SVT skriver av DN och skriver:
I år skulle ett nytt nationellt tågtrafikledningssystem ha varit färdigt – men projektet har skjutits upp i minst elva år.
Det nya systemet ska ersätta dagens tre trafikledningssystem, förenkla hanteringen av järnvägsnätet och ge resenärer snabbare och mer pålitlig trafikinformation.
Den stora förseningen beror på att det nya systemet inte finns färdigt att köpa.
Länk till en längre artikel i DN (som kan kräva betalning)
DN skriver bl.a. "Den senaste tidens stora störningar i tågtrafiken har drabbat hundratusentals resenärer och skapat frustation. Möjligen hade dessa störningar blivit lindrigare, eller åtminstone mer acceptabla om trafikinformationen varit tydligare. . .
Efter en upphandling har företaget Alstom fått i uppgift att utveckla det nya systemet. Ett avtal som är värt 650 miljoner kronor."
Någon som vet mer?
För övrigt listar DN Förseningsorsaker för persontågstrafiken 2018:
Infrastruktur (signal,el,spår,banarbeten etc) 33%
Järnvägsföretag (fordonsfel, personalbrist, etc) 27%
Yttre faktorer (spårspring, sabotage, väder, etc) 27%
Trafikledning (Trafikverkets egen prioritering eller fel) 8%
Följdorsaker (inväntat tåg, spårbrist, etc) 4%