Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 2]

Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 2]

Som Leif D gissade, så var det inget måste att åka modern elmotorvagn till Most. Men åka hit, borde man göra om man gillar interurbanspårvägar!

Tidigare delar:
    Del 1

Så efter en obekväm färd mellan Ústí nad Labem och Most, så kom jag fram sent på kvällen. Jag hade hittat något rum utmed spårvägen till Litvínov, vid en motell i närheten av hållplatsen Souš. Morgonen därpå, när jag vaknade, hade jag denna utsikt. Någon spårvagn passerade dessvärre inte under tiden jag stod och kikade ut.

Hållplatsen i Souš. Den ligger på en av zongränserna. Det finns 3 zoner: 1 Most, 2 (som jag inte kan hitta nåt namn på, men går mellan hållplatserna Souš och Báňské stavby), och zon 3, som är Litvinov. Det gällde alltså att köpa rätt biljett, och jag tror jag lyckades... Men stötte inte på nån biljettkontroll så ingen vet.

Själva hållplatsen. Det är gångtunnel som gäller för att ta sig under bilvägen. Tunneln är lite smått avkortad såg det ut som, tidigare verkade den andra plattformen haft en egen uppgång.

Vi tar och tittar på lite spårvagnar också! Här en modernare form av spårvagn, delvis låggolv byggd på början av 2000-talet. Det finns 2 av dessa i depån i Most. I depån i Litvinov finns det bara Tatra T3, och en Vario LF. Den sågs dock inte till vid mitt besök.

Nåja, tog mig in till Most. Frukost hade jag redan ätit, så det var bara ren diggning på gång, men först, ett stopp vid något supermarket för att inhandla lite färdkost. Så jag tog en linje 2 (som går mellan Most's järnvägsstation, och Most Velebudická, där det finns en större affär) dit.

Samma spårvagn vid hållplatsen...

...som ligger en bit nedanför omgivningen.

Nåja, lite färdkost inhandlat, och tillbaks till stan igen! Eller ja...

...en snabbis på stan bara. I väntan på linje 4, som går till Litvínov. Hänger du inte med på hur linjerna ser ut? Häng med på denna karta isf! Rött är spårvagn. Linje 2 och 4 går hela trafikdygnet. Övriga är nån form av rusningslinje.

Framme vid Citadela, i Litvínov. Väldigt fin vagntyp!

Hållplatsen i Citadela, detta är alltså ändhållplatsen i Litvínov. Eftersom jag inte lyckades köpa någon dygnsbiljett, utan åkte på enkelbiljetter, tog jag en promenad längs spårvägen.

På vägen mötte jag dels denna ensamma Tatra. Majoriteten av vagnarna var utanför rusningstid enkla, men under rusningstiden utökades det till multipelkopplade Tatror.

Och en provtur av något slag. Såg även ett arbetsfordon, men den hann jag inte ta en bild på.

Färgsättningen på vagnarna är det väl inget fel på, men den känns väldigt annorlunda med så stark gul.

Nåja, promenaden tog mig så småningom till ena stationen i Litvínov, med ett kort stopp för att fylla magen med lite mat. Det finns två, dels denna, med nära anslutning till spårvägen...

...och denna, en gata längre bort. Svårt att tro att det går några tåg, men tydligen gick det några! Men inte så många per tag, tror det var 5 max?

Ett väldigt stort stationshus, och en gammal plattform ser det ut som vid ena spåret. Stationen borde ha varit större nån gång i tiden, trodde jag...

...och det verkar den ha varit! För bakom ett trasigt litet fönster såg jag en trappa ner till en gångtunnel. Den gick dock inte att komma åt, varken från stationshuset, eller från den rivna plattformen. Men uppgången syntes om man letade lite i buskarna.

Nåja, tillbaka till spårvägen. Då hade även RegionNova'n avgått, och nästa tåg ankommit, i form av en 810.

På spårvägssidan Kom och gick spårvagnarna. De kan gå relativt ofta, då hela banan mellan Most och Litvínov är dubbelspårig. Notera även kontaktledningen, som ser lite annorlunda ut mot hur vi är vana.

Klockan hade passerat 14, och då kom allt fler multipelkopplade vagnar ut.

En T3M3 med lite annorlunda färgsättning. Verkar ha varit reklam på den tidigare. Den gick på linje 1, alltså inte en linje som bara går vissa tider.

Sista bilden får blir från när jag kom tillbaka till Most, och började röra mig mot nästa mål. Men vart vi hamnar, får vi se! Nästa del blir mest tåg.

På återseende!
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 2]

Tack för bilder! Detta följer jag med spänning, ty Tjeckien är ett bra järnvägsland.

Kan tipsa om busslinjen Litvinov - Olbernhau, vackert över berg, och parallellt med den nedlagda banan Olbernhau-Grünthal - Deutschneudorf, fast på tjeckiska sidan. DB Desiro ansluter till Chemnitz.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 2]

Slår mig hur otroligt väl synbar gult är när man tittar på dessa fina bilder på en liten telefonskärm. De gula spårvagnarna syns mycket bra. De gula fronterna på lok i GB är ganska klokt!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •