Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: En sommardag i Ängelholm 1980

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    En sommardag i Ängelholm 1980

    Det här lilla nätta tåget kördes som anslutning mellan Ängelholm och Köpenhamn, ett något udda arrangemang.


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det här lilla nätta tåget kördes som anslutning mellan Ängelholm och Köpenhamn, ett något udda arrangemang.

    Det var ett kul sommartåg, som jag minns. Mycket komfortabelt, dessutom.


  3. #3
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det här lilla nätta tåget kördes som anslutning mellan Ängelholm och Köpenhamn, ett något udda arrangemang.

    (bild)
    Det var inte lång totalsträcka, men loket gav upp redan efter ett par mil.


  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det var inte lång totalsträcka, men loket gav upp redan efter ett par mil.
    Det kan väl också beskrivas som mycket växling för nästan ingenting...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det här lilla nätta tåget kördes som anslutning mellan Ängelholm och Köpenhamn, ett något udda arrangemang.
    Först trodde jag att DSB-vagnarna hade kopplats av från annat tåg (som fortsatte mot Malmö), men var det bara en anslutning?
    Var det alltid danska vagnar i tåget?


  6. #6
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Först trodde jag att DSB-vagnarna hade kopplats av från annat tåg (som fortsatte mot Malmö), men var det bara en anslutning?
    Var det alltid danska vagnar i tåget?
    Ja resp. ja.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  7. #7
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det här lilla nätta tåget kördes som anslutning mellan Ängelholm och Köpenhamn, ett något udda arrangemang.

    Det är alltid trevligt att se dina gamla tågbilder från en svunnen tid i Sverige! De får en att nostalgiskt reminiscera om tågresor man gjort. Jag tänker alltid på om jag kan påminna mig var jag var vid det aktuella datumet. Och i det här fallet hade jag just kommit hem från en rundresa till Tyskland, Schweiz och Österrike.

    Men vad var det för speciell tåganslutning som utgick från Ängelholm till Köpenhamn? Varför just Ängelholm och vad var det för tåg i Köpenhamn man skulle ansluta till? Och kopplades de bilden synliga DSB-vagnarna in i något tåg på Hovedbanegården i Köpenhamn? Vad utmärker och skiljer för övrigt ett 'anslutningståg' från ett vanligt tåg på sträckan?

    undrar den nostalgiske pensionären på Kungens holme 😊👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Det är alltid trevligt att se dina gamla tågbilder från en svunnen tid i Sverige! De får en att nostalgiskt reminiscera om tågresor man gjort. Jag tänker alltid på om jag kan påminna mig var jag var vid det aktuella datumet. Och i det här fallet hade jag just kommit hem från en rundresa till Tyskland, Schweiz och Österrike.

    Men vad var det för speciell tåganslutning som utgick från Ängelholm till Köpenhamn? Varför just Ängelholm och vad var det för tåg i Köpenhamn man skulle ansluta till? Och kopplades de bilden synliga DSB-vagnarna in i något tåg på Hovedbanegården i Köpenhamn? Vad utmärker och skiljer för övrigt ett 'anslutningståg' från ett vanligt tåg på sträckan?

    undrar den nostalgiske pensionären på Kungens holme 😊👍
    Jag uppfattar det som att detta "anslutningståg" skapade förbindelse från Göteborg till Köpenhamn, med ett byte, och självklart längre om man dessutom byte på Hovedbanegården.

    Jag är tämligen säker på att det inte finns någon definition av "anslutningståg", men annars skulle det kunna utmärka sig genom att upprätthålla anslutningen även när tåget det ansluter till är försenat.


  9. #9
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar det som att detta "anslutningståg" skapade förbindelse från Göteborg till Köpenhamn, med ett byte, och självklart längre om man dessutom byte på Hovedbanegården.

    Jag är tämligen säker på att det inte finns någon definition av "anslutningståg", men annars skulle det kunna utmärka sig genom att upprätthålla anslutningen även när tåget det ansluter till är försenat.
    Men varför då speciellt skriva anslutningståg från Ängelholm om det egentligen var Göteborg som tåget utgick från? Men det är förstås klart att Göteborgsförbindelsen gick också via Ängelholm på VKB.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  10. #10
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar det som att detta "anslutningståg" skapade förbindelse från Göteborg till Köpenhamn, med ett byte, och självklart längre om man dessutom byte på Hovedbanegården.

    Jag är tämligen säker på att det inte finns någon definition av "anslutningståg", men annars skulle det kunna utmärka sig genom att upprätthålla anslutningen även när tåget det ansluter till är försenat.
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Men varför då speciellt skriva anslutningståg från Ängelholm om det egentligen var Göteborg som tåget utgick från? Men det är förstås klart att Göteborgsförbindelsen gick också via Ängelholm på VKB.
    Men det är väl precis som Göran K skriver: det var ett tåg från Göteborg (till Malmö sannolikt) som med hjälp av detta tåg fick anslutning även till Köpenhamn. Tåget på bilden utgick alltså från Ängelholm.

    Senast redigerat av Jan L den 2019-02-09 klockan 19:07:28.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  11. #11
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar det som att detta "anslutningståg" skapade förbindelse från Göteborg till Köpenhamn, med ett byte, och självklart längre om man dessutom byte på Hovedbanegården.

    Jag är tämligen säker på att det inte finns någon definition av "anslutningståg", men annars skulle det kunna utmärka sig genom att upprätthålla anslutningen även när tåget det ansluter till är försenat.
    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Men varför då speciellt skriva anslutningståg från Ängelholm om det egentligen var Göteborg som tåget utgick från? Men det är förstås klart att Göteborgsförbindelsen gick också via Ängelholm på VKB.
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men det är väl precis som Göran K skriver: det var ett tåg från Göteborg (till Malmö sannolikt) som med hjälp av detta tåg fick anslutning även till Köpenhamn. Tåget på bilden utgick alltså från Ängelholm.
    Jag vill än en gång poängtera att jag uppskattade din Ängelholmsbild! Det var därför jag postade mitt inlägg! Jag hade emellertid några följdfrågor apropå tågbilden eftersom jag fortfarande inte har klart för mig vad det var för särskild anslutning som detta tåg var avsett att skapa. I princip är ju alla tåg 'anslutningar' till andra tåg. Men varför då denna Göteborgsförbindelse med just dessa danska DSB-vagnar i ett särskilt kort tåg som utgick från Ängelholm?

    Vad var det alltså för särskild service som detta fina Rc-dragna loktåg skulle erbjuda resenärerna på VKB? Eller var det bara ett helt vanligt SJ-tåg men där de här DSB-vagnarna utnyttjades för någon slags 'utbytesaffär'? Man räknar väl av olika länders användning av vagnar (körda km) när de går i utlandet? Eller har jag missuppfattat och drömt detta?

    Senast redigerat av Arne den 2019-02-09 klockan 20:02:15. Anledning: kompletterat en mening
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  12. #12
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag vill än en gång poängtera att jag uppskattade din Ängelholmsbild! Det var därför jag postade mitt inlägg! Jag hade emellertid några följdfrågor apropå tågbilden eftersom jag fortfarande inte har klart för mig vad det var för särskild anslutning som detta tåg var avsett att skapa. I princip är ju alla tåg 'anslutningar' till andra tåg. Men varför då denna Göteborgsförbindelse med just dessa danska DSB-vagnar i ett särskilt kort tåg som utgick från Ängelholm?

    Vad var det alltså för särskild service som detta fina Rc-dragna loktåg skulle erbjuda resenärerna på VKB? Eller var det bara ett helt vanligt SJ-tåg men där de här DSB-vagnarna utnyttjades för någon slags 'utbytesaffär'? Man räknar väl av olika länders användning av vagnar (körda km) när de går i utlandet? Eller har jag missuppfattat och drömt detta?
    Där jag befinner mig just nu har jag inte boken "Internationale tog via Øresund" till hands, så jag min minnesbild kan vara alldeles uppåt väggarna.
    Men under en period fanns det ett expresståg Göteborg-Malmö till vilket man skapade en förbindelse Göteborg-Köpenhamn genom ett anslutningståg från Ängelholm. Tror det är detta det handlar om. Och signaturen Arne kanske har glömt att tågen inte gick i alls lika tät trafik 1980 som idag? Utan att det fanns särskilda anslutningståg, med eller utan vagnsutbyte.


  13. #13
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Där jag befinner mig just nu har jag inte boken "Internationale tog via Øresund" till hands, så jag min minnesbild kan vara alldeles uppåt väggarna.
    Men under en period fanns det ett expresståg Göteborg-Malmö till vilket man skapade en förbindelse Göteborg-Köpenhamn genom ett anslutningståg från Ängelholm. Tror det är detta det handlar om. Och signaturen Arne kanske har glömt att tågen inte gick i alls lika tät trafik 1980 som idag? Utan att det fanns särskilda anslutningståg, med eller utan vagnsutbyte.
    Kan det ha varit Skandiapilen jag tänkte på? Ett motorvagnståg, vilket omöjliggjorde direktvagnar till Helsingborg/Köpenhamn.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vad var det alltså för särskild service som detta fina Rc-dragna loktåg skulle erbjuda resenärerna på VKB? Eller var det bara ett helt vanligt SJ-tåg men där de här DSB-vagnarna utnyttjades för någon slags 'utbytesaffär'? Man räknar väl av olika länders användning av vagnar (körda km) när de går i utlandet? Eller har jag missuppfattat och drömt detta?
    Tåget gick Ängelholm-Köpenhamn, med svensk dragkraft Ängelholm-Helsingborg. Intäkter på den svenska sidan gränsen tillföll SJ, på den danska sidan gränsen DSB. Och som du skriver skedde det ett utbyte av "vagnskilometer" så att detta summerades så att det skulle gå jämnt ut.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Kan det ha varit Skandiapilen jag tänkte på? Ett motorvagnståg, vilket omöjliggjorde direktvagnar till Helsingborg/Köpenhamn.
    Ja, men det var långt tidigare. 1980 hade Skandiapilen i många år utgjorts av loktåg med bland annat direkta vagnar Köpenhamn-Oslo.


  16. #16
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tåget gick Ängelholm-Köpenhamn, med svensk dragkraft Ängelholm-Helsingborg. Intäkter på den svenska sidan gränsen tillföll SJ, på den danska sidan gränsen DSB. Och som du skriver skedde det ett utbyte av "vagnskilometer" så att detta summerades så att det skulle gå jämnt ut.
    Tack! Då hade jag i alla fall inte drömt det här om avräkningen av 'vagnskilometrarna'! Men nyfiken som jag är undrar jag varför inte anslutningståget utgick från den större staden Halmstad istället för Ängelholm? Då hade man ju fått ett större resandeunderlag kan man tycka – och Ängelholm passerade man ju i alla fall för att där kunna ta upp de resenärerna. 😎👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Tack! Då hade jag i alla fall inte drömt det här om avräkningen av 'vagnskilometrarna'! Men nyfiken som jag är undrar jag varför inte anslutningståget utgick från den större staden Halmstad istället för Ängelholm? Då hade man ju fått ett större resandeunderlag kan man tycka – och Ängelholm passerade man ju i alla fall för att där kunna ta upp de resenärerna. 😎👍
    Tåget Ängelholm-Köpenhamn var ett anslutningståg till ett tåg Göteborg-Malmö. Resande från Halmstad fick man alltså med ändå, även om de måste byta i Ängelholm.


  18. #18
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Tåget Ängelholm-Köpenhamn var ett anslutningståg till ett tåg Göteborg-Malmö. Resande från Halmstad fick man alltså med ändå, även om de måste byta i Ängelholm.
    Tåget Göteborg - Malmö hette 603. Tåget Ängelholm - Köpenhamn hette 363 och skulle enligt 1980 års sommarkommunicka avgå 12.45 från Ängelholm. Det hade en motsvarighet i 364 som kom från Helsingborg F med vagnar från Köpenhamn, till Ängelholm kl 11.51 under tio sommarveckor. Där anslöt 364 till tåg 606 (Malmö - Göteborg). Resten av året kunde resenärer från 603 till Köpenhamn byta i Åstorp till 221 och resenärer från Köpenhamn till 606 göra detsamma.

    Föga anade jag när jag köpte denna kommunicka att jag nästan fyra decennier senare skulle sitta vid en dator och svara på frågor om dessa saker.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Tåget Göteborg - Malmö hette 603. Tåget Ängelholm - Köpenhamn hette 363 och skulle enligt 1980 års sommarkommunicka avgå 12.45 från Ängelholm. Det hade en motsvarighet i 364 som kom från Helsingborg F med vagnar från Köpenhamn, till Ängelholm kl 11.51 under tio sommarveckor. Där anslöt 364 till tåg 606 (Malmö - Göteborg). Resten av året kunde resenärer från 603 till Köpenhamn byta i Åstorp till 221 och resenärer från Köpenhamn till 606 göra detsamma.
    Hur snabbt efter 603:s ankomst till Ängelholm avgick 363? Kunde det tåget avgå tidigare än om man (som Arne föreslog) låtit 363 utgå från Halmstad, och alltså att 363 hade fått gå efter 603 på enkelspåret från Halmstad?

    Och hur mycket tidigare kom man till Helsingborg resp. Köpenhamn med 363 jämfört med byte i Åstorp till 221?

    Visst var det väl så att Ängelholm också oftast var delningspunkten om ett tåg från Göteborg hade vagnar både till Helsingborg-Köpenhamn och till Malmö, så denna anslutning med byte är väl inte så konstig.

    Ang vagnsutbytet så var det ju svenska vagnar som gick Stockholm-Köpenhamn så där rullade ett antal svenska vagnar i Danmark, som ju behövde kompenseras på något sätt, och som påpekats så rullade ju vagnarna i 363 längst sträcka i Danmark.


  20. #20
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: En sommardag i Ängelholm 1980 - anslutningstågfråga

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur snabbt efter 603:s ankomst till Ängelholm avgick 363? Kunde det tåget avgå tidigare än om man (som Arne föreslog) låtit 363 utgå från Halmstad, och alltså att 363 hade fått gå efter 603 på enkelspåret från Halmstad?
    Då hade ju det kostat ett omlopp till. Och jag kan svårligen se ett behov i att dubblera tåget Halmstad-Ängelholm.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •