Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
Intressant fråga. Fast minst ett tåg kan ju köra vidare om det nu kommer något tåg alls. Annars finns det ju inga vagnar alls att köra vidare. Men om vi säger att t.ex tåget från Göteborg fastnar någonstans så finns bara ett lok i Sundsvall och man får välja att köra antingen Jämtlands eller Luleådelen . Men nånstans finns väl reserv, vilket väl då får inkludera förare.
Men tråden handlade ju om växling av sovvagnar och vad jag tror så ska väl i normalfallet ordinare tåglok kunna sköta sådan växling , låter orimligt dyrt att utrusta personvagnar
för egen drivning och de ska ju också bemannas.
Jag avvek från trådstarten, det är klart, så jag flyttar in svaret i en helt ny tråd.

Jag håller helt med dig om att självgående vagnar inte borde behövas.
Jag tyckte också att jag konstaterade att detta med rena kursvagnar (oavsett om de bara stannar där man kopplar av dem (som Östersundsvagnen i Storlien-tågen) eller om det fortsätter på egen bana (som Örnsköldsviksvagnen)) känns som att inget järnvägsföretag i dag gillar (och nästan ingen erbjuder), så det är nog ingen bra idé utan det som finns kvar är två huvudalternativ:
1. Hela tåg, som SJ:s Malmö-tåg och Snälltågets Berlin-tåg, eller
2. Tåg som delar sig i 2 halvor, eventuellt flera gånger. Snälltåget till Jämtland när de även kör till Röjan och SJ:s växling i Sundsvall.

Och då ville jag undra om varianten med 2 halvor fungerar, i synnerhet om det fungerar i Sverige, eller om det egentligen vore bäst att försöka använda variant 1, och som någon (DB eller ÖBB) gjorde ett år (om jag minns rätt), Hamburg-tåget till Schweiz (?) gick vägen över Berlin, för att plocka upp resenärer där.

En undran: Du skriver att det "finns väl reserv". Är det något du vet, eller bara en önskan?
Alltså reserv i Sundsvall, så vi bortser från alternativet att köra upp en lok från Hagalund, eller (som i veckan) låta loket Luleå-Stockholm svänga upp till Järpen för att hämta Jämtlandsvagnarna.

Ett problem med reserv är att SJ skulle behöva totalt 2 lok i reserv i Sundsvall för att kunna köra iväg hela Jämtlandsdelen i förväg, om Luleå-delen är sen.