Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.
![]()
Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Håller helt med om färgsättning. De enda som lyckats någorlunda med annan än original tycker jag är TÅGAB. Dubbeldäckaren ser ju ut som om man bara målat grundfärg och glömt fortsätta...
En svart Rc, nej för rackarn, det saknas skorsten på en sådan vehickel. Tacka vet jag original och jag instämmer med dig Jan, suverän bild.Palle i Vika.
Själv tycker jag nog att Blue-X målningen av Rc är snyggare än originalet, men det kan ju ha att göra med att Blue-X är så ovanlig och därför upplevs mer spännande.
I övrigt håller jag vid första anblicken med om att originalen är bäst (eftersom jag hyllar de grön/gula Ma och Bt och det franska T43).
Men, när det kommer till X10-serien, så var väl inte SL:s originalmålning speciellt snygg jämfört med några av länsbolagens?
Och slår inte Linx-målningen av X2 originalet?
Och när det gäller 80-talsvagnarna så var väl den första bruna inte speciellt snygg, utan framförallt Blue-X klart bättre.
Du har redan fått flera förslag. Till dem vill jag lägga X1. Ingen skönhetsupplevelse, precis. Nån sorts järnvägens miljonprogram i en dyster icke-färg..
Nu gjordes ju inga större ansiktslyftningar på dem, men det lilla som gjordes - några vita streck - gjorde stor skillnad till det bättre.
Man ska som det heter inte diskutera smak, men även fast jag bara sett dem på bild så skulle jag säga att originalfärgsättningen på TGOJs motorvagnar, de två gröna kulörerna var rätt cool, men jag tycker nog att den orange ton de fick senare är snyggare som färgsättning betraktat. (Däremot tycker jag nog att loken funkade helt OK i grönt, särskilt Ma-lokens enfärgade variant.)
Samma sak med den cremegula och gröna varianten på YCo5p/YP som förvisso var häftig (finns ju ett släp på TJF som har den) men dels var den oerhört kortlivad, dels berörde det bara några av de tidigast levererade fordonen, så jag tror att jag föredrar orange/creme trots allt.
Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-02-08 klockan 14:26:26.
[QUOTE=Jan L;46555]Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.
QUOTE]
Är det denna variant som gäller nu på det Järnvägsmuseums lok? Andra plogar?
Nästan alltid brukar originaldesignen ha varit den bästa, det fanns ju en mening med den.
Men något-några undantag finns väl. T.ex Ra tyckte jag blev snyggare i sin andra färgsättning med orange och vitt, men det ska vara de gamla stora strålkastarna ! YBo5p i grön-beige färg tyckte jag blev bättre i röd-gul design. Och T43 och Z65 i trikoloren var väl originella men i vart fall lika snygga i rött och blått.
När jag första gången hörde talas om att SJ skulle byta färg till blått såg jag framför mig ett Rc där allt orange blivit blått men resten var oförändrat, och för mitt inre öga såg det inte illa ut alls. Besvikelsen blev desto större när de blå dök upp med andra mönster. Nog skulle exv GCs grönlådor bli rätt snygga om de bara återfick originalmålningens vita dekorränder?