Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: En vårdag i Nässjö 1985

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

En vårdag i Nässjö 1985

Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: En vårdag i Nässjö 1985

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.
    Instämmer! Vackert!

Funderar på om det finns något fordon som inte hade bäst färgsättning i original?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Instämmer! Vackert!

Funderar på om det finns något fordon som inte hade bäst färgsättning i original?
    Detta kanske?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller helt med om färgsättning. De enda som lyckats någorlunda med annan än original tycker jag är TÅGAB. Dubbeldäckaren ser ju ut som om man bara målat grundfärg och glömt fortsätta...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Detta kanske?
    Jag tvivlar på att det finns någon bättre (eller sämre) färgsättning i verkligheten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En svart Rc, nej för rackarn, det saknas skorsten på en sådan vehickel. Tacka vet jag original och jag instämmer med dig Jan, suverän bild. Palle i Vika.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Instämmer! Vackert!

Själv tycker jag nog att Blue-X målningen av Rc är snyggare än originalet, men det kan ju ha att göra med att Blue-X är så ovanlig och därför upplevs mer spännande.

I övrigt håller jag vid första anblicken med om att originalen är bäst (eftersom jag hyllar de grön/gula Ma och Bt och det franska T43).
    Men, när det kommer till X10-serien, så var väl inte SL:s originalmålning speciellt snygg jämfört med några av länsbolagens?
    Och slår inte Linx-målningen av X2 originalet?
    Och när det gäller 80-talsvagnarna så var väl den första bruna inte speciellt snygg, utan framförallt Blue-X klart bättre.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    En svart Rc, nej för rackarn, det saknas skorsten på en sådan vehickel. Tacka vet jag original och jag instämmer med dig Jan, suverän bild. Palle i Vika.
    Ser du en svart Rc? Jag ser en X40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har redan fått flera förslag. Till dem vill jag lägga X1. Ingen skönhetsupplevelse, precis. Nån sorts järnvägens miljonprogram i en dyster icke-färg..

Nu gjordes ju inga större ansiktslyftningar på dem, men det lilla som gjordes - några vita streck - gjorde stor skillnad till det bättre.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Du har redan fått flera förslag. Till dem vill jag lägga X1. Ingen skönhetsupplevelse, precis. Nån sorts järnvägens miljonprogram i en dyster icke-färg..

Nu gjordes ju inga större ansiktslyftningar på dem, men det lilla som gjordes - några vita streck - gjorde stor skillnad till det bättre.
    Instämmer i det där med X1. Leveransskicket var inte kul.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Instämmer i det där med X1. Leveransskicket var inte kul.
    Fast var det inte lite kul med fordonsnummer målade med stora siffror på fronten?
    "Ger ett brittiskt intryck" tror jag AoH skrev när tågen presenterades...

/TKO

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Instämmer! Vackert!

Man ska som det heter inte diskutera smak, men även fast jag bara sett dem på bild så skulle jag säga att originalfärgsättningen på TGOJs motorvagnar, de två gröna kulörerna var rätt cool, men jag tycker nog att den orange ton de fick senare är snyggare som färgsättning betraktat. (Däremot tycker jag nog att loken funkade helt OK i grönt, särskilt Ma-lokens enfärgade variant.)

Samma sak med den cremegula och gröna varianten på YCo5p/YP som förvisso var häftig (finns ju ett släp på TJF som har den) men dels var den oerhört kortlivad, dels berörde det bara några av de tidigast levererade fordonen, så jag tror att jag föredrar orange/creme trots allt.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-02-08 klockan 14:26:26.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Jan L;46555]Så här prydligt såg Rc1 1007 ut när det en vårdag 1985 passerade Nässjö med ett godståg. Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.

QUOTE]

Är det denna variant som gäller nu på det Järnvägsmuseums lok? Andra plogar?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Detta kanske?
    Om det bara finns en färgsättning är den väl både bäst och sämst?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Om det bara finns en färgsättning är den väl både bäst och sämst?
    Det trodde jag också ända tills X40 dök upp

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Instämmer! Vackert!

Nästan alltid brukar originaldesignen ha varit den bästa, det fanns ju en mening med den.
    Men något-några undantag finns väl. T.ex Ra tyckte jag blev snyggare i sin andra färgsättning med orange och vitt, men det ska vara de gamla stora strålkastarna ! YBo5p i grön-beige färg tyckte jag blev bättre i röd-gul design. Och T43 och Z65 i trikoloren var väl originella men i vart fall lika snygga i rött och blått.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det trodde jag också ända tills X40 dök upp
    Man kan kanske uttrycka det som att det kan bara bli bättre?

(fast det skulle faktiskt inte förvåna mig om någon lyckas med konststycket att göra det ännu värre)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag första gången hörde talas om att SJ skulle byta färg till blått såg jag framför mig ett Rc där allt orange blivit blått men resten var oförändrat, och för mitt inre öga såg det inte illa ut alls. Besvikelsen blev desto större när de blå dök upp med andra mönster. Nog skulle exv GCs grönlådor bli rätt snygga om de bara återfick originalmålningens vita dekorränder?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta är och förblir den snyggaste färgsättningen på Rc-lok om ni frågar mig.
    Håller med, men det var inte dumt med det gula vinghjulet heller.

Senast redigerat av HJP den 2019-02-09 klockan 14:41:36.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Håller helt med om färgsättning. De enda som lyckats någorlunda med annan än original tycker jag är TÅGAB. Dubbeldäckaren ser ju ut som om man bara målat grundfärg och glömt fortsätta...
    Även den Österrikiska varianten (Rh 1043) är mycket trevligt färgsatt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •