Under mitt år hos SkJb/BLÅ TÅGET, så dök det upp lite behov av ny barvagn och eventuellt någon sovvagn. Barvagnen skulle senare bli en R7 som byggdes om och rullar idag.
Jag och Trafikchefen bokade ner oss på besök i Hamm (West) där DB då hade ett stort antal vagnar och lok uppställda. Naturligtvis blandade vi nytta med nöje och bjöd med oss vår vän Verkstadsplaneraren på SJ Jonas.
Målet var att försöka åka hyfsat mycket med DB:s diesellok 218 framför allt i Hannover då dom fortfarande trafikerade sträckan till Bad Harzburg men även en sväng till Niebüll stod på schemat innan Hamm(Westf)
300
Här har vi mitt resesällskap i Berlin med en varsin kall öl på HBF i väntan på tåget till Hannover.
301
ICE tåget till Hannover ankommer Berlin HBF.
302
I Hildesheim stod en BR 628 med vinkande förare till Braunschweig HBF, vi skulle dock inte åka med denna.
303
Utan med skoltåget som utgår från Hildesheim och går upp till Goslar där det ställs av. 218 470-3 tror jag fortfarande är i trafik om jag inte minns fel.
304
Så har vi tagit en paus i Goslar och svalkat oss med en dryck innan vi åker tillbaka till Hannover med detta RE tåg, loktågen på sträckan bestod av 5 vagnar och lok. Däremot kunde loket vara i både norr eller söder. Goslar är för övrigt riktigt trevligt, har stannat där och sovit under en annan resa.
305
I Hannover stod 103 222-6 och glänste.
Här delade vi på oss, Micke och Jonas åkte ICE till Göttingen då dom tröttnat på gamla vagnar. Jag ville max min 218 upplevelse och fick en härlig kvällstur upp till Bad Harzburg.
306
218 452-1 i Bad Harzburg. För övrigt får jag utfärda en liten varning om ni åker hit och inte har allt för lång tid för att hitta en trevlig restaurang. (Med reservation för att det ändrats) Men fram till 2015 var det i alla fall bara en Pizza/Kebab vid stationen som erbjöds, stationskrogen stängd sedan länge och går man runt hittar man bara en Kinakrog.
307
Klassiska bryggan med semaforer. Sen blev det full fart men tyvärr bara fram till Hildesheim, strax innan så satt en person med ryggen mot rälsen på banvallen. Jag såg allt eftersom jag hängde ut genom fönstret. Personen klarade sig, men föraren togs ur tjänst vid ankomst Hildesheim, så jag fick ta S-Bahn till Hannover.
308
Nu är vi på väg från Hamburg upp mot Niebüll ombord på ett IC tåg till Sylt.
310
Framme i Niebüll och två vagnar ska växlas över till banan mot Dagebüll innan IC tåget fortsätter sista biten till Westerland.
311
Här kommer loken tillbaka efter att ha varit och lämnat dom två vagnarna.
312
Och så är det strax dags för avgång mot Westerland.
313
Sen var det dags för oss att åka tillbaka ner söderut igen mot Hamburg med IC tåg från Westerland.
314
Vi passerar över Kielkanalen som jag har åkt igenom med tankfartyget M/T Margaron på 80 talet.
Efter en natt i Hamburg eller om det var Hannover igen, så tog vi oss till Hamm(Westf) för att möta upp representanter från DB.
315
Här är vi ute på bangården och har precis spanat in en tvåvåningssovvagn. Vädret hade tyvärr blivit sämre och det strilade ett kompakt duggregn medans vi vandrade omkring här.
Fortsättning följer.
//R