Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DB BR 218 Festival och lite annat år 2014 Del 1.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DB BR 218 Festival och lite annat år 2014 Del 1.

Under mitt år hos SkJb/BLÅ TÅGET, så dök det upp lite behov av ny barvagn och eventuellt någon sovvagn. Barvagnen skulle senare bli en R7 som byggdes om och rullar idag.
    Jag och Trafikchefen bokade ner oss på besök i Hamm (West) där DB då hade ett stort antal vagnar och lok uppställda. Naturligtvis blandade vi nytta med nöje och bjöd med oss vår vän Verkstadsplaneraren på SJ Jonas.
    Målet var att försöka åka hyfsat mycket med DB:s diesellok 218 framför allt i Hannover då dom fortfarande trafikerade sträckan till Bad Harzburg men även en sväng till Niebüll stod på schemat innan Hamm(Westf)

300

Här har vi mitt resesällskap i Berlin med en varsin kall öl på HBF i väntan på tåget till Hannover.

301

ICE tåget till Hannover ankommer Berlin HBF.

302

I Hildesheim stod en BR 628 med vinkande förare till Braunschweig HBF, vi skulle dock inte åka med denna.

303

Utan med skoltåget som utgår från Hildesheim och går upp till Goslar där det ställs av. 218 470-3 tror jag fortfarande är i trafik om jag inte minns fel.

304

Så har vi tagit en paus i Goslar och svalkat oss med en dryck innan vi åker tillbaka till Hannover med detta RE tåg, loktågen på sträckan bestod av 5 vagnar och lok. Däremot kunde loket vara i både norr eller söder. Goslar är för övrigt riktigt trevligt, har stannat där och sovit under en annan resa.

305

I Hannover stod 103 222-6 och glänste.

Här delade vi på oss, Micke och Jonas åkte ICE till Göttingen då dom tröttnat på gamla vagnar. Jag ville max min 218 upplevelse och fick en härlig kvällstur upp till Bad Harzburg.

306

218 452-1 i Bad Harzburg. För övrigt får jag utfärda en liten varning om ni åker hit och inte har allt för lång tid för att hitta en trevlig restaurang. (Med reservation för att det ändrats) Men fram till 2015 var det i alla fall bara en Pizza/Kebab vid stationen som erbjöds, stationskrogen stängd sedan länge och går man runt hittar man bara en Kinakrog.

307

Klassiska bryggan med semaforer. Sen blev det full fart men tyvärr bara fram till Hildesheim, strax innan så satt en person med ryggen mot rälsen på banvallen. Jag såg allt eftersom jag hängde ut genom fönstret. Personen klarade sig, men föraren togs ur tjänst vid ankomst Hildesheim, så jag fick ta S-Bahn till Hannover.

308

Nu är vi på väg från Hamburg upp mot Niebüll ombord på ett IC tåg till Sylt.

310

Framme i Niebüll och två vagnar ska växlas över till banan mot Dagebüll innan IC tåget fortsätter sista biten till Westerland.

311

Här kommer loken tillbaka efter att ha varit och lämnat dom två vagnarna.

312

Och så är det strax dags för avgång mot Westerland.

313

Sen var det dags för oss att åka tillbaka ner söderut igen mot Hamburg med IC tåg från Westerland.

314

Vi passerar över Kielkanalen som jag har åkt igenom med tankfartyget M/T Margaron på 80 talet.
    Efter en natt i Hamburg eller om det var Hannover igen, så tog vi oss till Hamm(Westf) för att möta upp representanter från DB.

315

Här är vi ute på bangården och har precis spanat in en tvåvåningssovvagn. Vädret hade tyvärr blivit sämre och det strilade ett kompakt duggregn medans vi vandrade omkring här.

Fortsättning följer.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DB BR 218 Festival och lite annat år 2014 Del 1.

Tack för trevliga bilder på tyska favoritloket och en del annat med!

Tack för härliga bilder från forntiden, Robert!

303 "Utan med skoltåget som utgår från Hildesheim och går upp till Goslar där det ställs av."
    Tåget kom tomt från Hannover. Efter att Erixx tog över är det öppet för resenärer hela vägen från hufvudstaden.

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi fortsätter med sista delen.

Många av vagnarna i Hamm(Westf) var i varierat skick, vädret hade gjort sitt eftersom vagnarna stod utan värme i fuktiga Ruhrområdet.

317

Här var en vagn som vi ändå fastnade för, har tidigare bla rullat i nattåget från Köpenhamn.

318

Men den vagn vi gillade bäst var den nedan...

319

320

Den här ansåg vi inte skulle behöva allt för stor uppsnyggning och ombyggnad för att kunna fungera som Barvagn. Vet inte riktigt i vilka tåg den rullade i hos DB? Sören kanske vet? Jag har aldrig åkt den som resenär i alla fall, charter tåg?

321

Den här vagnen kommer nog inte gå i trafik igen...

322

Var det här kanske en av dom som Hector köpte?

323

Vi tittade även lite på lok, mest för att passa på när vi ändå var där.

324

218 dieslar i lång rad... Det fanns även 225, 234, motorvagnar av olika typer bla 628:or, och rangerlok av typen 290.

325

326

Förarhytten på en dom 218 vi tittade in i.

327

Just det här exemplaret var utrustat med en MTU R40 diesel som inte är den klassiska V12:an TB11, utan en V16.

328

329

Med nyanser av grönt!

330

Sen har vi hamnat på Frankfurt Flughafen Fernbahnhof, och Jonas och Micke funderar på var Bistron är...

331

Ser ut som om vi hamnade i Koblenz Hbf.

332

Men även i Köln...

333

Vi fick åka en IC Bistro med orginalinredningen från IR tiden, numera är dom som rullar uppsnyggade.

334

Även Bistrodelen i original, med dom ovala sittgrupperna i olika höjder.
    Sen flög vi tydligen hem till Sverige på kvällen, för det här var sista bilden.

//R

Tack.
    Vad gäller den där vagnen så har jag tyvärr ingen aning. Har du numret?

Den där parkeringsplatsen för vagnar som är ur trafik i Hamm är nu under stängning. En del fordon har redan överförts till Engelsdorf, den gamla rangerbangården strax öster om Leipzig.

Mvh Sören

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    331

Ser ut som om vi hamnade i Koblenz Hbf.
    Trevligt reportage!
    Om du skyndar dig kan du redigera rubriken så att det framgår att detta faktiskt blev del 2.

En undran: Hur ser du på bilden ovan att det är Koblenz Hbf?
    Jag tycker det ser ut som vilken tysk större station som helst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack.
    Den där parkeringsplatsen för vagnar som är ur trafik i Hamm är nu under stängning. En del fordon har redan överförts till Engelsdorf, den gamla rangerbangården strax öster om Leipzig.
    Är vagnarna och loken till salu, eller står de bara och avvaktar?
    Tidigare har det ju talats om att monopol som DB inte velat sälja användbara fordon av risk för konkurrens, men här verkar DB i alla fall varit beredda att sälja till utlandet.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-02-09 klockan 15:43:53.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tidigare har det ju talats om att monopol som DB inte velat sälja användbara fordon av risk för konkurrens, men här verkar DB i alla fall varit beredda att sälja till utlandet.
    Det är väl ett smart sätt att äta upp kakan och ändå ha den kvar, dvs få betalt för fordonen utan att riskera att de bidrar till (inhemsk) konkurrens.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt reportage!
    Om du skyndar dig kan du redigera rubriken så att det framgår att detta faktiskt blev del 2.

En undran: Hur ser du på bilden ovan att det är Koblenz Hbf?
    Jag tycker det ser ut som vilken tysk större station som helst.
    Jag var försenad, så rubriken blir kvar... ;) Tänkte först lägga ut i två delar, men så blev det inte så långt, så jag fyllde på del 1 istället.

Koblenz har ett ganska så eget plattformstak, men det var också där vi åkte den dagen. Tror vi åt lunch där.

Inget nummer på aktuell vagn, men tror det här är vagnen utifrån?

335

//R

Tack för vagnsbilden. Det går inte att läsa numret på originalfilen?
    Så långt ser jag bara att det är en helt vanlig restaurangvagn i CNL-utförandet.

Detta är slut. DB säljer och uthyr fordon till andra bolag.

https://www.db-gebrauchtzug.de och https://heros-rail.com/de.html (engelska versioner finns) ser du vilka DB-fordon är till salu.
    Ganska nyss gick en större meängd ellok serie 111 och tre motorvagnar serie 610 (Pendolino) till skrotning. Så fordon sm stod uppställda kan komma i drift igen men inte alla kommer att göra det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack för vagnsbilden. Det går inte att läsa numret på originalfilen?
    Så långt ser jag bara att det är en helt vanlig restaurangvagn i CNL-utförandet.
    Var det de vagnarna som hade väldigt dämpad belysning på kvällarna, och massor med små dioder (eller något) i taket som gjorde att det såg ut som en stjärnhimmel? Jag tror det var på riktiga CNL-tiden jag tittade in i en sån.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var det de vagnarna som hade väldigt dämpad belysning på kvällarna, och massor med små dioder (eller något) i taket som gjorde att det såg ut som en stjärnhimmel? Jag tror det var på riktiga CNL-tiden jag tittade in i en sån.
    Den första barvagnen av bilderna med grå inredningen var den som gick i CNL och som hade "stjärnhimmel".

//R

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •