Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tursättning av tåg

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tursättning av tåg

Hej
    Jag funderar på hur pass hårt man tursätter sin a fordon i de olika länstrafikerna. Jag har hört en siffra på ca 80% men jag gissar på att man pressar ut så mycket man kan ur fordonen vilket skulle förklara att så mycket trafik ställs när det blir störningar i de olika systemen.
    Vet att Östgötatrafiken tursätter 11 av totalt 15 fordon och mig veterligen verkar trafiken fungera uta större störningar. Då är ju också tågen relativt sett nya jämfört med hur det ser ut i övriga landet. Norrtåg har förvissa samma typ av fordon (delvis) men där ser det värre ut i trafiken.
    Nån som vet hur det tursätts i de olika systemen? Krösatågen, Tåg i Bergslagen, Norrtåg, Upptåget, Xtrafik etc

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tursättning av tåg

Citat Ursprungligen postat av Mtrain Visa inlägg
    Hej
    Jag funderar på hur pass hårt man tursätter sin a fordon i de olika länstrafikerna. Jag har hört en siffra på ca 80% men jag gissar på att man pressar ut så mycket man kan ur fordonen vilket skulle förklara att så mycket trafik ställs när det blir störningar i de olika systemen.
    Vet att Östgötatrafiken tursätter 11 av totalt 15 fordon och mig veterligen verkar trafiken fungera uta större störningar. Då är ju också tågen relativt sett nya jämfört med hur det ser ut i övriga landet. Norrtåg har förvissa samma typ av fordon (delvis) men där ser det värre ut i trafiken.
    Nån som vet hur det tursätts i de olika systemen? Krösatågen, Tåg i Bergslagen, Norrtåg, Upptåget, Xtrafik etc
    En vanlig vardag behöver KLT 7 omlopp till dieselbanorna. Det är sällsynt att man i dag klarar det med de 9 fordon som finns tillgängliga.2 fordon krockade. Man klarar det knappt om alla 11 fordon finns tillgängliga.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Hej
    Jag har inga siffror på tursättningen men du bör tänka på att hur många procent man tursätter är långt ifrån den enda parametern när det gäller hur robust trafikupplägget blir.
    Östgötatrafiken har t ex 115 kilometer mellan ytterpunkterna i sitt linjenät.
    Norrtåg har 1257 kilometer mellan ytterpunkterna i sitt linjenät. Detta spelar ju in kraftigt på möjligheterna att få in tåg till verkstad för akuta reparationer och skulle ett tåg gå sönder så att det behöver bogseras med ett annat så blir ju det hela fordonet borta betydligt längre när det kan inträffa 11 gånger så långt bort på Norrtåg som på Östgötatrafiken.
    Östgötatrafikens samtliga fordon kan också köra över hela Östgötatrafikens nät. Norrtåg har endast ett dieselfordon och sedan har de fordon med ATC respektive ETCS vilket också innebär begränsningar i var och hur fordonen kan användas. Det hjälper ju inte att ha ett eldrivet fordon i reserv om Norrtågs Itino är trasig. Man kan köra eltåget till Hällnäs men sedan måste man ställa in till Lycksele då banan inte är elektrifierad. Så Norrtåg tursätter ju 100% av sitt enda dieseltåg.
    Även verkstädernas lokalisering, utformning och utrymme, reservdelsförsörjning och mycket annat spelar in för hur bra man kan hålla trafiken igång.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag har inga siffror på tursättningen men du bör tänka på att hur många procent man tursätter är långt ifrån den enda parametern när det gäller hur robust trafikupplägget blir.
    Östgötatrafiken har t ex 115 kilometer mellan ytterpunkterna i sitt linjenät.
    Norrtåg har 1257 kilometer mellan ytterpunkterna i sitt linjenät. Detta spelar ju in kraftigt på möjligheterna att få in tåg till verkstad för akuta reparationer och skulle ett tåg gå sönder så att det behöver bogseras med ett annat så blir ju det hela fordonet borta betydligt längre när det kan inträffa 11 gånger så långt bort på Norrtåg som på Östgötatrafiken.
    Östgötatrafikens samtliga fordon kan också köra över hela Östgötatrafikens nät. Norrtåg har endast ett dieselfordon och sedan har de fordon med ATC respektive ETCS vilket också innebär begränsningar i var och hur fordonen kan användas. Det hjälper ju inte att ha ett eldrivet fordon i reserv om Norrtågs Itino är trasig. Man kan köra eltåget till Hällnäs men sedan måste man ställa in till Lycksele då banan inte är elektrifierad. Så Norrtåg tursätter ju 100% av sitt enda dieseltåg.
    Även verkstädernas lokalisering, utformning och utrymme, reservdelsförsörjning och mycket annat spelar in för hur bra man kan hålla trafiken igång.

Hej

Det finns såklart en hel del parametrar som spelar in gällande tursättning och olika fordonstyper. Att KLT tursätter så pass få i förhållande till det totala antalet verkar väl dock ge en relativt pålitlig trafik. Jag uppfattar inte att KLT har haft den mängd inställda tåg som exempelvis Tåg i Bergslagen, X-trafik eller Norrtåg. Tyckte mig hitta en siffra att X-trafik har 7 fordon varav 6 är tursatta. DE har väl haft stora problem den senaste tiden med en mängd inställda tåg? detsamma för Tåg i Bergslagen men där vet jag bara att de har 5 st x14 och 23 st Reginor.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Hej

Det finns såklart en hel del parametrar som spelar in gällande tursättning och olika fordonstyper. Att KLT tursätter så pass få i förhållande till det totala antalet verkar väl dock ge en relativt pålitlig trafik. Jag uppfattar inte att KLT har haft den mängd inställda tåg som exempelvis Tåg i Bergslagen, X-trafik eller Norrtåg. Tyckte mig hitta en siffra att X-trafik har 7 fordon varav 6 är tursatta. DE har väl haft stora problem den senaste tiden med en mängd inställda tåg? detsamma för Tåg i Bergslagen men där vet jag bara att de har 5 st x14 och 23 st Reginor.
    Haha, skämtar du ??? Eller är du bara grovt okunnig ? KLT har ju på dieselbanorna ställt in otroligt mycket tåg och det är ju dagligen flertalet inställda. Så pålitlig trafik ... NEJ, verkligen inte.
    TiB-trafiken har ju haft många inställda tåg, eftersom tidigare operatör körde ner tågsätten, vilket sen tagit lång lång tid för nuvarande operatör att komma till rätta med.
    X-trafik och Norrtåg har ju på tok för få fordon för att klara sina stora linjenät. Vilket X-trafik nu försöker åtgärda genom samtrafik med SJAB:s IC-tåg (vissa fall snabbtåg).

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Haha, skämtar du ??? Eller är du bara grovt okunnig ? KLT har ju på dieselbanorna ställt in otroligt mycket tåg och det är ju dagligen flertalet inställda. Så pålitlig trafik ... NEJ, verkligen inte.
    TiB-trafiken har ju haft många inställda tåg, eftersom tidigare operatör körde ner tågsätten, vilket sen tagit lång lång tid för nuvarande operatör att komma till rätta med.
    X-trafik och Norrtåg har ju på tok för få fordon för att klara sina stora linjenät. Vilket X-trafik nu försöker åtgärda genom samtrafik med SJAB:s IC-tåg (vissa fall snabbtåg).
    Ok, erkänner att jag inte haft koll på KLT men de har inte synts i de flöden jag följt.
    För få fordon för sitt linjenät eller för hög tursättningsgrad av de fordon de har?
    Självklart spelar avstånden en roll men om fordonen får tillräcklig tid på verkstäderna bör de hålla bättre?
    Hittade Skånetrafiken tursättning 62 av totalt 89 ger ca 30% i reserv jämfört med KLT som har 7 av 11 dvs 36%. Nu vågar jag mig inte på att skriva att Pågatåget har hållit bättre.
    Är det nåt länstrafikbolags tågtrafik som fungerar? eller ser det likadant ut överallt? Västtåg, Värmlandståg?
    Är det underhållet som inte fungerar eller beror det på fordonen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ok, erkänner att jag inte haft koll på KLT men de har inte synts i de flöden jag följt.
    För få fordon för sitt linjenät eller för hög tursättningsgrad av de fordon de har?
    Självklart spelar avstånden en roll men om fordonen får tillräcklig tid på verkstäderna bör de hålla bättre?
    Hittade Skånetrafiken tursättning 62 av totalt 89 ger ca 30% i reserv jämfört med KLT som har 7 av 11 dvs 36%. Nu vågar jag mig inte på att skriva att Pågatåget har hållit bättre.
    Är det nåt länstrafikbolags tågtrafik som fungerar? eller ser det likadant ut överallt? Västtåg, Värmlandståg?
    Några förklaringar som jag läst till att KLT har problem som inte de har som kör på stambanor och andra stora banor (som t.ex. SL och Östgötatrafiken) är:
    - Många plankorsningsolyckor som skadar fordonen
    - Ej trädsäkrat utmed spåret, vilket gör att man kört in i nedfallna träd.
    - Grus under spåret (dvs ej makadam) som göra att det under sommaren kan komma in på olika ställen och krångla till.
    - Dieselfordon är känsligare än el-fordon och motorn är het, så risk för att löv kommer in och börjar brinna, och liknande

Exakt hur relevanta de är kan jag inte bedöma.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller Skåne så är Öresundstågen och Pågatågen ofta planerade att gå med två eller tre fordon, och första åtgärden vid fordonsbrist är inte att ställa in tåg, utan att dra in multvagnar så man får i alla fall något fordon till varje avgång.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Värmlandstrafik hade länge 5 turer till 5 fordon Itino vilket 'alla' utom Värmlandstrafik själva förstod att det inte skulle fungera. Större delen av tiden är minst ett fordon trasigt så det blev tider inställda tåg oftare än att alla tåg gick. Nu har man gjort om planeringen så att man trots utökad trafik på Fryksdalsbanan, klarar sig med 4 fordon. De kan vara tursatta med alla 5 men det behövs högst 4 samtidigt så vid ett skadat fordon så klarar man hela trafiken ändå.

Man hade också en gång 8 turer för 8 Regina med delvis väldigt ineffektiv användning. Det var bara en kortare tid på morgonen som alla 8 behövdes men ingen reserv då. Nu har man kommit ned till att endast maximalt 6 Regina behövs samtidigt trots utökad trafik på Örebro, men med minskad trafik på Charlottenberg kvällstid. Här skulle man dock behöva tursätta ett 7:e fordon i rusningstrafiken på sträckan Karlstad - Kristinehamn framför allt på eftermiddagen från Karlstad.

Senast redigerat av Per K den 2019-02-08 klockan 08:54:20.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    . Här skulle man dock behöva tursätta ett 7:e fordon i rusningstrafiken på sträckan Karlstad - Kristinehamn framför allt på eftermiddagen från Karlstad.
    Menar du att man borde köra multipel i några tåg på eftermiddagen, eller menar du att det skulle gå flera tåg?
    Som nämnts har ju multipelkoppling fördelen att vid akut brist kan man ändå köra tåget, men med trängsel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag menar att det skulle köras flera tåg. Kolla tabell 76 hur det är med Värmlandstrafiks tåg mellan Karlstad och Kristinehamn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •