Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: hypotetisk personvagn med batteridrift för kortare växlingsrörelser

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: hypotetisk personvagn med batteridrift för kortare växlingsrörelser

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ok, jag tänkte på sov- och liggvagnar, för det är ju främst i samband med nattåg detta har diskuterats.
    Den stora strategiska frågan är ju ifall detta med halva tåg och växling mitt i natten är bra eller dåligt.
    För ett par år sedan läste vi i Postvagnen ganska mycket kritik av att vagnarna från Jämtland som skulle kopplas in i nattåg från övre Norland i Sundsvall ofta blev sena och fick stå i Sundsvall och vänta.
    Har någon en uppfattning om hur det fungerat med SJ:s nya koncept i T19? Finns det reservlok och personal i Sundsvall så
    man kan bryta hopkopplingen och köra åtminstone något av tågen vidare?
    Intressant fråga. Fast minst ett tåg kan ju köra vidare om det nu kommer något tåg alls. Annars finns det ju inga vagnar alls att köra vidare. Men om vi säger att t.ex tåget från Göteborg fastnar någonstans så finns bara ett lok i Sundsvall och man får välja att köra antingen Jämtlands eller Luleådelen . Men nånstans finns väl reserv, vilket väl då får inkludera förare.
    Men tråden handlade ju om växling av sovvagnar och vad jag tror så ska väl i normalfallet ordinare tåglok kunna sköta sådan växling , låter orimligt dyrt att utrusta personvagnar
    för egen drivning och de ska ju också bemannas.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-02-08 klockan 17:44:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Eric Rosén Visa inlägg
    För att spara tid när man delar upp ett tåg, eller för mer komplicerade växlingsrörelser som att utväxla vagnar mellan två inkommande tåg och två utgående, så att det går direktvagnar i alla fyra relationer. Till exempel om du har två inkommande tåg från Malmö och Berlin, och utväxlar vagnar någonstans i norra Tyskland för att sedan fortsätta mot Köln / Bryssel / Paris respektive Hannover / Basel.

Vad jag förstått av de äldre aktade här på forumet var de korta tider som behövdes förr i tiden för liknande manövrar helt beroende av att ha växellok på stationen. Att anlita någon firma som kör växellok lokalt mitt i natten riskerar bli rätt dyrt, men att våga lägga en kvart mindre kanske kan avgörande för att få en realistiskt körbar tidtabell som passar till exempel goda anslutningar längre fram. Kortare restid utan att tulla på marginaler är trevligt.
    Skall det vara dyrt eller billigt att åka med tågen från Sverige till "Köln / Bryssel / Paris respektive Hannover / Basel"? När vill man att skall tågen börja rulla, Så tidigt som möjligt eller om femton år?
    Enklast och snabbast att inrätta nattåg till Europa är väl om någon regeringspamp ringer Stena Line och säger att de gärna betalar (eller hur en direktupphandling genomförs) för att de skall köra färjan på tider anpassade för nattågen så att man åter kan åka 21.52 från Malmö C och ankomma Berlin Hbf 06.03 och byta till ICE, EC och IC. Alla minns väl att returen gick 23-någonting från Berlin Hbf och ankom Malmö C 8.00-nånting. Vagnar kanske kan hyras från något sjysst land som Slovakien, det funkade att åka i dem innan svenska vagnar tilläts minns jag. Det gick ju snabbt för regeringssnubbarna att fixa Jämtlandsnattåg, vad beror deras seghet i för att inrätta Tysklandståg? Det hade ju aldrig behövt läggas ner om de verkligen varit intresserade av att betala dessa småpengar. De snackar mycket på Rosenbad om att Sverige är världens rikaste, modernaste, moraliskt överlägsna land. Har de klimatångest? Loppeboet kanske kan bekosta ett "kulturtåg" genom sitt departements trixande?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beträffande broms. Duger inte en väl fungerande skruvbroms längre vid järnvägen. Jag har förr sett ganska långa växlingssätt som skjutsats och med en växlare vid en bemannad skruvbroms för att stanna sättet på avsedd plats. För att hindra obehörig användning kan bromsveven göras låsbar.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Beträffande broms. Duger inte en väl fungerande skruvbroms längre vid järnvägen. Jag har förr sett ganska långa växlingssätt som skjutsats och med en växlare vid en bemannad skruvbroms för att stanna sättet på avsedd plats. För att hindra obehörig användning kan bromsveven göras låsbar.
    Men snälla.... Antar att du aldrig hanterat skruvbroms... på tex en 80-talsvagn. Det finns f.ö. på varje resandevagn redan idag och de lär inte missbrukas, för det handlar om tung hantering och definitivt inget att stoppa ett rullande tågsätt med. De är parkeringsbroms och inget annat. Att sen en och annan använt skruvbroms vid rangering av godsvagnar är mycket möjligt, men för växling med resenärer i vagnarna är helt otänkbart att får godkänt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har använt skruvbroms en hel del. Dock inte på normalspår. Men jag har varit med om att se över NJ:s 60-talsvagnars bromssystem. Handbromsen var ibland från SJ-tiden knappast användbar då skruven och kedjan var mer eller mindre igengeggad och inte smord på länge. Och min tanke med ovanstående var också att handbromsen endast skulle användas som parkeringsbroms istället för låsbar vagnförstängare vid längre uppställning på driftplats.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag har använt skruvbroms en hel del. Dock inte på normalspår. Men jag har varit med om att se över NJ:s 60-talsvagnars bromssystem. Handbromsen var ibland från SJ-tiden knappast användbar då skruven och kedjan var mer eller mindre igengeggad och inte smord på länge. Och min tanke med ovanstående var också att handbromsen endast skulle användas som parkeringsbroms istället för låsbar vagnförstängare vid längre uppställning på driftplats.
    Nåja de framgick väl inte riktigt, men parkeringsbroms är ju vad den duger till och används till. Även 80-talsvagnarnas handbromsar, visade sig ju fungera dåligt, då kraven på broms vid uppställning skärptes häromåret (tiden går fort). Det fick göras rejäl genomgång av samtliga, så nu funkar de bra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Skall det vara dyrt eller billigt att åka med tågen från Sverige till "Köln / Bryssel / Paris respektive Hannover / Basel"? När vill man att skall tågen börja rulla, Så tidigt som möjligt eller om femton år?
    betalar (eller hur en direktupphandling genomförs) för att de skall köra färjan på tider anpassade för nattågen så att man åter kan åka 21.52 från Malmö C och ankomma Berlin Hbf 06.03 och byta till ICE, EC och IC. Alla minns väl att returen gick 23-någonting från Berlin Hbf och ankom Malmö C 8.00-nånting. Vagnar kanske kan hyras från något sjysst land som Slovakien, det funkade att åka i dem innan svenska vagnar tilläts minns jag. Det gick ju snabbt för regeringssnubbarna att
    fixa Jämtlandsnattåg, vad beror deras seghet i för att inrätta Tysklandståg?
    Segheten består i att det alldeles nyss kom med i den nya regeringsförklaringen att det ska komma nattåg till utlandet.
    Kan vara svårt att köpa en avgång med färjan eftetsom deras tidtabell i stort sett är anpassad till efterfrågan för bilar, både personbilar och lastbilar som numera helt dominerar. Ner till Berlin är det inga problem att använda svenska vagnar eftersom den korridoren är anpassad till rysk profil sedan DDR-tiden men det är ju ändå brist på sovvagnar i Sverige, ett nattåg till Oslo finns nog också på önskelistan. Men för de tänkta nattågen (det har ju inte specifierats vart de ska gå) kan det vara nödvändigt med nybeställning och då är det något i dimension 20mkr/vagn (Stadlers vagnar till Azerbaijan gick på 25mkr men har då boggier som kan byta spårvidd) men det blir ju då en relativt stor men en engångsinvestering. Biljettpriser ska väl sättas marknadsmässigt ungefär som Norrlandstågen med syfte att få så god ekonomi som möjligt. Går det riktigt bra kanske tågen rentav går plus ekonomiskt. Mycket av ekonomin kan nog också bero på hur de bemannas, när DB körde Hamburg-Stockholm fanns en vagnskonduktör i varje vagn som hade betald arbetstid hela resan vilket innebar att en t.o.r resa räknades som en veckas arbete.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Segheten består i att det alldeles nyss kom med i den nya regeringsförklaringen att det ska komma nattåg till utlandet.
    Kan vara svårt att köpa en avgång med färjan eftetsom deras tidtabell i stort sett är anpassad till efterfrågan för bilar, både personbilar och lastbilar som numera helt dominerar. Ner till Berlin är det inga problem att använda svenska vagnar eftersom den korridoren är anpassad till rysk profil sedan DDR-tiden men det är ju ändå brist på sovvagnar i Sverige, ett nattåg till Oslo finns nog också på önskelistan. Men för de tänkta nattågen (det har ju inte specifierats vart de ska gå) kan det vara nödvändigt med nybeställning och då är det något i dimension 20mkr/vagn (Stadlers vagnar till Azerbaijan gick på 25mkr men har då boggier som kan byta spårvidd) men det blir ju då en relativt stor men en engångsinvestering. Biljettpriser ska väl sättas marknadsmässigt ungefär som Norrlandstågen med syfte att få så god ekonomi som möjligt. Går det riktigt bra kanske tågen rentav går plus ekonomiskt. Mycket av ekonomin kan nog också bero på hur de bemannas, när DB körde Hamburg-Stockholm fanns en vagnskonduktör i varje vagn som hade betald arbetstid hela resan vilket innebar att en t.o.r resa räknades som en veckas arbete.
    Någon som har en uppfattning om ÖBB Nightjets bemanning?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag åkte senast för knappt ett år sedan. Fanns vagnskonduktör i den liggvagn vi åkte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    När jag (och sonen) åkte Wien-Hamburg för några år sedan var det "rationaliserad bemanning", dvs inte en konduktör per vagn utan cirka en på tre vagnar. Det innebar att man fick gå en bit för att köpa kvällspilsnern!

(Så fungerade det ofta även på DB/CNL/Autozug - det skulle vara en konduktör per vagn, i varje fall i sovvagnarna, men åtminstone på de tåg som hade restaurangvagn var dessa personer osynliga efter biljettvisering...)

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2019-02-14 klockan 14:11:30.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •