
Ursprungligen postat av
Per Eric Rosén
En hypotetisk fråga, om det alls är rimligt ...
Skulle det gå att bygga en personvagn med liten elmotor på ett par axlar, för att kunna framföra vagnen (och kanske 1-2 ytterligare) självständigt som växlingsrörelse kortare sträckor (högst 1 km) i 10-20 km/h?
Manövrering förslagsvis enbart med radio för att spara plats, och vad jag förstår utan krav på ATC/ETCS etc om den enbart används för växlingsrörelser?
Strömförsörjning från batteri - rent av så det räcker att långsamt ladda batteriet över tågvärmeledningen / från tågvärmepost?
Bakgrund att det fortfarande finns rutter (till exempel nattåg) där delade tåg eller kursvagnar kan ge nytta. Många växlingsrörelser för sådant är vad jag förstår lättare med växellok (utöver inblandade linjelok), men sådana är numera svåra eller dyra att få tag i på många stationer. Om en vagn i tåget kan dra sig själv och kanske ett par kursvagnar slipper man detta - och sparar in tiden att köra fram och koppla ett växellok till vagnarna som ska växlas i eller ur.
Är detta en rimlig idé? Sen beror det givetvis på många faktorer om det är lönsamt. Till exempel hur kostsamt det är att någon ombordare också har behörighet för växling.