Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Avsnittet finns sedan kl 12 idag tillgängligt på SVT Play.

    Första halvan behandlar obevakade plankorsningar, andra halvan spårfel ("lösa spikar" etc) samt bristande kontroll.


    Intervjuer med bland annat Lena Erixon och Tomas Eneroth, bägge i vanlig UG-stil.
    Dessutom förekommer en anonym Trafikverksanställd som med förvrängd röst talar om hur uselt det är...


    Titta gärna och kommentera - programmet sänds även i SVT1 kl 20 ikväll.

    uppmanar
    Thomas K Ohlsson

    (Jo det finns redan en tråd som delvis berör detta - men den är lite spretig så jag startade en ny, ordningsmänniska som jag är!)


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Vad gäller plankorsningsdelen: effektsökeri i att låtsas "avslöja" med hastighetsmätning att tågen kör i en hastighet som i själva verket är helt enligt linjeboken, försök att överrumpla GD i stället för att ge henne underlag i förväg för att kunna svara ordentligt på frågorna, och spel på känslor. Bedrövligt.

    Kontentan verkar vara att denna typ av obevakad plankorsning ska ha STH 80 km/h enligt någon riktlinje, medan man i själva verket tillåter högre hastigheter, men det benades inte ut varför det är så. (Det var tydligen roligare att slänga fram dokument för GD under rullande intervju, som hon så klart inte kunde kommentera.)

    Så vad gäller egentligen? Är övertygad om att det finns någon här som kan förklara.

    Senast redigerat av SBB CFF FFS den 2019-02-06 klockan 20:45:13.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    86

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Man får nybygga plankorsningar med enbart kryssmärken på banor med sth 80 km/h. Befintliga plankorsningar med enbart kryssmärken får finnas på banor med sth 140. I båda fallen förutsätts att närsikten, dvs det man ser när man befinner sig mellan 3 och 5 m från närmsta räl, är 10 s. Allt detta framgår av trafikverkets dokument TDOK 2015:0311


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    266

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Vad gäller plankorsningsdelen: effektsökeri i att låtsas "avslöja" med hastighetsmätning att tågen kör i en hastighet som i själva verket är helt enligt linjeboken, försök att överrumpla GD i stället för att ge henne underlag i förväg för att kunna svara ordentligt på frågorna, och spel på känslor. Bedrövligt.
    Tja, detta är ju i princip UG:s "modus operandi". Janne Josefsson började och andra har tagit det vidare, men deras sätt att jobba borde inte vara en överraskning för någon som sett åtminstone några program de gjort. Att slå in öppna dörrar och "avslöja" saker för att få en intervjuperson ur balans är standardmetoder.
    Jag hoppas verkligen att GD fått mediaträning inför intervjun, eftersom det inte borde vara okänt för någon hur de jobbar, och hur de ska tas. Man ser faktiskt ganska tydligt vilka "intervjuoffer" som är förberedda på deras grepp.


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Vad gäller plankorsningsdelen: effektsökeri i att låtsas "avslöja" med hastighetsmätning att tågen kör i en hastighet som i själva verket är helt enligt linjeboken, försök att överrumpla GD i stället för att ge henne underlag i förväg för att kunna svara ordentligt på frågorna, och spel på känslor. Bedrövligt.

    Kontentan verkar vara att denna typ av obevakad plankorsning ska ha STH 80 km/h enligt någon riktlinje, medan man i själva verket tillåter högre hastigheter, men det benades inte ut varför det är så. (Det var tydligen roligare att slänga fram dokument för GD under rullande intervju, som hon så klart inte kunde kommentera.)

    Så vad gäller egentligen? Är övertygad om att det finns någon här som kan förklara.
    Såklart är ju journalister bara ute efter effekten att höja sig själva till skyarna, tex för att få olika utmärkelser.
    Det är ju helt uppenbart att man inte har en aning om på vilka villkor man kör tåg, dvs man kör efter de hastigheter som gäller och sen punkt.
    Att man sen inte kan få bilister att följa de regler som faktiskt gäller för vägfordonsförare är ju tyvärr en attitydfråga, men den skulle säkert gå att bättra på med mycke information. Någon borde helt enkelt gå ut och säga att det slarvas från ett visst håll.
    Sen är det väl så att det finns brister även inom järnvägen, men det känns lite fel att man drar upp urspårningar med diverse godståg på oftast diverse godsbanor, med oftast spik och skarvspår, som stora säkerhetsrisker är märkligt. Enda riktiga effekten är ju att de okunniga allmänheten tror att det kan hända på vilken stambanan som helst. Vilket det iofs skulle kunna göra, men inte pga ruttna slipers eller brustna skarvjärn.
    När det gäller plankorsningar, så fanns ju förr i tiden något som hette "Plankorsningsdelegationen" som höll koll på plankorsningar och avgjorde vilket slags skydd olika korsningar skulle ha och att det sen sköttes med siktröjning mm. Tror att något liknande skulle behövas igen, för som det är nu, så tror jag mycke slarvas bort i upphandling och av snåla budgetar.

    Naturligtvis orkade jag inte ens se detta skitprogram, eftersom jag vet för mycke i ämnet.

    Senast redigerat av Leif D den 2019-02-06 klockan 21:49:38. Anledning: Tillägg

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 681

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Fick klarhet i hur UG förvanskar verkligheten efter det s.k oskarshamnsfallet och har inte sett programmet sedan dess.

    Senast redigerat av Mattias C den 2019-02-06 klockan 21:47:50.

  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Jag tycker att man missade att redovisa det historiska perspektivet på plankorsningar. Förr fanns det ju väldigt många fler plankorsningar och man har i många många år arbetat med att eliminera dem. Givetvis i första hand på huvudnätet men i synnerhet där snabbtågsutbyggnad skett. I programmet lät det som om frågan uppstått de senaste åren, så kanske det kan vara för Trafikverkets vägorienterade ledning, men frågan är en mycket gammal järnvägsfråga. Antalet dödade i planskorsningsolyckor har ju också minskat avsevärt över tid, tack vara SJ och Banverkets idoga arbete med frågan. Men tyvärr finns det ibland ett lokalt motstånd mot att slopa plankorsningar, dvs stänga dem, och kostnaderna för att bygga planskildhet, ersättningsvägar eller att bygga vägskydd kan bli avsevärda. Då fastnar ofta frågan då det inte finns någon annan rimlig ekonomiskt lösning än att stänga korsningen, och det vill ofta inte de närmast boende. Ibland framför lokalbefolkningen t o m motstånd mot vägskydd, som ringer och låter samt ger långa blockeringstider.

    Senast redigerat av stinsx den 2019-02-06 klockan 22:20:29.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Såklart är ju journalister bara ute efter effekten att höja sig själva till skyarna, tex för att få olika utmärkelser.
    Det är ju helt uppenbart att man inte har en aning om på vilka villkor man kör tåg, dvs man kör efter de hastigheter som gäller och sen punkt.
    Att man sen inte kan få bilister att följa de regler som faktiskt gäller för vägfordonsförare är ju tyvärr en attitydfråga, men den skulle säkert gå att bättra på med mycke information. Någon borde helt enkelt gå ut och säga att det slarvas från ett visst håll.
    Sen är det väl så att det finns brister även inom järnvägen, men det känns lite fel att man drar upp urspårningar med diverse godståg på oftast diverse godsbanor, med oftast spik och skarvspår, som stora säkerhetsrisker är märkligt. Enda riktiga effekten är ju att de okunniga allmänheten tror att det kan hända på vilken stambanan som helst. Vilket det iofs skulle kunna göra, men inte pga ruttna slipers eller brustna skarvjärn.
    När det gäller plankorsningar, så fanns ju förr i tiden något som hette "Plankorsningsdelegationen" som höll koll på plankorsningar och avgjorde vilket slags skydd olika korsningar skulle ha och att det sen sköttes med siktröjning mm. Tror att något liknande skulle behövas igen, för som det är nu, så tror jag mycke slarvas bort i upphandling och av snåla budgetar.

    Naturligtvis orkade jag inte ens se detta skitprogram, eftersom jag vet för mycke i ämnet.
    Det går att snabbspola det hela på: https://www.svtplay.se/video/2099305...ens-dodsfallor - Det åks lok på Nyköpingsbanan. Vid - 48.27. Där påstår reportern att det finns 29 oskyddade korsningar Stockholm-Norrköping??


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Man får nybygga plankorsningar med enbart kryssmärken på banor med sth 80 km/h. Befintliga plankorsningar med enbart kryssmärken får finnas på banor med sth 140. I båda fallen förutsätts att närsikten, dvs det man ser när man befinner sig mellan 3 och 5 m från närmsta räl, är 10 s. Allt detta framgår av trafikverkets dokument TDOK 2015:0311
    Tack! Hittar inte dokumentet online, men det är alltså så enkelt som att sth 80-regeln som man refererar till inte gäller befintliga korsningar?

    UG ägnar sig således åt ren lögn, eller i bästa fall grov vilseledning av tittarna. Herregud.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Tja, detta är ju i princip UG:s "modus operandi". Janne Josefsson började och andra har tagit det vidare, men deras sätt att jobba borde inte vara en överraskning för någon som sett åtminstone några program de gjort. Att slå in öppna dörrar och "avslöja" saker för att få en intervjuperson ur balans är standardmetoder.
    Jag hoppas verkligen att GD fått mediaträning inför intervjun, eftersom det inte borde vara okänt för någon hur de jobbar, och hur de ska tas. Man ser faktiskt ganska tydligt vilka "intervjuoffer" som är förberedda på deras grepp.
    Tyckte att det var värre än vanligt (men det kanske är för att jag tack vare detta eminenta forum även som lekman är såpass insatt i tekniken att jag ser luckorna så tydligt).


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Jag tycker att man missade att redovisa det historiska perspektivet på plankorsningar. Förr fanns det ju väldigt många fler plankorsningar och man har i många många år arbetat med att eliminera dem. Givetvis i första hand på huvudnätet men i synnerhet där snabbtågsutbyggnad skett. I programmet lät det som om frågan uppstått de senaste åren, så kanske det kan vara för Trafikverkets vägorienterade ledning, men frågan är en mycket gammal järnvägsfråga. Antalet dödade i planskorsningsolyckor har ju också minskat avsevärt över tid, tack vara SJ och Banverkets idoga arbete med frågan. Men tyvärr finns det ibland ett lokalt motstånd mot att slopa plankorsningar, dvs stänga dem, och kostnaderna för att bygga planskildhet, ersättningsvägar eller att bygga vägskydd kan bli avsevärda. Då fastnar ofta frågan då det inte finns någon annan rimlig ekonomiskt lösning än att stänga korsningen, och det vill ofta inte de närmast boende. Ibland framför lokalbefolkningen t o m motstånd mot vägskydd, som ringer och låter samt ger långa blockeringstider.
    Ett mycke bra inlägg med bara rena sanningar..!


  12. #12
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det går att snabbspola det hela på: https://www.svtplay.se/video/2099305...ens-dodsfallor - Det åks lok på Nyköpingsbanan. Vid - 48.27. Där påstår reportern att det finns 29 oskyddade korsningar Stockholm-Norrköping??
    Nu hittar jag ju inte det vid 48.27, men det kan säkert stämma, men av dessa 29 då, så är jag fritt ur minnet rätt säker på, att minst 25 av dessa används säkert inte över huvud taget, eller så ligger trafiken på i storleksordningen 3-4 passager per år.
    Däremot så tog kollegan där upp behovet att ha ett system för felrapportering av småfel, som idag inte fungerar alls. Då tänker jag på sånt som egentligen inte varken påverkar trafiksäkerheten eller driftsäkerheten, utan egentligen bara på sikt utvecklas till onödigt slitage av anläggningen.
    Även återkommande fel och brister finns heller inget sätt att enkelt rapportera och upptäcka. De åtgärdas bara gång på gång...


  13. #13
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Tack för hänvisningarna till regelverket. Tack också för påminnelserna om hur protester från kringboende kan låta inför föreslagna åtgärder.

    GD Erixon vägrade mycket skickligt låta sig luras att läsa och kommentera linjeboken till reporterns stora häpnad.
    Statsrådet Eneroth betonade konsekvent de stora investerings- och underhållsinsatser som inletts de senaste åren, medan reportern gång på gång försökte få honom ansvarig för att inte personligen ha agerat vid varje enskilt olyckstillfälle.

    Olycksbroder tillfrågades om han var ledsen över broderns död. Kvinnlig framsãtespassagerare tillfrågades om vad som skulle hänt om inte bilföraren hunnit backa. Och så vidare.

    All denna förhandsreklam med trailers och t o m flera rapportinslag i förväg ger ett intryck av att programledningen var mycket nöjd med redaktionens arbete.

    Proffsigt? Nej!


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 881

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Tack! Hittar inte dokumentet online, men det är alltså så enkelt som att sth 80-regeln som man refererar till inte gäller befintliga korsningar?

    UG ägnar sig således åt ren lögn, eller i bästa fall grov vilseledning av tittarna. Herregud.
    Helt korrekt.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Ämnet järnvägssäkerhet kommer upp i kvällens Opinion Live som sänds från Göteborg C.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Ämnet järnvägssäkerhet kommer upp i kvällens Opinion Live som sänds från Göteborg C.
    Nej, inget ämne "kommer upp" i det programmet. Blir som vanligt mest käbbel kring ämnet och torde som vanligt sluta med ett stort jasså.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Jag delar uppfattningen att UG:s inslag om plankorsningsolyckor var tendensiöst. Det saknades väsentlig information och också en diskussion om det verkligen är vettigt för det allmänna att lägga miljoner på att förbättra plankorsningar med enskilda vägar som leder till en eller ett fåtal fastigheter. Men den frågan kanske Lena Erixons skulle tagit upp?

    Andra halvan handlade lite spretigt om brister i det "allmänna järnvägsunderhållet". Har Postvagnsdebattörerna några synpunkter på detta? Min tanke är att här fanns det kanske lite mer substans...

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Andra halvan handlade lite spretigt om brister i det "allmänna järnvägsunderhållet". Har Postvagnsdebattörerna några synpunkter på detta? Min tanke är att här fanns det kanske lite mer substans...
    Men ska det göras seriöst blir det inte "bra TV". Har tidigare inte ens blivit "bra Postvagnsdebatter", har oftast blivit mer politik än detaljrotande i vad som görs och hur det görs. Och varför så ofta åter fel på samma plats?


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 822

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag delar uppfattningen att UG:s inslag om plankorsningsolyckor var tendensiöst. Det saknades väsentlig information och också en diskussion om det verkligen är vettigt för det allmänna att lägga miljoner på att förbättra plankorsningar med enskilda vägar som leder till en eller ett fåtal fastigheter. Men den frågan kanske Lena Erixons skulle tagit upp?
    Andra halvan handlade lite spretigt om brister i det "allmänna järnvägsunderhållet". Har Postvagnsdebattörerna några
    synpunkter på
    detta? Min tanke är att här fanns det kanske lite mer substans...
    funderar
    Thomas K Ohlsson
    Oavsett så finns det en övergång så ska den ha någon form av acceptabel säkerhet, vi kan inte godta att folk kan bli överkörda av tåget och inte heller den säkerhetsrisk för folk ombord det innebär att ett tåg kolliderar med ett fordon som befinner sig på en övergång . Det behöver inte vara miljoninvesteringar utan kan vara att man har kryssmärken och att 10-sekundersregeln gäller , alltså att det är minst 10sekunder avstånd från att ett tåg är synligt fram till att det når övergången. Övergång som bara används någon enstaka gång kanske kan säkras med ett telefonnummer till tågledning : ”är det säkert att passera”. Och för mindre övergångar kanske det går att få fram enklare och billigare lösningar än i miljonklassen, kanske kan en enkel varningssignal,drivas av solpaneler (+batteri) och styras av mobilkommunickation.
    För det här är ett problem på våra järnvägar,


  20. #20
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Uppdrag granskning: "Järnvägens dödsfällor"

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Oavsett så finns det en övergång så ska den ha någon form av acceptabel säkerhet, vi kan inte godta att folk kan bli överkörda av tåget och inte heller den säkerhetsrisk för folk ombord det innebär att ett tåg kolliderar med ett fordon som befinner sig på en övergång . Det behöver inte vara miljoninvesteringar utan kan vara att man har kryssmärken och att 10-sekundersregeln gäller , alltså att det är minst 10sekunder avstånd från att ett tåg är synligt fram till att det når övergången. Övergång som bara används någon enstaka gång kanske kan säkras med ett telefonnummer till tågledning : ”är det säkert att passera”. Och för mindre övergångar kanske det går att få fram enklare och billigare lösningar än i miljonklassen, kanske kan en enkel varningssignal,drivas av solpaneler (+batteri) och styras av mobilkommunickation.
    För det här är ett problem på våra järnvägar,
    Du slår in helt öppna dörrar. Det du skriver är precis så man jobbar och har jobbat från järnvägens håll i många år. Rimlig avvägning mellan säkerhetsnivå, trafikflödesprodukt, framkomlighet, ägoförhållanden, geografi mm, och kostnader. Och den säkraste plankorsningen är den som är stängd och eliminerad. Som man byggde järnvägarna i England för 150 år sedan och alla järnvägare önskat sig sedan dess. Men som inte är rimligt överallt, och då blir det en acceptabel säkerhet om man följer det regelverk som funnits sedan länge. Vad jag förstår har man också gjort det för de korsningar som relaterades till i TV-programmet.

    Senast redigerat av stinsx den 2019-02-07 klockan 20:07:01.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •