Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Är det verkligen nödvändigt att ställa in ända från Stockholm under vintermarknaden

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Är det verkligen nödvändigt att ställa in ända från Stockholm under vintermarknaden

SJ annonserar att tåg 94 är inställt utan ersättningstrafik Stockholm-Narvik i kväll. Ska detta verkligen vara nödvändigt? Borde det inte räcka med att ställa in Boden-Narvik tur och retur så att folk i vart fall tar sig från södra Sverige till Norrbotten för vidare befordran till den pågående vintermarknaden i Jokkmokk? Det mesta i boendeväg i Jokkmokk med omkrets är ju fullbokat i samband med vintermarknaden så folk behöver ju verkligen kunna lämna Jokkmokk som planerat med tåg 93. 94:an som gick upp i morse är ju kvar på södra sidan om urspårningsplatsen så fordon finns ikväll men om tåget ställs in blir det väl problem med fordon tillbaka i 93 på torsdagskvällen. Någon som vet lite mer om bakgrunden till den totala inställelsen?

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Sv: Är det verkligen nödvändigt att ställa in ända från Stockholm under vintermarknad

Dom skulle till och med kört till Gällivare iallafall tycker jag, finns ju inga förhinder, inställning från Stockholm känns lite överdrivet lång inställd sträcka

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Är det verkligen nödvändigt att ställa in ända från Stockholm under vintermarknad

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    SJ annonserar att tåg 94 är inställt utan ersättningstrafik Stockholm-Narvik i kväll. Ska detta verkligen vara nödvändigt? Borde det inte räcka med att ställa in Boden-Narvik tur och retur så att folk i vart fall tar sig från södra Sverige till Norrbotten för vidare befordran till den pågående vintermarknaden i Jokkmokk? Det mesta i boendeväg i Jokkmokk med omkrets är ju fullbokat i samband med vintermarknaden så folk behöver ju verkligen kunna lämna Jokkmokk som planerat med tåg 93. 94:an som gick upp i morse är ju kvar på södra sidan om urspårningsplatsen så fordon finns ikväll men om tåget ställs in blir det väl problem med fordon tillbaka i 93 på torsdagskvällen. Någon som vet lite mer om bakgrunden till den totala inställelsen?
    94 är annonserat att gå från Sundsvall och uppåt:

https://www2.sj.se/sv/trafikinfo/tra...d-remarks/true

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    94 är annonserat att gå från Sundsvall och uppåt:

https://www2.sj.se/sv/trafikinfo/tra...d-remarks/true
    Fast klickar jag på flärpen "Tåg 94 med avgångsdatum den 6 februari" läser jag följande:

"Tåget är inställt på grund av urspårning. Vi beklagar detta och gör nu allt för att du ska kunna resa bekvämare nästa gång."

Litar jag däremot på den preliminära "tidtabellen" så får jag veta att tåget går från Sundsvall ända till Narvik!

Jag är säker på att tåget inte går till Narvik, och jag gissar att det inte heller kommer att avgå från Sundsvall ikväll...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu står det att tåget är inställt mellan Gällivare och Narvik och det stämmer nog.

Senast redigerat av LasseE den 2019-02-06 klockan 19:12:55.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Nu står det att tåget är inställt mellan Gällivare och Narvik och det stämmer nog.
    Ja som vanligt så förväntar sig ju Postvagnen att det räcker med ett fingerknäpp, så är allt färdigplanerat, efter att något akut hänt.
    Man får väl ge sig till tåls en stund, så man får fundera och undersöka vilka möjligheter som finns.
    Att det sen blir en del konstiga uppgifter i olika system, beror troligen på att det finns en hel del automatik många av de system som används inom järnvägen.
    Gär någon akuta och oplanerade ändrigar eller inställelser, så får detta konsekvenser som när de sen speglas ut i olika tittsystem, sen kan verka konstigt för otränade ögon.

Som vanligt då, så tänker jag, - Ta det lite lugnt ! Det löser sig...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

SJ annonserar att tåg 94 är inställt utan ersättningstrafik Stockholm-Narvik i kväll. Ska detta verkligen vara nödvändigt?
    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Nu blandar du nog ihop saker och ting. Eller så berättar du en självklarhet.

Nordman1970 skrev ju "i kväll", dvs 6 februari.
    Söker jag på SJ:s trafikinfo efter tåg 94 så frågar den för vilken avgångsdag jag undrar.
    För avgång 5 februari står det inställt Gällivare-Narvik, vilket ju låter rimligt, det går ju inte att komma förbi pga urspåringen.
    Medan för avgång 6 februari står det att det är inställt och i tidtabellen står det inställt på alla stationer utom Gällivare.

Att som Leif D tro att det löser sig känns inte så hoppfullt, varken 1409.se eller jvgfoto.se/trafikinfo/tag har något spår av 94 eller 3994 för avgång onsdag kväll 6 februari.

Sen kan man förstås undra om det finns några rationella skäl att göra som man gör.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu blandar du nog ihop saker och ting. Eller så berättar du en självklarhet.

Nordman1970 skrev ju "i kväll", dvs 6 februari.
    Söker jag på SJ:s trafikinfo efter tåg 94 så frågar den för vilken avgångsdag jag undrar.
    För avgång 5 februari står det inställt Gällivare-Narvik, vilket ju låter rimligt, det går ju inte att komma förbi pga urspåringen.
    Medan för avgång 6 februari står det att det är inställt och i tidtabellen står det inställt på alla stationer utom Gällivare.

Att som Leif D tro att det löser sig känns inte så hoppfullt, varken 1409.se eller jvgfoto.se/trafikinfo/tag har något spår av 94 eller 3994 för avgång onsdag kväll 6 februari.

Sen kan man förstås undra om det finns några rationella skäl att göra som man gör.
    Det måste ha hänt något annat som gör att man väljer att ställa in tåget. Att ställa in tåg 94 Stockholm - Narvik under Jokkmokks marknad ska mycket till. Framförallt kan man ju köra Stockholm - Luleå/Gällivare. Att det skulle bero på enbart urspårningen i Linaälv tror jag inte på.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Klart det löser sej, men ibland inte, eftersom tågsätt eller personal inte finns tillgängligt. Då har man oftast bara ett val. Men det brukar ju aldrig Postvagnen bry sig om...
    Jag gör som alla andra här nu, läser det som skrivs och värderar utifrån det. Naturligtvis saknar jag ju de källor jag hade tidigare, men nu finns de inte längre. Jag får väl helt enkelt lära men att låta bli att skriva i såna här hetstrådar.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Klart det löser sej, men ibland inte, eftersom tågsätt eller personal inte finns tillgängligt. Då har man oftast bara ett val. Men det brukar ju aldrig Postvagnen bry sig om...
    Jag gör som alla andra här nu, läser det som skrivs och värderar utifrån det. Naturligtvis saknar jag ju de källor jag hade tidigare, men nu finns de inte längre. Jag får väl helt enkelt lära men att låta bli att skriva i såna här hetstrådar.
    Fast det konstiga är ju att tåg 94 ställs in från Stockholm 6/2 fast det fanns såväl tågsätt som personal. Det kom ju ner ett tåg 93 till Stockholm på förmiddagen om än ett par timmar försenat.
    Jag tycker inte att det blir en hetstråd bara för att man frågar om bakgrunden till inställelsen av tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast det konstiga är ju att tåg 94 ställs in från Stockholm 6/2 fast det fanns såväl tågsätt som personal. Det kom ju ner ett tåg 93 till Stockholm på förmiddagen om än ett par timmar försenat.
    Jag tycker inte att det blir en hetstråd bara för att man frågar om bakgrunden till inställelsen av tåget.
    Men det var väl inte ett komplett tåg 93 som ankom?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ja som vanligt så förväntar sig ju Postvagnen att det räcker med ett fingerknäpp, så är allt färdigplanerat, efter att något akut hänt.
    Man får väl ge sig till tåls en stund, så man får fundera och undersöka vilka möjligheter som finns.
    Att det sen blir en del konstiga uppgifter i olika system, beror troligen på att det finns en hel del automatik många av de system som används inom järnvägen.
    Gär någon akuta och oplanerade ändrigar eller inställelser, så får detta konsekvenser som när de sen speglas ut i olika tittsystem, sen kan verka konstigt för otränade ögon.

Som vanligt då, så tänker jag, - Ta det lite lugnt ! Det löser sig...
    Men min undran var inte varför tåget/tågen är inställda utan varför man går ut med förmodligen helt felaktig information till den resande allmänheten!
    Det tyder på att det finns brister i kontrollrutinerna är min ringa mening...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hvor på veien mistet 93 noe? Toget gikk vel fra Gällivare onsdag kveld og avsporingen skjedde torsdag morgen.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo det var ett komplett tåg 93 som ankom till Stockholm. Urspårningen ägde rum på morgonen, långt efter att tåg 93 hade passerat söderut och innan tåg 94 hade passerat norrut. Alla nattågsdelar finns alltså på södra sidan om urspårningsplatsen och fullt disponibla att använda för att köra tåg 94.
    Det hade enligt min mening bara varit att styra om samtliga sov- och liggvagnar till Luleå eftersom det inte finns utrustning och personal för att städa, vattentrycka etc. i Gällivare.

Tills någon kommer med en vettig förklaring till varför man helt ställde in tåg 94 Stockholm-Luleå kommer jag att tycka att det var dåligt hanterat men får jag en vettig förklaring är jag beredd att ompröva den åsikten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo det var ett komplett tåg 93 som ankom till Stockholm. Urspårningen ägde rum på morgonen, långt efter att tåg 93 hade passerat söderut och innan tåg 94 hade passerat norrut. Alla nattågsdelar finns alltså på södra sidan om urspårningsplatsen och fullt disponibla att använda för att köra tåg 94.
    Det hade enligt min mening bara varit att styra om samtliga sov- och liggvagnar till Luleå eftersom det inte finns utrustning och personal för att städa, vattentrycka etc. i Gällivare.

Tills någon kommer med en vettig förklaring till varför man helt ställde in tåg 94 Stockholm-Luleå kommer jag att tycka att det var dåligt hanterat men får jag en vettig förklaring är jag beredd att ompröva den åsikten.
    Mitt intryck av denna tråd är att det finns ett annat skäl till att man ville ställa in tåg 94, nu kom urspårningen som ett lämpligt svepskäl att ställa in tåget på hela sträckan. På så sätt kan man (som vanligt) skylla på Trafikverket, eller kanske någon annan.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-02-07 klockan 14:09:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Mitt intryck av denna tråd är att det finns ett annat skäl till att man ville ställa in tåg 94, nu kom urspårningen som ett lämpligt svepskäl att ställa in tåget på hela sträckan. På så sätt kan man (som vanligt) skylla på Trafikverket, eller kanske någon annan.
    94 og 95 har flere ganger den siste tiden vært innstilt nord for Boden på grunn av "väderrelaterade fordonsskada".

Kanskje man innstilte 94 for å kunne komme i kapp med vedlikehold og reparasjoner?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Natt mot 7 februari ställdes både tåg 93 och 94 in pga tågurspåringen. Passagerarna till tåg 93 hänvisades till tåg 91.
    Kan det vara så att man ställer in tågen för att slippa arrangera ersättningsbussar och hotellövernattningar?
    Kör man tåg 94 enbart Stockholm-Luleå måste väl SJ ta hand om passagerarna till Kiruna och Narvik. Ställer man in slipper man extrakostnaderna för vidaretransporterna?
    En annan orsak kan vara att är orolig för att bli sittande med ett tåg i Nattavaara.
    Det var ganska kallt i natt.
    Senaste dygnet i Murjek
    IDAG 7 feb
    kl. 16 Mulet-18 °C 1 (1)m/s
    kl. 15 Halvklart-17 °C 1 (1)m/s
    kl. 14 Halvklart-17 °C 1 (1)m/s
    kl. 13 Mulet-17 °C 1 (1)m/s
    kl. 12 Mulet-18 °C 1 (1)m/s
    kl. 11 Molnigt-19 °C 1 (1)m/s
    kl. 10 Mulet-20 °C 2 (2)m/s
    kl. 09 Lätt snöfall-20 °C 2 (2)m/s
    kl. 08 Mulet-20 °C 2 (2)m/s
    kl. 07 Lätt snöfall-21 °C 2 (2)m/s
    kl. 06 Lätt snöfall-22 °C 2 (2)m/s
    kl. 05 Mulet-23 °C 1 (1)m/s
    kl. 04 Mulet-25 1 (1)m/s
    kl. 03 Molnigt-26 °C 1 (2)m/s
    kl. 02 Molnigt-28 °C 1 (2)m/s
    kl. 01 Mulet-29 °C 2 (2)m/s
    kl. 00 Klart-30 °C 1 (2)m/s

IGÅR 6 feb
    kl. 23 Klart-31 °C 1 (2)m/s
    kl. 22 Klart-31 °C 1 (2)m/s
    kl. 21 Klart-30 °C 2 (3)m/s
    kl. 20 Lätt molnighet-30 °C 1 (2)m/s
    kl. 19 Klart-30 °C 1 (1)m/s
    kl. 18 Klart-29 °C 1 (1)m/s
    kl. 17 Halvklart-28 °C 1 (1)m/s

Vid vilken temperatur ställt tågen in?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Natt mot 7 februari ställdes både tåg 93 och 94 in pga tågurspåringen. Passagerarna till tåg 93 hänvisades till tåg 91.
    Kan det vara så att man ställer in tågen för att slippa arrangera ersättningsbussar och hotellövernattningar?
    Kör man tåg 94 enbart Stockholm-Luleå måste väl SJ ta hand om passagerarna till Kiruna och Narvik. Ställer man in slipper man extrakostnaderna för vidaretransporterna?
    En annan orsak kan vara att är orolig för att bli sittande med ett tåg i Nattavaara.
    Om man inte i förväg kan ställa in tåget på sträckan Boden-Narvik och därigenom slippa att ordna för de som var på väg i den riktningen är det något fel i regelverket.

Hur är det, en som köpt biljett Malmö-Kiruna och ovetandes sätter sig på tåget till Stockholm, har SJ skyldighet att ordna ersättningsresa och övernattningar för denne?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt uppgift ställde man in för att det var brist på hotellrum och bussar på grund av Jokkmokks marknad och Skid VM i Åre. Så vitt jag kan se var tåget avsett att gå med bara fyra sovvagnar norr om Boden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •