Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Danmark har ett intensivt program för elektrifiering
    förutom S-tog och Malmö-Helsingör så är det nu (källa Eisenbahnatlas EU 2017) elektrifierat
    från Köpenhamn till Esbjerg/Sönderborg/Flensburg (men inte Aalborg) samt nya Ringstedbanan
    Det innebär att man kan köre eltåg med IC Köpenhamn-Esbjerg och Köpenhamn- Hamburg (sittvagnståg på natten sommartid och på dagen från T20) (med tvåströmslok)
    samt regionaltåg Köpenhamn-Slagelse, Odense.Fredericia och Fredricia-Flensburg

    Har man börjat köra eltåg på några av dessa månne?

    Från Sönderborg är det knepigare då denna sträcka trafikeras av lyntog varannan timme som i Fredericia multas med lyntog från Aalborg (som inte är elektrifierad)
    Därmed kommer jag till frågan i ämnet:
    Kan man multa ett eltåg med ett dieseltåg? och förekommer det någonstans?


    Annars lär det dröja innan man kan köra elektriska lyntog
    om man elektrifierar till Aalborg så kompliceras det hela av att vartannat tåg har en del som går till Struer och att vissa tåg till Struer förlängs till Thisted vissa tåg till Aaborg förlängs till Fredrikshavn och vissa (två tåg per dag har en tredje multdel som avkopplas i Aarhus och går till Struer via Viborg , sträckor som visserligen ingår i elektrifieringsplanen men på väldigt lång sikt

    således dröjer det Mycket länge innan man kan sätta in eltåg på lyntogen

    någon som känner till planerna härvidlag


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Danmark har ett intensivt program för elektrifiering
    förutom S-tog och Malmö-Helsingör så är det nu (källa Eisenbahnatlas EU 2017) elektrifierat
    från Köpenhamn till Esbjerg/Sönderborg/Flensburg (men inte Aalborg) samt nya Ringstedbanan
    Det innebär att man kan köre eltåg med IC Köpenhamn-Esbjerg och Köpenhamn- Hamburg (sittvagnståg på natten sommartid och på dagen från T20) (med tvåströmslok)
    samt regionaltåg Köpenhamn-Slagelse, Odense.Fredericia och Fredricia-Flensburg

    Har man börjat köra eltåg på några av dessa månne?

    Från Sönderborg är det knepigare då denna sträcka trafikeras av lyntog varannan timme som i Fredericia multas med lyntog från Aalborg (som inte är elektrifierad)
    Därmed kommer jag till frågan i ämnet:
    Kan man multa ett eltåg med ett dieseltåg? och förekommer det någonstans?


    Annars lär det dröja innan man kan köra elektriska lyntog
    om man elektrifierar till Aalborg så kompliceras det hela av att vartannat tåg har en del som går till Struer och att vissa tåg till Struer förlängs till Thisted vissa tåg till Aaborg förlängs till Fredrikshavn och vissa (två tåg per dag har en tredje multdel som avkopplas i Aarhus och går till Struer via Viborg , sträckor som visserligen ingår i elektrifieringsplanen men på väldigt lång sikt

    således dröjer det Mycket länge innan man kan sätta in eltåg på lyntogen

    någon som känner till planerna härvidlag
    DSB multar el- och dieselmotorvagnar sedan många år.
    (om jag nu inte minns alldeles galet)

    /TKO


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    176

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    DSB multar el- och dieselmotorvagnar sedan många år.
    (om jag nu inte minns alldeles galet)

    /TKO
    Det gör du inte.

    IC3 och IR4 går alldeles utmärkt att koppla ihop och isär.

    https://da.wikipedia.org/wiki/IR4


  4. #4
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    508

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Det innebär att man kan köre eltåg med IC Köpenhamn-Esbjerg och Köpenhamn- Hamburg (sittvagnståg på natten sommartid och på dagen från T20) (med tvåströmslok)
    samt regionaltåg Köpenhamn-Slagelse, Odense.Fredericia och Fredricia-Flensburg
    Sittvagnsnattåget Köpenhamn - Hamburg i sommar är IC3.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Sittvagnsnattåget Köpenhamn - Hamburg i sommar är IC3.
    Tack för svar

    och sittvagnståget Köpenhamn- Hamburg (på natten) i sommar är väl multat med Inter city köpenhamn-Aarhus


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 341

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Tack för svar

    och sittvagnståget Köpenhamn- Hamburg (på natten) i sommar är väl multat med Inter city köpenhamn-Aarhus
    Ja, på www.bahn.de kan man se " IC 430 Intercity Richtung: Næstved St., Aarhus H og Hambu" (det avses säkert Hamburg i slutet av texten).


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Jag gissar att DSBs IC3 och IR4 är bland de få som går att multa. Tillverkarna verkar vara notoriskt dåliga på sådant, ofta går det inte ens multa med samma typ med olika mjukvaruversioner.

    För några år sedan körde HectorRail med en TRAXX-diesel, manövrerad från ett TRAXX-ellok, pga banarbete med avstängd el i Danmark. Så ibland så går det.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    94

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Förutom TRAXX - under 50-60-70-talen multipelkopplade Milwaukee Railroad i USA sina gamla likströmslok från 1916 med EMD-dieslar GP9 (eller vilka dieslar som helst). Jag tror inte man modifierade dieslarna, utan det torde ha varit elektroloken man modifierade.
    Så visst, det går, bara man vill.
    Berra


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    GC :s Td (diesel) och Rd (el) går att multa.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    I fallet USA var multipelstyrning via tryckluftslangarna tidigt standardiserad.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Bertil Bengtsson Visa inlägg
    Förutom TRAXX - under 50-60-70-talen multipelkopplade Milwaukee Railroad i USA sina gamla likströmslok från 1916 med EMD-dieslar GP9 (eller vilka dieslar som helst). Jag tror inte man modifierade dieslarna, utan det torde ha varit elektroloken man modifierade.
    Så visst, det går, bara man vill.
    Berra
    Ja, men det är väl en AAR-standard. Det kanske till och med är så att den måste följas för diesellok?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    GC :s Td (diesel) och Rd (el) går att multa.
    Sist jag såg något om det här så var det inte utprovat och godkänt, men jag har inga förstahandsuppgifter så det kan vara fel. Om det går är ju en annan femma, men det var tänkt att fungera en gång i tiden. Jag har för mig att det går över WTB. Österrikarna multar åtminstone olika typer av ellok med varandra på det sättet. Om dom kan köra el+diesel så vet jag inte. Därför kunde också Hector Rail multa Taurus med fd 1142. WTB är utvecklat av UIC och är en IEC-standard.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 746

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    I fallet USA var multipelstyrning via tryckluftslangarna tidigt standardiserad.
    Det var ett tidigt system som snabbt övergavs i Amerika. Tyskarna däremot använde tryckluft för multipelkörning. Tror T21 fungerade så.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: kan man multa eltåg med dieseltåg, apropå elektrifiering i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Danmark har ett intensivt program för elektrifiering
    förutom S-tog och Malmö-Helsingör så är det nu (källa Eisenbahnatlas EU 2017) elektrifierat
    från Köpenhamn till Esbjerg/Sönderborg/Flensburg (men inte Aalborg) samt nya Ringstedbanan
    Det innebär att man kan köre eltåg med IC Köpenhamn-Esbjerg och Köpenhamn- Hamburg (sittvagnståg på natten sommartid och på dagen från T20) (med tvåströmslok)
    samt regionaltåg Köpenhamn-Slagelse, Odense.Fredericia och Fredricia-Flensburg

    Har man börjat köra eltåg på några av dessa månne?

    Från Sönderborg är det knepigare då denna sträcka trafikeras av lyntog varannan timme som i Fredericia multas med lyntog från Aalborg (som inte är elektrifierad)
    Därmed kommer jag till frågan i ämnet:
    Kan man multa ett eltåg med ett dieseltåg? och förekommer det någonstans?


    Annars lär det dröja innan man kan köra elektriska lyntog
    om man elektrifierar till Aalborg så kompliceras det hela av att vartannat tåg har en del som går till Struer och att vissa tåg till Struer förlängs till Thisted vissa tåg till Aaborg förlängs till Fredrikshavn och vissa (två tåg per dag har en tredje multdel som avkopplas i Aarhus och går till Struer via Viborg , sträckor som visserligen ingår i elektrifieringsplanen men på väldigt lång sikt

    således dröjer det Mycket länge innan man kan sätta in eltåg på lyntogen

    någon som känner till planerna härvidlag
    Apropå min egen fråga om planer för eltåg så läste jag i dag i tidningen Skandiapilen nr 84 (hösten2018) att man avser att sätta in 26 st eltåg EB nr 3201-26
    på följande sträckor :

    2021köpenhamn Slagelse och Nivå-Nästved
    2022 Helsingör-Nästved (förlängning fr Nivå)
    2023 Helsingör-Holbäk
    2024 Helsingör-Nyköbing (förlängning fr Nästved)
    2025 helsingör-kalundborg (förlängning fr Holbäk)

    intressant med planer hur trafiken ska ändras när Öresundstågen avkortas till Österport , men antar att plnaerna är preliminära


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •