Det var inte bara Arlanda som hade problem med vädret i söndags. Nere i München var det kraftigt snöväder som medförde att det mesta inom kortflyg blev inställt vilket resulterade i att utbudet hemåt på måndagen var mycket begränsat.
Så vi tog tåget hela vägen hem med skidor och bagage.

Startade på München flygplats med S-Bahn till HBF, tåget gick på sekunden trots ymmigt snöande. Det kom upp mot 30-40 cm snö i området under söndagen, i Alperna fick vi 1m mellan torsdag och söndag.

På HBF gick vi in till Reizecentrum och köpte två biljetter med Nightjet avgång 22.52 till Hamburg.
Tåget rullade in endast 10 min sent från Innsbruck.
Vi lämnade HBF 10 min sena norrut.

Vi fick plats i sittvagn av fd ÖBB kupévagnstyp. (Eurofima)
Det var 4 pers bokade i kupén vilket är max på natturer.
Några var bokade med endast 3 pers och då fungerar det utan problem att sova 3 pers eftersom stolarna går att dra ut till bäddar.
Vi fick det lite trängre men det fungerade helt ok.

I Nürnberg växlade man om tågdelarna.
Tåget går gamla banan hela vägen upp.
Efter Hannover fick vi kupén för oss själva sista biten.

Ankomst Hamburg Hbf punktlig 08.44.
Frukost innan nästa tåg, EC 33 till Köpenhamn. Köpte två biljetter genom DB:s smidiga app.
Lugnt i vår del av IC3:an och man åker bekvämt i dessa motorvagnar.
Ankomst Köpenhamn punktlig men typiskt nog på spår 26!!!

Öresundståget över och sedan hem med Snälltåget 3942 avgång från Malmö 16.15, trots ymmigt snöande från Småland och uppåt kom vi fram endast 5 min sent som orsakades av sena tåg framför från Södertälje och in till Stockholm C.

Klart att 22 tim på tåg kändes, men det var en resa som flöt på helt utan problem och vi kom faktiskt fram före flera som flög ombokat runt hela Europa.

Priset för Nightjet var 160 Euro för två. Och för EC 33 180 Euro.
Snälltåget kostade drygt 400sek på SJ:s sida från Köpenhamn.
Jag skulle förstås kunnat åkt SJ utan kostnad men min vän jobbar inte inom järnvägen och några hundralappar i det stora hela kändes inte som något problem.

//R