Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Spårtrafik i media

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårtrafik i media

Vad kan de bero på att den svenska tidskriften Ny Teknik ytterst sällan behandlar spårtrafik? Dess danska motsvarighet Ingeniören brukar ha flera artiklar per vecka.
    Man skulle ju även vilja att journalister hade någon hum om slumpvariationer vad avser ovanliga händelser. När jag jobbade med plankorsningssäkerhet på nittotalet, och vi närmade oss mindre än 10 omkommna per år i kollisioner bil-tåg, varierade antalet omkommna så kraftigt mellan åren, att vi inte vågade dra några slutsatser om trender, på mindre än femårsmedelvärden.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårtrafik i media

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Vad kan de bero på att den svenska tidskriften Ny Teknik ytterst sällan behandlar spårtrafik? Dess danska motsvarighet Ingeniören brukar ha flera artiklar per vecka.
    Som jag uppfattar det finns det - med något undantag som Göran Grimvall med sina kluriga fysikproblem- ingen som kan teknik på Ny Teknik. Medarbetarna kanske är mera intresserade av Tesla än Trafikverket? Det är inte uppenbart vilken målgrupp tidningen har. Är man medlem i Sveriges Ingenjörer har man tidningen som förmån, men den läsekretsen torde besitta betydligt bättre kunskaper än vad som bjuds i tidningen. Artiklar är ofta mer eller mindre omskrivningar av vad som publicerats i andra tidningar där inget nytt har tillförts. Felaktigheter och inkorrekta termer är inte ovanliga. Ny teknik skriver bättre svenska än järnvägsnyheter.se men faktainnehållet är ungefär detsamma. Vad som ytterligare drar ned intrycket är kommentarsfälten där klimatförnekare ogenerat brer ut sig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Spårtrafik i media

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Som jag uppfattar det finns det - med något undantag som Göran Grimvall med sina kluriga fysikproblem- ingen som kan teknik på Ny Teknik. Medarbetarna kanske är mera intresserade av Tesla än Trafikverket? Det är inte uppenbart vilken målgrupp tidningen har. Är man medlem i Sveriges Ingenjörer har man tidningen som förmån, men den läsekretsen torde besitta betydligt bättre kunskaper än vad som bjuds i tidningen. Artiklar är ofta mer eller mindre omskrivningar av vad som publicerats i andra tidningar där inget nytt har tillförts. Felaktigheter och inkorrekta termer är inte ovanliga. Ny teknik skriver bättre svenska än järnvägsnyheter.se men faktainnehållet är ungefär detsamma. Vad som ytterligare drar ned intrycket är kommentarsfälten där klimatförnekare ogenerat brer ut sig.
    Och är man ingenjör och medlem i något ISF-knutet fackförbund kan man prenumerera till ett kraftigt rabatterat pris. Har gjort det tidigare men slutade då jag tyckte det mest handlade om firdonsteknik och automation och väldigt lite om det jag jobb är med (Men det jag jobb är med är nästan gammalt oss när det väl kommer ut till konsument och journalister intresserar sig)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •