Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tre japanska knep för tåg i tid

Tre japanska knep för tåg i tid

Carl-William Palmqvist, doktorand vid Trafik och väg på Lunds Tekniska Högskola, skriver i Dagens Samhälle om (enligt rubriksättaren) »tre knep« som Japan använder för punktligare järnväg:

1) Planera mer realistiska tider för av- och påstigning. Alla tåg behöver ju inte lika långt uppehåll för resandeutbyte.

2) Praktiska åtgärder på plattformar för att underlätta av- och påstigning. Markeringar på plattformen som visar var tågen stannar och var dörrarna kommer att vara.

3) Förenkla infrastrukturen så att färre saker kan gå sönder. Här tas som exempel att Japans »tågstationer generellt [har] en enkel layout med relativt få växlar«, vilket leder till mindre underhåll och färre växelfel.

Punkt ett kan vi förbättra. Även om inte alla tåg har samma tid för uppehåll idag heller, så känns det som om ingen kan/vill planera för att det kan ta längre tid för resandeutbyte i rusningstrafik. Samma tidtabell gäller morgon, dag, kväll som natt. Åtminstone på de tåg jag kör.

Punkt två har jag funderat på länge. Vi har förstås de vana pendlarna som av erfarenhet vet var dörrarna brukar hamna, men inte heller de står alltid på rätt plats. Plötsligt saknas ett tågsätt, eller så kör just den här föraren lite kortare eller längre bit fram på plattformen eftersom exakt metertavla saknas i färdriktningen. Och även när exakt metertavla finns, eller man ska stanna vid en U-tavla, så är det ändå många (dvs icke-vana resenärer) som helt missförstår var tåget faktiskt kommer att stanna. För mina tåg är detta särskilt uppenbart i Lund och i Ängelholm, där man pga signalernas placering stannar ett tiotal meter före plattformskanten. Jag har full förståelse för att folk tycker att jag stannar väldigt tidigt.

Punkt tre är jag mer tveksam till. Nog för att vi har problem med krånglande växlar (Uppdrag granskning har ju basunerat ut sitt budskap i flera dagar nu), men det ger en mycket sämre flexibilitet. Jag kikade lite på järnvägen i Tokyo via satellitbilderna i Google Maps och jo, det ser ut att vara hyfsat »växelfritt« på sina ställen. Men å andra sidan är det mer vanligt med flerspår än dubbelspår, så då fungerar det kanske att inte använda lika många växlar. Det finns ju fler spår att köra på om något spår skulle bli obrukbart.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tre japanska knep för tåg i tid

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    2) Praktiska åtgärder på plattformar för att underlätta av- och påstigning. Markeringar på plattformen som visar var tågen stannar och var dörrarna kommer att vara.

Punkt två har jag funderat på länge. Vi har förstås de vana pendlarna som av erfarenhet vet var dörrarna brukar hamna, men inte heller de står alltid på rätt plats. Plötsligt saknas ett tågsätt, eller så kör just den här föraren lite kortare eller längre bit fram på plattformen eftersom exakt metertavla saknas i färdriktningen. Och även när exakt metertavla finns, eller man ska stanna vid en U-tavla, så är det ändå många (dvs icke-vana resenärer) som helt missförstår var tåget faktiskt kommer att stanna. För mina tåg är detta särskilt uppenbart i Lund och i Ängelholm, där man pga signalernas placering stannar ett tiotal meter före plattformskanten. Jag har full förståelse för att folk tycker att jag stannar väldigt tidigt.
    Jag har skrivit till Skånetrafiken och bett dem se till att Trafikverket skyltar med hur många tågsätt det finns i varje Öresundståg/Pågatåg. Det vore en bra bit på vägen. Tyvärr får man bara svar som "Tack för ditt förslag. Vi ska se om det går att genomföra.", men sedan händer förstås inget alls.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Jag har skrivit till Skånetrafiken och bett dem se till att Trafikverket skyltar med hur många tågsätt det finns i varje Öresundståg/Pågatåg. Det vore en bra bit på vägen. Tyvärr får man bara svar som "Tack för ditt förslag. Vi ska se om det går att genomföra.", men sedan händer förstås inget alls.
    När jag går på i Landskrona så placerar jag mig för sista tågsättet av tre. När tåget dyker upp längst bort o kurvan så räknar jag strömavtagarna ochbör de bara två så får jag flytta mig en bit söderut. Men så kan ju inte alla göra...

I Lund går jag på i sista vagnen (Helsingborgsvagnen) som alltid hamnar ungefär på samma ställe oavsett längd.

Senast redigerat av Mattias C den 2019-02-05 klockan 12:25:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Punkt 1 är ganska självklar egentligen men något som vi är riktigt dåliga på i Sverige. Vill man absolut ha styv tidtabell får man helt enkelt planera efter de tåg som tar längst ti på sig för på och avstigning.

Punkt 2 torde vara den absolut svåraste om än inte dystraste åtgärden att genomföra, varför då undrar ni nu säkert. Jo man måste få till ett samarbete där järnvägsbolagen som ska rapportera in i systemet, tillsammans med trafikledning som äger informationssystemet och planering som har pengarna för åtgärden. Tyvärr något som är väldigt svårt. Man ska dessutom märka upp plattformarna efter olika tågtyper och utbilda förarna för att stanna rätt. Det kräver ett samarbete mellan tågbolag, trafikledning och planering som alla är ovana vid. Det svåraste att genomföra i dagens avreglerade järnvägsbranch är gemensamma projekt...ingens tydliga ansvar hu vad svårt det blir...

Punkt 3 har genomförts i europeiskt format i Nederländerna i Utrecht. Resuktate var att man gick från en bangård där man fårn alla håll kunde nå allt till att vissa linjer faktiskt inte kunde nå alla spår men ändå hade ett antal spår som "reserv" om något gick snett med ordinarie spår. Så anorektiskt som i japan blir det nog aldrig i Sverige men en it på väg kan man säkerligen komma.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2019-02-05 klockan 19:10:22.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Punkt 1 är ganska självklar egentligen men något som vi är riktigt dåliga på i Sverige. Vill man absolut ha styv tidtabell får man helt enkelt planera efter de tåg som tar längst ti på sig för på och avstigning.

Punkt 2 torde vara den absolut svåraste om än inte dystraste åtgärden att genomföra, varför då undrar ni nu säkert. Jo man måste få till ett samarbete där järnvägsbolagen som ska rapportera in i systemet, tillsammans med trafikledning som äger informationssystemet och planering som har pengarna för åtgärden. Tyvärr något som är väldigt svårt. Man ska dessutom märka upp plattformarna efter olika tågtyper och utbilda förarna för att stanna rätt. Det kräver ett samarbete mellan tågbolag, trafikledning och planering som alla är ovana vid. Det svåraste att genomföra i dagens avreglerade järnvägsbranch är gemensamma projekt...ingens tydliga ansvar hu vad svårt det blir...

Punkt 3 har genomförts i europeiskt format i Nederländerna i Utrecht. Resuktate var att man gick från en bangård där man fårn alla håll kunde nå allt till att vissa linjer faktiskt inte kunde nå alla spår men ändå hade ett antal spår som "reserv" om något gick snett med ordinarie spår. Så anorektiskt som i japan blir det nog aldrig i Sverige men en it på väg kan man säkerligen komma.

/Magnus
    Punkt 2 fungerar ju i enkla miljöer. På Stockholm City har det ju blivit självreglerande så att alla förare måste stanna på samma ställe, och att det tydligt märkts upp var dörrarna kommer att finnas.
    Men, inte nog med det, det har på plattformen markerats 2 vita rutor bredvid varje dörröppning (en på var sida) för att markera att här bör resenärerna som skall med tåget stå, för att inte hindra för de som skall kliva av. Och det fina det är att när jag sett så fungerar det, folk sprider också ut sig jämnt i de vita rutorna, och alla försöker inte åka i första vagnen. Jag undrar om inte själva passagerarutbytet kan gå snabbare än tidigare, dvs det kompenserar lite för att det tar längre tid att öppna och stänga.

Men det fungerar alltså inte på en normal svensk järnvägsstation med flera operatörer och flera fordonstyper.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •