Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tender-pneumatik

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tender-pneumatik

"Kolen i tendern skjutas framåt med en pneumatisk anordning, varigenom eldarens arbete underlättas."

Detta har förekommit på en tysk strömlinjeformad loktyp. Har det förekommit på fler loktyper?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tender-pneumatik

Ja, på försök.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Kolen i tendern skjutas framåt med en pneumatisk anordning, varigenom eldarens arbete underlättas."

Detta har förekommit på en tysk strömlinjeformad loktyp. Har det förekommit på fler loktyper?
    Är din fråga om det funnits fler loktyper där kolen skjuts framåt av något slags anordning, eller är frågan om det funnits fler loktyper där det just varit en pneumatisk anordning?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är din fråga om det funnits fler loktyper där kolen skjuts framåt av något slags anordning, eller är frågan om det funnits fler loktyper där det just varit en pneumatisk anordning?
    Primärt den sistnämnda, men när du nu frågar kan jag ju tycka att även andra "anordningar" kan vara av intresse. Den enklaste formen borde vara att ha ett lutande plan att förvara kolet på.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Primärt den sistnämnda, men när du nu frågar kan jag ju tycka att även andra "anordningar" kan vara av intresse. Den enklaste formen borde vara att ha ett lutande plan att förvara kolet på.
    Eftersom det förekommit ånglok med helt mekaniserad eldning ("stokers") måste dessa haft sådan utrustning i tendern.
    (Även "lutande plan" var vanligt förekommande - det säger sej självt att eldaren knappast själv hämtade det kol som fanns längst bak i en stor tender...)(

Men det finns större ångloksexperter än jag på detta forum!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ett första tips är ju att läsa på engelska Wikipedia och på tyska Wikipedia.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En udda teknik användes på ”The London Midland and Scottish Railway (LMS)” Garratt 2-6-0+0-6-2 ånglok. De försågs efter något år med roterande, konisk kolbunker, som drevs av en liten tvåcylindrig ångmaskin.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/LMS_Garratt

/A

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •