Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Urspårning i Kimstad

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Urspårning i Kimstad

Loket på en spärrfärd från Skärblacka spårade ur i Kimstad vid strax efter klockan 22 ikväll. Den skulle korsa stambanas spår och gå in på spår 1 vid Kimstad (gamla, ej vid plattformarna) station. Därmed blockeras hela stambanan. Kommer med all sannolikhet inte att vara avklarat till morgontrafikens början utan räkna med trafikstörningar under tisdagen.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Urspårning i Kimstad

Sedan klockan 3 i natt har man lyckats öppna enkelspårsdrift på spår 3 (uppspåret) men enkelspårssträckan blir lång och sträcker sig från Fiskeby till Gistad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Loket på en spärrfärd från Skärblacka spårade ur i Kimstad vid strax efter klockan 22 ikväll. Den skulle korsa stambanas spår och gå in på spår 1 vid Kimstad (gamla, ej vid plattformarna) station. Därmed blockeras hela stambanan. Kommer med all sannolikhet inte att vara avklarat till morgontrafikens början utan räkna med trafikstörningar under tisdagen.
    Det kanske förklarar varför tåg 2 har så konstiga angivelser? Enligt jvgfoto.se var tåget över 200 minuter sent till Mjölby och fick sedan ett nytt tågnummer över Hallsberg (tåg 82704). Men samtidigt verkar tåget inte ankommit Stockholm ännu, samtidigt som det finns angivet att det ankom Stockholm 7 minuter sen. Vilket stämmer???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ah, kanske därför mitt tåg (512) är inställt. Lär bli trångt på 522.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Det kanske förklarar varför tåg 2 har så konstiga angivelser? Enligt jvgfoto.se var tåget över 200 minuter sent till Mjölby och fick sedan ett nytt tågnummer över Hallsberg (tåg 82704). Men samtidigt verkar tåget inte ankommit Stockholm ännu, samtidigt som det finns angivet att det ankom Stockholm 7 minuter sen. Vilket stämmer???
    Någon 200-minutersförsening har inte förekommit på tåg 2 under natten.
    Tåget var ungefär i rätt tid till Mjölby och lämnade sedan Mjölby som tåg 82704 via Hallsberg till Katrineholm. Omledningstidtabellen sa ankomst Katrineholm kl 05.27 men tåget var omkring 50 minuter före den tidtabellen. Från Katrineholm återgick man till ordinarie körplan med tågnummer 2. I Katrineholm gjordes ett uppehåll för att invänta taxi (ersättningstrafik från Linköping/Norrköping) och tåget lämnade Katrineholm klockan 04.56 (ordinarie tid 04.36) och ankomsten till Stockholm C blev kl 06.02 (annonserad ank 05.55).
    Jag hittar inget i Trafikverkets bakomliggande system som förklarar jvgfoto.se mystiska uppgifterna i Mjölby, Linköping och Norrköping Det enda som stämmer med klockslaget 06.04 är att den tiden annonserades som beräknad ankomsttid till Stockholm. Jag kan dock inte se själva API så jag kan inte avgöra om felet fanns med där eller om det är jvgfoto.se som har feltolkat Trafikverkets API.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Låt mig gissa att inget tåg med nummer 2 ännu ankommit Cst idag. Däremot har tågsättet från nattens tåg 2 ankommit med annat nummer.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Låt mig gissa att inget tåg med nummer 2 ännu ankommit Cst idag. Däremot har tågsättet från nattens tåg 2 ankommit med annat nummer.
    Kul lek, Låt mig gissa att urspårningen i Kimstad berodde på att månen trillade ner i går kväll.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Ah, kanske därför mitt tåg (512) är inställt. Lär bli trångt på 522.
    Nej det är inte orsaken till inställelsen av tåg 512. Tåg 513 igår och returtåget 512 idag ställdes in flera timmar innan urspårningen i Kimstad hade ägt rum.

Någon 200-minutersförsening har inte förekommit på tåg 2 under natten.
    Tåget var ungefär i rätt tid till Mjölby och lämnade sedan Mjölby som tåg 82704 via Hallsberg till Katrineholm. Omledningstidtabellen sa ankomst Katrineholm kl 05.27 men tåget var omkring 50 minuter före den tidtabellen. Från Katrineholm återgick man till ordinarie körplan med tågnummer 2. I Katrineholm gjordes ett uppehåll för att invänta taxi (ersättningstrafik från Linköping/Norrköping) och tåget lämnade Katrineholm klockan 04.56 (ordinarie tid 04.36) och ankomsten till Stockholm C blev kl 06.02 (annonserad ank 05.55).
    Jag hittar inget i Trafikverkets bakomliggande system som förklarar jvgfoto.se mystiska uppgifterna i Mjölby, Linköping och Norrköping Det enda som stämmer med klockslaget 06.04 är att den tiden annonserades som beräknad ankomsttid till Stockholm. Jag kan dock inte se själva API så jag kan inte avgöra om felet fanns med där eller om det är jvgfoto.se som har feltolkat Trafikverkets API.
    Eftersom det står 06:04 på Mjölby, Linköping och Norrköping är det väl någon som har lagt in dessa manuellt på något sätt. Trafikinformationen presenterar bara de tider som API:et ger och beräknar sedan förseningen utifrån dessa genom att jämföra med ordinarie tid. Nu är det ju orimligt att tåget var på alla dessa orter samtidigt och därmed är också förseningssiffrorna orimliga, men det finns tyvärr inte någon algoritm som upptäcker detta i min kod.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kul lek, Låt mig gissa att urspårningen i Kimstad berodde på att månen trillade ner i går kväll.
    Tur för alla som tycker om månen att den studsade tillbaka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •