Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Gällande nyhetsinslaget på SVT

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Gällande nyhetsinslaget på SVT

I SVT fick man se hur illa däran svenska järnvägen var genom att visa en rostig skruv på träslipers. Frågan är om situationen är så kritisk som det låter. Den där skruven med ruttna träslipers kan väl lika gärna vara nåt gammalt sidospår eller någon trafiksvag järnväg?

Hur många avsnitt av stambanorna har t ex träslipers? Och medger järnvägar med träslipers några större sth?

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Gällande nyhetsinslaget på SVT

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    I SVT fick man se hur illa däran svenska järnvägen var genom att visa en rostig skruv på träslipers. Frågan är om situationen är så kritisk som det låter. Den där skruven med ruttna träslipers kan väl lika gärna vara nåt gammalt sidospår eller någon trafiksvag järnväg?

Hur många avsnitt av stambanorna har t ex träslipers? Och medger järnvägar med träslipers några större sth?
    Då jag inte sett på SVT idag och du inte talar om vilket program det gällde så är det svårt för mig att säga något om vad saken gällde. Men generellt så är alla delar av ett spår rostiga utom ytan där hjulen löper. Det blir naturligt så och behöver inte alls betyda att anläggningen är i dåligt skick. Men jag har alltså inte sett det du refererar till och vet inte mer än det du sagt om reportaget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Då jag inte sett på SVT idag och du inte talar om vilket program det gällde så är det svårt för mig att säga något om vad saken gällde. Men generellt så är alla delar av ett spår rostiga utom ytan där hjulen löper. Det blir naturligt så och behöver inte alls betyda att anläggningen är i dåligt skick. Men jag har alltså inte sett det du refererar till och vet inte mer än det du sagt om reportaget.
    I Rapport. Första inslaget. https://www.svtplay.se/video/2064549...0-3?start=auto

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Se dagens aktuellt.

Bilder här:
    https://www.svt.se/nyheter/gransknin...gen-helt-sjukt

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Programmet har inte gått än egentligen. SVT ska bygga upp spänningen inför Uppdrag Granskning på onsdag. Programmet har titeln "Järnvägens dödsfällor".

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Programmet har inte gått än egentligen. SVT ska bygga upp spänningen inför Uppdrag Granskning på onsdag. Programmet har titeln "Järnvägens dödsfällor".
    Det visade säger inte särskilt mycket. De visade exempelvis endast en sliper åt gången och då kan man ju inte se om det är flera i rad. Är det inte mer än en i rad så är det knappast en dödsfälla. Och de bör nog bestämma sig för om det är förseningar eller dödsfällor som ska vara problemet som det hela ska handla om. Att blanda dessa båda frågor är knappast seriöst. Men visst finns det många problem med banunderhållet i och med att så mycket har upphandlats på detaljnivå och allt går ut på att göra minsta möjliga till lägsta pris.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Det visade säger inte särskilt mycket. De visade exempelvis endast en sliper åt gången och då kan man ju inte se om det är flera i rad. Är det inte mer än en i rad så är det knappast en dödsfälla. Och de bör nog bestämma sig för om det är förseningar eller dödsfällor som ska vara problemet som det hela ska handla om. Att blanda dessa båda frågor är knappast seriöst. Men visst finns det många problem med banunderhållet i och med att så mycket har upphandlats på detaljnivå och allt går ut på att göra minsta möjliga till lägsta pris.
    Jag kanske borde förklara vad jag menar med att det inte är seriöst att blanda ihop förseningar och dödsfällor. Det finns en parameter till som man måste ta hänsyn till när man bedömer eventuella dödsfällor och det är den tillåtna hastigheten på spåret. Vid ett fel som t ex kan bero på dåligt underhåll sätter man ned hastigheten till en nivå då det är säkert att framföra tåg eller också stänger man av spåret helt. Man kan därför inte få både extremt dålig punktlighet och dödsfällor samtidigt (på samma fel).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det var ett längre (och bättre tyckte jag) avsnitt i måndagens Aktuellt 21.00, cirka 10 minuter in i programmet. Det innehöll nästan allt från Rapport men dessutom en intervju med chefen för Trafikledningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det var ett längre (och bättre tyckte jag) avsnitt i måndagens Aktuellt 21.00, cirka 10 minuter in i programmet. Det innehöll nästan allt från Rapport men dessutom en intervju med chefen för Trafikledningen.
    En gissning från mig är att dödfällorna handlar om obevakade plankorsningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte ovanligt med 160 km/h med träsliper. I Tyskland förekommer detta ganska frekvent.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Rost på skruven eller mjukhet i slipers innebär ingen omedelbar risk, det är först när rosten gått så långt att skruven riskerar att gå av respektive när slipersen är så mjuk att skruven inte längre har fäste som det blir farligt.

Väntar med spänning på när de svenska journalisterna upptäcker alla danska rostiga kontaktledningsstolpar.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Rost på skruven eller mjukhet i slipers innebär ingen omedelbar risk, det är först när rosten gått så långt att skruven riskerar att gå av respektive när slipersen är så mjuk att skruven inte längre har fäste som det blir farligt.
    Medias genomslagskraft och tolkningsföreträde ska man inte underskatta , minns reportaget på 90-talet där Aktuellt var och drog spikar ur slipersen på gamla Eskilstunabanan... några år senare hade vi en ny och fin Svealandsbana.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Medias genomslagskraft och tolkningsföreträde ska man inte underskatta , minns reportaget på 90-talet där Aktuellt var och drog spikar ur slipersen på gamla Eskilstunabanan... några år senare hade vi en ny och fin Svealandsbana.
    Belägg för sambandet?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Belägg för sambandet?
    Beslutsfattarna tillhörde Aktuellts tittare? Lite svårt att bevisa, men högst sannolikt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Belägg för sambandet?
    Belägg och belägg ... visst var man väl ganska överens om att den gamla Eskilstunabanan inte höll måttet redan i slutet på 80-talet, men min minnesbild från tiden var att projeket påskyndades ganska ordentligt efter det famösa reportaget. Jag var dock inte alls inblandad på något sätt. Du får gärna berätta mer vilken påverkan det hade om du var med i projektplaneringen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Växelsmörjarn Visa inlägg
    En gissning från mig är att dödfällorna handlar om obevakade plankorsningar.
    Njaa, det som visats i bilder i avsnitten i Rapport och Aktuellt har handlat om slipers som varit för mjuka (fast mycket oklart hur omkringliggande sett ut och om det varit i huvudspår) och att växlar behöver bytas ut i mycket högre takt.
    Och som Nordman1970 påpekat så nämner man samtidigt uttrycken dödsfällor och längre restider eller förseningar, medan det i de flesta fall är en fråga om antingen eller.

Det talas om en rapport från Trv från förra året, som talar om längre restider (eller var det förseningar?) under 2019, och då är några (av många frågor) vad man menar:
    1. Menar man bara att den fastställda tidtabellen för 2019 (som ju redan gäller) har längre planerade restider än tidigare år (men alltså inte automatiskt leder till förseningar)? (t.ex. att man vissa år haft tillägg på 3-5 minuter för att det varit kontaktledningsarbeten under nästan hela tågplanen, med lägre hastighet förbi arbetsställen och bitvis enkelspårsdrift).
    2. Eller menar man att det kommer att uppstå tillfälliga oplanerade hastighetssänkningar som gör att det uppstår förseningar (och därmed längre restider) utspritt under hela 2019?
    3. Eller pratar man om att man behöver genomföra upprustningar under 2019 nu när man verkar fått mera pengar till underhåll, och att under de olika banarbetena måste man göra ändringar i tågplanen (omledningar, enkelspårsdrift, buss på delsträcka eller ställa in tåg), och detta kommer att medföra längre restider (fast inte jämfört med det som angetts när kunder bokar sin resa, eftersom försäljningen numera inte öppnas förrän planen är klar) fast i bästa fall inga förseningar.

Angående punkt 3 (och delvis punkt 1) så såg jag någon enkät (i FB Tågsemester tror jag) ifall resenärer accepterar längre restider nu för att få en bättre järnväg på sikt, och nästan alla accepterade längre restider nu.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Belägg och belägg ... visst var man väl ganska överens om att den gamla Eskilstunabanan inte höll måttet redan i slutet på 80-talet, men min minnesbild från tiden var att projeket påskyndades ganska ordentligt efter det famösa reportaget. Jag var dock inte alls inblandad på något sätt. Du får gärna berätta mer vilken påverkan det hade om du var med i projektplaneringen.
    Nej, jag sitter inte på några särskilda kunskaper i ämnet. Sådana antog jag att du kanske hade. Jag bara minns vagt någon dokumentär där lobbyarbetet för banan beskrevs. Vad jag minns nämndes ingenting om de tidigare TV-reportagen om gamla Eskilstunabanan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu finns avsnittet av Uppdrag granskning på SVT Play.
    Jag har startat en ny tråd för diskussion kring programmet.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Min erfarenhet av träslipers är att spikar har en förmåga att krypa ut där skenorna är skarvade med skarvjärn. Men det var nog på den tiden då varje skena var ca 20 meter lång.
    Håller med om att järnvägen kan vara en dödsfälla. Kommer ihåg att i min ungdom var vi ofta ute och svängde våra lurviga på Lorry i Sundbyberg. Var ett h..ete att lotsa gravt berusade kompisar över järnvägen när tiden som bommarna var uppe var så kort att kompisar som nästan var i behov av att krypa över spåren på alla fyra knappt hann över!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tittade på syll i Stenungsund för en 7 år sedan. Det var ett luftgapp mellan platta och rälsfot som rymmer mina fingrar och den växeln gick alla tåg mellan Uddevalla och Göteborg och vs.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •