Verkar vara totalt kaos mellan Uppsala och Gävle idag. 564 som avgick från Uppsala 9:16 har ännu inte nått Gävle kl. 17:00. Samma verkar gälla för alla efterföljande tåg. Som orsak anges snö och is. Någon som vet mer?
Verkar vara totalt kaos mellan Uppsala och Gävle idag. 564 som avgick från Uppsala 9:16 har ännu inte nått Gävle kl. 17:00. Samma verkar gälla för alla efterföljande tåg. Som orsak anges snö och is. Någon som vet mer?
Snödrev överallt.. Skutskär, Uppsala C, Furuvik, Marma, Mehedeby, Storvreta, Skyttorp, Tobo, Tierp, Vattholma, Älvkarleby, Örbyhus och Gävle C.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-och-andra-lan
Jag blir lite nedslagen, när jag hör kvart-i-fem-ekot på SR och missnöjda passagerare på väg norrut, som inte kommit längre än till Uppsala, klaga över att de inte har fått någon information (mer än att tåget var inställt för den fortsatta resan). Vad kan de ha väntat sig i ett snöoväder? Att tågbolaget ska kunna svara på när det tar slut och banan är röjd (och vilka tåg som då kan tänkas gå)? Vid force majeur få man nog som passagerare vara glad att man hamnade i en storstad, där det ändå finns en del resurser att förlita sig på.
Sedan förstår jag ju att passagerare som hade tänkt sig att komma längre är besvikna. Men det lönar sig ju knappast att vara besviken på vädret...
Är det inte dubbelspår hela vägen Uppsala C - Gävle C? Inte behöver man använda växlar på alla de nämnda stationerna. Om man går upp i högsta snöberedskapsnivå, endast i Tierps södra ände, där kan man ha två snögubbar, och på Gävle C, där man kan ha några snögubbar. I övrigt låser man alla växlar och kör tågen efter varandra i den hastighet det blir. Måste vara bättre än att försöka med vändningar och förbigångar som vanligt. Förutsättningen för att bedriva trafik är att koncentrera personal till de få växlar som behövs för nödtrafik och strunta i resten. Dem låser man och kör i kanaler. Gör man så kan det rulla hyfsat, trots besvärligt med snödrev.
Nej det är inget för snögeneralen att ta tag i då man redan jobbar efter den principen. De stora problemen har varit inne i Gävle och då hjälper det inte om man får linjen att fungera fram dit. Eftersom det är enkelspår norr om Gävle kan man inte använda den principen med låsta tågvägar inne i Gävle.
564 ankom Sundsvall 21:26 ca 9,5 timmar sent. Övriga tåg kommer på rad bakom.