Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tåg mot Kurdistan [TR]

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Tåg mot Kurdistan [TR]

För några år sedan, medan den gammla stationen fortfarande var i drift, passerade jag Ankara och fortsatte resan österut med detta tåg. Redan på plattformen får man känslan av att vi är på väg mot de "djupa" delarna av Turkiet.
    Den moderna plattformsskylten visar bara höghastighetstågens (YHT) avgångar och inte..

..konventionella fjärrtåg som "Güney Ekspresi".
    Güney Ekspresi (Sydexpressen) till Diyarbakir och Kurtalan i turkiska Kurdistan går fem dagar i veckan, tisdag och söndag går istället "Vangölü Ekspresi" till Tatvan motsvarande tider. Sydexspressen har en gångtid på knappt 24 h och hadde då "pulman" (1 + 2) sittvagnar och sovvagn, men ingen restaurangvagn (nu verkar dett finnas liggvagn och restaurang också). Mellan Diyarbakir och Kurtalan passeras staden Batman som jag känner en viss lust att åka till... Men med tanke på säkerhetsläget bör man nog låta bli för tillfället. Samma med Kramatorsk i östra Ukraina som jag brukar komma att tänka på när jag står vid fiskdisken på Konsum...
    Turkietkarta

Det gammla omgivet av framtiden! Konventionella tåg verkar vara på tillbakagång i Turkiet och till stor del utkonkurerade av expressbussar. Linjerna kortas av när höghastighetsnätet (långsamt) byggs ut och de långväga tågen når inte längre Istanbul. Sydexpressen dras av en EMD kämpe från -80 talet (licensbyggd av Tülomsas) med den nya stationen under byggnad till vänster och höghastighetståget till Istanbul eller Konya till höger. Något år senare stängdes stationen helt för att bygga klart den nya stationen och utbyggnad till tre-/fyrspår på sträckan som trafikeras av Başkentray, Ankaras pendeltåg, men är nu återöppnad.

Fast jag gick av redan efter sju timmars resa i Kayseri, som jag visat bilder ifrån tidigare: Kayseri [TR].

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg mot Kurdistan [TR]

Spännande land och resa! Hur klarar mansig språkmässigt? Skyltar och så verkar ju föredömligt lättbegripliga men annars?

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg mot Kurdistan [TR]

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Spännande land och resa! Hur klarar mansig språkmässigt? Skyltar och så verkar ju föredömligt lättbegripliga men annars?
    I Istanbul och Ankara pratar fler engelska än i mindre städer. I turistområden, på hotell mm. pratas engelska, annars brukar några ord på blandade språk och papper & penna (siffror mm) gå bra. Turkarna är ofta vänliga och tar sig tid med utlänningar som inte begriper så det går ganska bra med praktiska saker. Längre samtal eller mer komplicerade saker är förstås något annat... Turkiska är inte heller så olikt och skrivs med latinska bokstäver, så några ord på skyltar och så snappar man snabbt upp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •