Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019.

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    61

    Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019.

    Stångådalsbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 465.
    Inställda tåg: 31.
    Orsaker: Träd på spåret, elfel, fordonsbrist, olycka, spårfel.

    Berga-Oskarshamn samt Y31-omloppet söder om Vimmerby:

    Antal tåg som skulle körts: 308.
    Inställda tåg: 188.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist.

    Tjustbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 470.
    Inställda tåg: 83.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist, olycka.

    Fordon:

    Y2 1382 i tåg 8555 krockade med en bil vid Torp norr om Kisa den 19 januari varvid bilföraren avled. Skador på plog och koppel. Ännu inte i trafik.

    Y2 1383 har inte använts i trafik under månaden, okänd orsak.

    Y31 1401 är i Västerås för reparation av skador.

    Y31 1423 krockade med en bil vid Finntorp söder om Falerum den 23 januari varvid bilföraren avled. Endast mindre skador och i trafik redan dagen efter.

    Trafiken mellan Berga och Oskarshamn samt Y31-tågen söder om Vimmerby inställda från 21 januari (minst) fram till 8 februari pga fordonsbrist.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 370

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019.

    Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Stångådalsbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 465.
    Inställda tåg: 31.
    Orsaker: Träd på spåret, elfel, fordonsbrist, olycka, spårfel.

    Berga-Oskarshamn samt Y31-omloppet söder om Vimmerby:

    Antal tåg som skulle körts: 308.
    Inställda tåg: 188.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist.

    Tjustbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 470.
    Inställda tåg: 83.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist, olycka.
    Siffrorna antar jag är sämre än senaste månaderna, men många av orsakerna är ju den här månaden sånt som vare sig KLT eller Transdev kan påverka (eller ha skuld till), och det är en viss tröst.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    521

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Siffrorna antar jag är sämre än senaste månaderna, men många av orsakerna är ju den här månaden sånt som vare sig KLT eller Transdev kan påverka (eller ha skuld till), och det är en viss tröst.
    Det bör finnas fordon till alla 7 omloppen ändå. Det fordonet som skadades vid krocken på Tjustbanan rullar. 2 är alltså utslagna av 11st. Men ser man INTE till att verkstaden öppnas Lördag och Söndag då blir det så här.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 370

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Stångådalsbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 465.
    Inställda tåg: 31.
    Orsaker: Träd på spåret, elfel, fordonsbrist, olycka, spårfel.

    Berga-Oskarshamn samt Y31-omloppet söder om Vimmerby:

    Antal tåg som skulle körts: 308.
    Inställda tåg: 188.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist.

    Tjustbanan:

    Antal tåg som skulle körts: 470.
    Inställda tåg: 83.
    Orsaker: Träd på spåret, fordonsbrist, olycka.
    En undran: Det har ju diskuterats mycket om behovet av helgöppet på verkstaden i Kalmar för att det sägs att många fordon tas ur trafik under helgerna.
    Är det hyfsat enkelt att komplettera den fina detaljerade statistiken ovan i nästa rapport med uppgift om hur antal fel av feltypen fordonsbrist fördelar sig över veckodagarna (eller om det är enklare mellan gruppen M-F och gruppen L-S)?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 098

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En undran: Det har ju diskuterats mycket om behovet av helgöppet på verkstaden i Kalmar för att det sägs att många fordon tas ur trafik under helgerna.
    Är det hyfsat enkelt att komplettera den fina detaljerade statistiken ovan i nästa rapport med uppgift om hur antal fel av feltypen fordonsbrist fördelar sig över veckodagarna (eller om det är enklare mellan gruppen M-F och gruppen L-S)?
    Det bör väl snarare vara så att om verkstaden är öppen på helger och nätter ( då fordonsbehovet är mindre) bör man kunna få flera vagnar i ordning till vardagstrafiken!


  6. #6
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 095

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det bör väl snarare vara så att om verkstaden är öppen på helger och nätter ( då fordonsbehovet är mindre) bör man kunna få flera vagnar i ordning till vardagstrafiken!
    Så är det ju absolut. Dock är det ju dels så att personalen för detta uppdrag är baserad i Linköping, varför omloppen utgår därifrån.
    Sen när verkstaden startades upp hade ju KLT tydligen inte krävt någon öppettid på obekväma tider, alltså anställdes personal för dagtid.
    Skulle man nu ändra och tvinga personalen till arbeta på andra tider, så finns ju risken att personalen säger upp sig. Eftersom det är brist på fordonstekniker, så lär de inte ha svårt att hitta andra jobb, lixom det inte blir enkelt att anställa andra. Som det är nu, har man ju allafall den personal man har... Fast egentligen är ju verkstadens placering, som är fel. Märkligt att ingen i ledande ställning kan inse en sån enkel sak. Vi får väl se var trafiken upphandlas nästa gång.


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Så är det ju absolut. Dock är det ju dels så att personalen för detta uppdrag är baserad i Linköping, varför omloppen utgår därifrån.
    Sen när verkstaden startades upp hade ju KLT tydligen inte krävt någon öppettid på obekväma tider, alltså anställdes personal för dagtid.
    Skulle man nu ändra och tvinga personalen till arbeta på andra tider, så finns ju risken att personalen säger upp sig. Eftersom det är brist på fordonstekniker, så lär de inte ha svårt att hitta andra jobb, lixom det inte blir enkelt att anställa andra. Som det är nu, har man ju allafall den personal man har... Fast egentligen är ju verkstadens placering, som är fel. Märkligt att ingen i ledande ställning kan inse en sån enkel sak. Vi får väl se var trafiken upphandlas nästa gång.
    Verkstadens placering är väl inget att säga om. Den är ju ganska given då det inte finns någon annan ort än Kalmar som trafikeras av både dieseltågen till Kustpilen och de elektriska Krösatågen på sträckan Kalmar-Emmaboda-Karlskrona.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 095

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Verkstadens placering är väl inget att säga om. Den är ju ganska given då det inte finns någon annan ort än Kalmar som trafikeras av både dieseltågen till Kustpilen och de elektriska Krösatågen på sträckan Kalmar-Emmaboda-Karlskrona.
    Förvisso inte, om man nu absolut måste ha el- och dieseltågsätten hos samma verkstad. Som upplägget är nu, är det ju maximalt svårt att bedriva trafiken och samtidigt underhålla fordonen på bra sätt.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    229

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Det vore väsentlig skillnad om Itinofordonen som trafikerar Linköping-Västervik underhölls i Linköping istället för i Kalmar dit dom ju egentligen inte ska gå! Alla skulle tjäna oerhört mycket på detta!

    Senast redigerat av Fredrik Bergman den 2019-02-16 klockan 18:31:57.

  10. #10
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Det vore väsentlig skillnad om Itinofordonen som trafikerar Linköping-Västervik underhölls i Linköping istället för i Kalmar dit dom ju egentligen inte ska gå! Alla skulle tjäna oerhört mycket på detta!
    Jag hade fått för mig om att alla dieselfordonen kördes i omlopp så att de kommer till Kalmar men det kanske är fel uppgifter. I vart fall har jag fått uppgifter om att tågen Kalmar-Vimmerby inklusive Berga-Oskarshamn ska vara tursatta med Itino.


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 095

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Det vore väsentlig skillnad om Itinofordonen som trafikerar Linköping-Västervik underhölls i Linköping istället för i Kalmar dit dom ju egentligen inte ska gå! Alla skulle tjäna oerhört mycket på detta!
    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag hade fått för mig om att alla dieselfordonen kördes i omlopp så att de kommer till Kalmar men det kanske är fel uppgifter. I vart fall har jag fått uppgifter om att tågen Kalmar-Vimmerby inklusive Berga-Oskarshamn ska vara tursatta med Itino.
    Ja, man är ju så illa tvungen att göra på det viset, för att sitta o köra ner fordon i tjänstetåg, skulle ju spilla ännu mer kraft och kapacitet.
    Men när Itinon köptes så var det sagt att dessa skulle endast gå på Västervik. Nu blev det ju inte så ens då de servades i Linköping, eftersom alla fordon till dessa banor har så dålig tillgänglighet. Det blev nog oftast att man fick köra med det som fanns fungerande. Sen har man ju haft underhåll för Itino i Nässjö också, då fanns det ju tjänstetågslägen dit för underhåll. Även Y2 har ju kortare perioder servats på annat håll, men det lyckades aldrig nått vidare, då ju endast verkstaden i Linköping kunde lyfta fordonen.
    Nu måste man ju köra alla fordon överallt, i någon form av omlopp, eftersom verkstan är där den är. Nu är det ju allafall en verkstad som ska vara utrustad för klara av de aktuella fordonen.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 370

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det bör väl snarare vara så att om verkstaden är öppen på helger och nätter ( då fordonsbehovet är mindre) bör man kunna få flera vagnar i ordning till vardagstrafiken!
    Det beror ju på vad som är den trånga sektorn i sammahanget. Jag vet inte, men jag ställde frågan och formulerade ett antal hypoteser och motsägelser i ett inlägg i en annan tråd (länk), men om samma bana och samma verkstad.

    Eftersom det finns många fler fordon än omlopp så är jag inte övertygad om att ditt påstående behöver vara sant, i synnerhet om fordonstekniker är en bristvara. Men jag kan inte heller bevisa att du har fel.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    229

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Jag resonerar som så här: Om Itinotågen underhölls i Linköping och endast trafikerade Linköping-Västervik så skulle verkstadskapaciteten i Kalmar öka så pass mycket att Y2 tågen och X11 som nu underhålls där, få mycket mer tid i verkstad och därmed få ett mycket bättre underhåll vilket ju skulle visa sig i fordonstillgängligheten!


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 370

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Jag resonerar som så här: Om Itinotågen underhölls i Linköping och endast trafikerade Linköping-Västervik så skulle verkstadskapaciteten i Kalmar öka så pass mycket att Y2 tågen och X11 som nu underhålls där, få mycket mer tid i verkstad och därmed få ett mycket bättre underhåll vilket ju skulle visa sig i fordonstillgängligheten!
    Det är ju en kraftig utveckling av debatten. Jag var bara ute efter underlag för att diskutera ifall det verkligen självklart vore bättre att ha skiftgång med den befintliga verkstadspersonalen i den befintliga verkstaden (Kalmar) med de fordon som f.n. skall servas där. Den synpunkten har Sääf framfört (så som jag uppfattat honom).
    I just den här tråden var jag bara intresserad av att höra om det går att få fram underlag över hur många hindrande fel som inträffar under helgerna.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 098

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Det behöver ju inte vara hindrande fel som inträffar under helgerna som hade nytta av helgöppet. I lika hög grad kan helgjobb göra att man kommer ikapp och har friskare fordons park på måndag morgon!


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    521

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det behöver ju inte vara hindrande fel som inträffar under helgerna som hade nytta av helgöppet. I lika hög grad kan helgjobb göra att man kommer ikapp och har friskare fordons park på måndag morgon!
    Ja, nu blir det som vanligt g l e s t med tåg i morron på banorna, för då ska det bli kö in till verkstaden som vanligt. Då har fordonen rullat en massa mil utan underhåll, sen dröjer det till onsdagen innan man är ifatt. Under tiden Får Taxi Och Bussar goddagar .


  17. #17
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 095

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    En sak som också kan vara rätt bra att nämna i sammanhanget, är ju att den verkstadsoperatör det gäller, ju inte direkt har det bästa rycket heller.
    Det tar lång tid och blir backjobb, svårt att få fram delar (trots fordon av "egen" tillverkning). Detta då inte enbart i Kalmar utan mer generellt.

    Exempel... TiB-fordonen som när nuvarande operatör tog över, var i bedrövligt skick, tycks aldrig bli färdiglagade. UVEN-fordonen sköttes i Västerås för några år sedan, men problemen var så stora att kontraktet bröts och underhållet flyttade tillbaka till Linköping. Norrköping har ett avtal om F8-service på M06-orna, det kommer inte att förlängas då det går ut, pga mycket kvalitetsproblem. Man väljer att bygga en egen verkstad med nödvändig kapacitet och kompetens.
    Sen får ju jag en känsla att det kanske inte är så populära arbetsplatser, så man har svårt att rekrytera bra och kunnig personal.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 098

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Är det det där kanadensiska som också tillverkar flygplan och pistmaskiner?? Måste ju vara ett kraftigt underbetyg om man inte klarar av underhåll på de fordon man själv har byggt och levererat. Tänk motsvarande inom bilindustrin......


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 370

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det behöver ju inte vara hindrande fel som inträffar under helgerna som hade nytta av helgöppet. I lika hög grad kan helgjobb göra att man kommer ikapp och har friskare fordons park på måndag morgon!
    Om du (hypotetiskt) har 10 reparatörer, anställda för att jobba 40 timmar i veckan, och du har en backlog med trasiga fordon redan på onsdag, hur kan det gå fortare att reparera dem om man ger en del av personalen ledigt torsdag och fredag för att de i stället skall jobba lördag och söndag? Detta alltså om man inte beordrar övertid, utan man bara omfördelar arbetstiden (vilket jag uppfattat är det som föreslagits; ingen har sagt att man skulle beordra övertid för att jobba lördag och söndag).
    Så, jag förstår inte ditt argument för att ha helgöppet. Däremot går det fortare om man anställer mer personal eller beordrar övertid, men det bygger förstås på att man kan hitta personal att anställa resp att befintlig personal vill jobba övertid (och inte säger upp sig i stället för att jobba på bilverkstad). Läs gärna mitt tidigare inlägg.


  20. #20
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 095

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan för januari 2019. - Mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är det det där kanadensiska som också tillverkar flygplan och pistmaskiner?? Måste ju vara ett kraftigt underbetyg om man inte klarar av underhåll på de fordon man själv har byggt och levererat. Tänk motsvarande inom bilindustrin......
    Jo så är det allt och det verkar ju som man har en del att göra åt sin eftermarknad. Långa ledtider för att få fram reservdelar, drabbar ju också andra verkstadsoperatörer, men kan ju möjligen kringgås lite med egen lagerhållning och bra planering.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •