Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

    Del 1

    Dagen efter ankomsten till Erfurt blev det inte mycket till HH-banor utan vi hade avsatt tid för att besöka lite andra långsammare banor.


    2018_07_23_39062red by Magnus Backman, on Flickr

    Regio - Shuttle kan väll bäst beskrivas som en modernare inkarnation av en Y1. De återfinns i många exemplar över hela Tyskland och i en mängd olika färger. I Reinhardsbrunn är det Süd-Thüringen-Bahn som står för trafiken.


    2018_07_23_39073red by Magnus Backman, on Flickr

    Från Reinhardsbrunn går det även att ta spårvagnen in till Gotha vilket vi hade planerat att göra.


    2018_07_23_39090red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter Waltershausen skiftar landskapet från djupa skogar till jordbrukslandskap med stora fält, såväl vägen som spårvägen är i det närmaste spikraka en bra bit.


    2018_07_23_39095red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags att lämna Gotha efter att ha ankommit med spårvagnen. Regionaltåg av typen 612 är fortfarande ganska vanliga trotts att de saknar låggolv, men de har ju å andra sidan korglutning vilket ger kortare restider på flera oelektrifierade men kurviga banor.


    2018_07_23_39114red by Magnus Backman, on Flickr

    Nytt tågbyte i Neudietendorf åter igen till Regio - Shuttle och Süd-Thüringen-Bahn. Dens skarptögda noterar även att banan har både optiska signaler och ETCS signaltavlor.


    2018_07_23_39122red by Magnus Backman, on Flickr

    Men innan vi klev ombord fick jag även bild på Abellios Talent 2, tågen har oavsett målning fått smeknamnet hamster.


    2018_07_23_39126red by Magnus Backman, on Flickr

    Fler små motorvagnar, denna gång från Alstom, byte i Rottenbach. Även denna motorvagnstyp har fått ett smeknamn, Valfisk. Det namanet passar dock bättre på SNCFs vagnar där stora delar av målningen är grå.


    2018_07_23_39130red by Magnus Backman, on Flickr

    I Sitzendorf-Unterweißbach blev det avstigning, det var fordonsbrist halva sträckan var bussersatt.


    2018_07_23_39141red by Magnus Backman, on Flickr¨

    Nu behövde vi inte åka så långt med bussen för målet Oberweißbacher Bergbahn ansluter på nästa station.


    2018_07_23_39152red by Magnus Backman, on Flickr

    Oberweißbacher Bergbahn är bredspårig och har enbart en vagn byggd för passagerare. Den andra vagnen tar istället en normalspårig vagn och kan användas för att överföra fordon från den normalspåriga delen av Oberweißbacher Bergbahn till Schwarzatalbahn. Men normalt på sommaren har det parkerats en öppen vagn med sittplatser på vagnen. ed en sth på 30 km/h är detta så långt från en höghastighetsbana man kan komma ungefär men föraren informerade om att vid vajerbrott skulle det gå betydligt fortare än 30 och då skulle vi få betala IC-tillägg.


    2018_07_23_39168red by Magnus Backman, on Flickr

    I Lichtenhain ansluter den normalspåriga adhessionsbanan till Cursdorf. Den är elektrifierad med 500 V likström.


    2018_07_23_39193red by Magnus Backman, on Flickr

    På nervägen möter vi personvagnen.


    2018_07_23_39202red by Magnus Backman, on Flickr

    Dagens andra bussersättning gjorde att vi fick bese stationen i Bad Blankenburg


    2018_07_23_39230red by Magnus Backman, on Flickr

    Middag åt vi i Weimar och här kommer dagens sista tåg som ska ta oss tillbaka till Erfurt.

    I nästa avsnitt blir det mer HH betonat då vi ger oss ut längs VDE8.

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

    Noterar att det verkar vara DB som driver bergbanan! Och sista bilden är en skog av kontaktledningsstolpar eller är det kameravinkeln som spelar ett spratt?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Noterar att det verkar vara DB som driver bergbanan! Och sista bilden är en skog av kontaktledningsstolpar eller är det kameravinkeln som spelar ett spratt?
    Ja DB bedriver trafiken på bergbanan. Delvis är det kameravinkeln en som du kanske noterar har stationen inga bryggor utan som mest hästar och då blir det ju många stolpar för att täcka in alla spår med kontaktledning.

    /Magnus


  4. #4

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

    Tack, Magnus!


    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Regio - Shuttle kan väll bäst beskrivas som en modernare inkarnation av en Y1. De återfinns i många exemplar över hela Tyskland och i en mängd olika färger.
    Regioshuttle är en modern rälsbuss. Den möjliggör snabba restider trots många stopp. Restider som i vissa inte kan erbjudas med modernare fordon som har en sämre acceleration och den långa tidskrävande dörröppning- och -stängningsceremonin som fordon som byggdes under senare år och aktuellt hat.




    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Oberweißbacher Bergbahn är bredspårig och har enbart en vagn byggd för passagerare. Den andra vagnen tar istället en normalspårig vagn och kan användas för att överföra fordon från den normalspåriga delen av Oberweißbacher Bergbahn till Schwarzatalbahn.
    I början användes den andra vagnen för att transportera godsvagnar varmed den kallas för Güterbühne. Banan är alltid värt ett besök!

    Mvh Sören


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 2]

    Regio - Shuttle kan väll bäst beskrivas som en modernare inkarnation av en Y1. De återfinns i många exemplar över hela Tyskland och i en mängd olika färger. I Reinhardsbrunn är det Süd-Thüringen-Bahn som står för trafiken.

    vore inte dessa något för Sverige och trafik på många av de oelektrifierade järnvägarna? Lagom stora och kan köras enbemannade och multas vid behov! I stället för alla dyra och fantastiska elektrifieringsprojekt. Verkar som om man ska ha allt eller inget här! Det långsiktigt viktiga är ju driftskostnaden.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •