Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Biljettknas...

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 632


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det står "Just nu fungerar inte SJ:s biljettbokning. Det går inte att köpa eller boka biljett någonstans - varken på hemsidan, i appen eller i biljettautomater."

    "Men är man strandad någonstans utan biljett och måste komma hem får man uppsöka ombordpersonalen. I mån av plats får man åka med då. Vi har ingen möjlighet att ta betalt".

    Jag undrar är det helt omöjligt att registrera de resenärer som får åka med och skicka räkning? Det finns en rutin för att registrera vanliga biljettlösa "fuskåkare".

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-02 klockan 23:08:50.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står "Just nu fungerar inte SJ:s biljettbokning. Det går inte att köpa eller boka biljett någonstans - varken på hemsidan, i appen eller i biljettautomater."

    "Men är man strandad någonstans utan biljett och måste komma hem får man uppsöka ombordpersonalen. I mån av plats får man åka med då. Vi har ingen möjlighet att ta betalt".

    Jag undrar är det helt omöjligt att registrera de resenärer som får åka med och skicka räkning? Det finns en rutin för att registrera vanliga biljettlösa "fuskåkare".
    Varför skulle det vara omöjligt, om du menar tekniskt omöjligt?

    Däremot ser jag ett antal komplikationer (ha med rätt blanketter, hur beräknar man ett pris på resan, skall legitimation eller kreditkort krävas, vad kostar det att skicka ut räkning och skall man bevaka om de skickar in pengarna efteråt?) som, kombinerat med att väldigt många som åker fjärrtåg med SJ redan har köpt biljetter i förväg, gör att det skulle kosta mer än det smakar. Mycket arbete och krångel för att hantera ett fåtal personer.Och de som läser nyheten och kastar sig på tåget bara för att få åka gratis kan man väl bjuda på det, dessutom måste de säkert betala för hemresan, för stoppet varade ju i mindre än 3 timmar.

    Jag undrar om automaterna som säljer Movingo-biljetter fungerade, det är väl ett av få områden där SJ-resenärer vill köpa biljett just när de skall resa.

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-02-02 klockan 23:34:55.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står "Just nu fungerar inte SJ:s biljettbokning. Det går inte att köpa eller boka biljett någonstans - varken på hemsidan, i appen eller i biljettautomater."

    "Men är man strandad någonstans utan biljett och måste komma hem får man uppsöka ombordpersonalen. I mån av plats får man åka med då. Vi har ingen möjlighet att ta betalt".

    Jag undrar är det helt omöjligt att registrera de resenärer som får åka med och skicka räkning? Det finns en rutin för att
    registrera vanliga biljettlösa "fuskåkare".
    Systemet gick igång igen ganska snart efter kl18. Men vad skulle man debitera för pris när det finns några fasta priser. Och som Ulf B antyder, det skulle bara kosta en massa att driva in det här. För den som annars går ombord utan biljett är avgiften 1200kr , då får man åka till tågets slutstation.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    61

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står "Just nu fungerar inte SJ:s biljettbokning. Det går inte att köpa eller boka biljett någonstans - varken på hemsidan, i appen eller i biljettautomater."

    "Men är man strandad någonstans utan biljett och måste komma hem får man uppsöka ombordpersonalen. I mån av plats får man åka med då. Vi har ingen möjlighet att ta betalt".

    Jag undrar är det helt omöjligt att registrera de resenärer som får åka med och skicka räkning? Det finns en rutin för att registrera vanliga biljettlösa "fuskåkare".
    Spontant tycker jag att det låter som en pragmatisk och god lösning. Det kostar antagligen mer än det smakar att ta betalt i efterskott. Och de flesta som åker har väl köpt sin biljett i förväg hursomhelst?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Sluggern Visa inlägg
    Spontant tycker jag att det låter som en pragmatisk och god lösning. Det kostar antagligen mer än det smakar att ta betalt i efterskott. Och de flesta som åker har väl köpt sin biljett i förväg hursomhelst?
    Det är väl inte så himla svårt. En del websajter tar betalt via räkning via bolaget Klarna. Villkoret verkar vara att användaren är känd av Klarna eller kan kontrolleras via deras egna kreditupplysning. Räkningen kommer på e-mail.

    För SJ bara att be kunden skriva namn, personnummer och e-mail på en blankett, och kontrollera id-handling och sen skicka räkning.

    SJ har tidigare tagit betalt ombord, men lagt ner det, kanske ansågs kosta lika mycket som dess försäljning.
    Det kan bli dyrt om denna rutin bara ska göras om biljettförsäljningen ligger nere.
    Annars tycker jag att SJ borde sälja biljetter ombord, inte bara bötesblanketter.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-03 klockan 15:38:32.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är väl inte så himla svårt. En del websajter tar betalt via räkning via bolaget Klarna. Villkoret verkar vara att användaren är känd av Klarna eller kan kontrolleras via deras egna kreditupplysning. Räkningen kommer på e-mail.
    För SJ bara att be kunden skriva namn, personnummer och e-mail på en blankett, och kontrollera id-handling och sen skicka räkning.
    SJ har tidigare tagit betalt ombord, men lagt ner det, kanske ansågs kosta lika mycket som dess försäljning.
    Det kan bli dyrt om denna rutin bara ska göras om biljettförsäljningen ligger nere.
    Annars tycker jag att SJ borde sälja biljetter ombord, inte bara bötesblanketter.
    Men det finns ju inga priser. Ligger bokningssystemet nere så finns ju inga priser tillgängliga. Det är nu länge sedan vi hade fasta priser. Och varför oja sig över att SJ i ett sådant här fall väljer att låta folk åka gratis ? Enda part som kan förlora något är SJ självt och uppenbart anser dom att det här är den bästa och mest pragmatiska lösningen.
    Så jag förstår inte problemet.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 664

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är väl inte så himla svårt. En del websajter tar betalt via räkning via bolaget Klarna. Villkoret verkar vara att användaren är känd av Klarna eller kan kontrolleras via deras egna kreditupplysning. Räkningen kommer på e-mail.

    För SJ bara att be kunden skriva namn, personnummer och e-mail på en blankett, och kontrollera id-handling och sen skicka räkning.

    SJ har tidigare tagit betalt ombord, men lagt ner det, kanske ansågs kosta lika mycket som dess försäljning.
    Det kan bli dyrt om denna rutin bara ska göras om biljettförsäljningen ligger nere.
    Annars tycker jag att SJ borde sälja biljetter ombord, inte bara bötesblanketter.
    Jo, men det kostar ändå att skapa sidan, se till att den fungerar, utbilda personalen, göra prissättning mm.

    Och detta bara för att använda någon eller några timmar då och då.


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Biljettknas...

    Det är väl inte konstigare än att den som inte kunnat köpa biljett för att säljsystemen ligger nere, får åka utan kostnad och i mån av plats.
    All personal vet ju om detta och det är ju inget direkt kostnad heller. Att ha ett reservsystem för de få tillfällena, är allt för dyrbart.

    Sen är det ju den enskilde ombordpersonalens sak att avgöra trovärdighet, men går det ut uppgifter från företaget som säger att man ska gå till tåget o prata med personalen, så lär det fungera.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jo, men det kostar ändå att skapa sidan, se till att den fungerar, utbilda personalen, göra prissättning mm.

    Och detta bara för att använda någon eller några timmar då och då.
    Och dessutom vid tillfällen när de flesta resenärer som drabbas tycker att SJ krånglat till för dem (osäkert om de kommer att få åka med, får åka till stationen på vinst och förlust etc.).
    Att ta betalt (enligt vilken prislista?) skulle bara ge badwill (plus extra kostnader), medan den här informationen ger väl lite goodwill och skyler över grundproblemet.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det finns ju inga priser. Ligger bokningssystemet nere så finns ju inga priser tillgängliga. Det är nu länge sedan vi hade fasta priser. Och varför oja sig över att SJ i ett sådant här fall väljer att låta folk åka gratis ? Enda part som kan förlora något är SJ självt och uppenbart anser dom att det här är den bästa och mest pragmatiska lösningen.
    Så jag förstår inte problemet.
    Å andra sidan vore det väl en tämligen enkel sak att lägga upp en standardprisserie som gäller i dessa fall? Självklart tillgänglig i någon form av reservsystem, det går t o m att ha den i pappersform.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan vore det väl en tämligen enkel sak att lägga upp en standardprisserie som gäller i dessa fall? Självklart tillgänglig i någon form av reservsystem, det går t o m att ha den i pappersform.
    I och för sig finns det ju ett lägstapris som man inte går under, t.ex 195:- för en längre X2000-sträcka.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I och för sig finns det ju ett lägstapris som man inte går under, t.ex 195:- för en längre X2000-sträcka.
    Som det är nu gör man det, i och med att det är 0:- som gäller när systemet är nere.

    Man kan ju också tänka sig att sätta reservpriset mer i nivå med vad biljetter till dagens tåg brukar ligga på.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    330

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som det är nu gör man det, i och med att det är 0:- som gäller när systemet är nere.

    Man kan ju också tänka sig att sätta reservpriset mer i nivå med vad biljetter till dagens tåg brukar ligga på.
    Varför hålla på att krångla med massa specialrutiner. Var glada att SJ är så snälla och låter folk åka med utan biljett de gånger systemet ligger nere.
    De kunde ju i annat fall säga att bara de som har biljett får åka med. Och de som skulle köpa vid station innan avgång får inte komma med.
    Fast det är ju som vanligt här i postvagnen att allt ska ifrågasättas.


  15. #15
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Varför hålla på att krångla med massa specialrutiner. Var glada att SJ är så snälla och låter folk åka med utan biljett de gånger systemet ligger nere.
    De kunde ju i annat fall säga att bara de som har biljett får åka med. Och de som skulle köpa vid station innan avgång får inte komma med.
    Fast det är ju som vanligt här i postvagnen att allt ska ifrågasättas.
    Kan bara hålla med...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Biljettknas...

    da jeg körde Swebus och använde biljetthäftet så var det ofta att jag satte priset på resan. då satte man den i ett nivå man visste at var normalt på resan evt lite lägre. om kunden inte hadde mycket kontantar så blev det enda billigare. man fick inn några kronar för et ledigt säte. alle nöjda


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Kan bara hålla med...
    Och den som nu absolut vill och kräver att få lösa biljett kan nog tillåtas betala in en slant till SJ . Eller på egen hand senare boka en resa för samma sträcka och makulera den ?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Varför hålla på att krångla med massa specialrutiner. Var glada att SJ är så snälla och låter folk åka med utan biljett de gånger systemet ligger nere.
    De kunde ju i annat fall säga att bara de som har biljett får åka med. Och de som skulle köpa vid station innan avgång får inte komma med.
    Fast det är ju som vanligt här i postvagnen att allt ska ifrågasättas.
    Det beror ju på hur ofta biljettsystemet ligger nere.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    564

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är väl inte konstigare än att den som inte kunnat köpa biljett för att säljsystemen ligger nere, får åka utan kostnad och i mån av plats.
    All personal vet ju om detta och det är ju inget direkt kostnad heller. Att ha ett reservsystem för de få tillfällena, är allt för dyrbart.

    Sen är det ju den enskilde ombordpersonalens sak att avgöra trovärdighet, men går det ut uppgifter från företaget som säger att man ska gå till tåget o prata med personalen, så lär det fungera.
    Tågvärden på mitt tåg gick och gömde sig efter första rundan efter att han konstaterade att det inte var så många som inte hade biljetter. Skulle nog blivit lite surt om biljettköp via mobilen kom igång och vissa passagerare skulle bli tvungna att köpa en dyrare biljett och vi som inta har mobil skulle slippa köpa biljett.
    Var lite osäker på vilket tåg jag skulle åka med så jag planerade in ett sent biljettköp.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Biljettknas...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det beror ju på hur ofta biljettsystemet ligger nere.
    Just det!
    Det är väl så sällan att du troligen inte minns senast SJ gick ut med motsvarande information.
    Och just därför är det väl en jättebra rutin SJ numera har. Tycker jag.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •