Det står "Just nu fungerar inte SJ:s biljettbokning. Det går inte att köpa eller boka biljett någonstans - varken på hemsidan, i appen eller i biljettautomater."
"Men är man strandad någonstans utan biljett och måste komma hem får man uppsöka ombordpersonalen. I mån av plats får man åka med då. Vi har ingen möjlighet att ta betalt".
Jag undrar är det helt omöjligt att registrera de resenärer som får åka med och skicka räkning? Det finns en rutin för att registrera vanliga biljettlösa "fuskåkare".
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-02 klockan 23:08:50.
Varför skulle det vara omöjligt, om du menar tekniskt omöjligt?
Däremot ser jag ett antal komplikationer (ha med rätt blanketter, hur beräknar man ett pris på resan, skall legitimation eller kreditkort krävas, vad kostar det att skicka ut räkning och skall man bevaka om de skickar in pengarna efteråt?) som, kombinerat med att väldigt många som åker fjärrtåg med SJ redan har köpt biljetter i förväg, gör att det skulle kosta mer än det smakar. Mycket arbete och krångel för att hantera ett fåtal personer.Och de som läser nyheten och kastar sig på tåget bara för att få åka gratis kan man väl bjuda på det, dessutom måste de säkert betala för hemresan, för stoppet varade ju i mindre än 3 timmar.
Jag undrar om automaterna som säljer Movingo-biljetter fungerade, det är väl ett av få områden där SJ-resenärer vill köpa biljett just när de skall resa.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-02-02 klockan 23:34:55.
Systemet gick igång igen ganska snart efter kl18. Men vad skulle man debitera för pris när det finns några fasta priser. Och som Ulf B antyder, det skulle bara kosta en massa att driva in det här. För den som annars går ombord utan biljett är avgiften 1200kr , då får man åka till tågets slutstation.
Det är väl inte så himla svårt. En del websajter tar betalt via räkning via bolaget Klarna. Villkoret verkar vara att användaren är känd av Klarna eller kan kontrolleras via deras egna kreditupplysning. Räkningen kommer på e-mail.
För SJ bara att be kunden skriva namn, personnummer och e-mail på en blankett, och kontrollera id-handling och sen skicka räkning.
SJ har tidigare tagit betalt ombord, men lagt ner det, kanske ansågs kosta lika mycket som dess försäljning.
Det kan bli dyrt om denna rutin bara ska göras om biljettförsäljningen ligger nere.
Annars tycker jag att SJ borde sälja biljetter ombord, inte bara bötesblanketter.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-03 klockan 15:38:32.
Men det finns ju inga priser. Ligger bokningssystemet nere så finns ju inga priser tillgängliga. Det är nu länge sedan vi hade fasta priser. Och varför oja sig över att SJ i ett sådant här fall väljer att låta folk åka gratis ? Enda part som kan förlora något är SJ självt och uppenbart anser dom att det här är den bästa och mest pragmatiska lösningen.
Så jag förstår inte problemet.
Det är väl inte konstigare än att den som inte kunnat köpa biljett för att säljsystemen ligger nere, får åka utan kostnad och i mån av plats.
All personal vet ju om detta och det är ju inget direkt kostnad heller. Att ha ett reservsystem för de få tillfällena, är allt för dyrbart.
Sen är det ju den enskilde ombordpersonalens sak att avgöra trovärdighet, men går det ut uppgifter från företaget som säger att man ska gå till tåget o prata med personalen, så lär det fungera.
Och dessutom vid tillfällen när de flesta resenärer som drabbas tycker att SJ krånglat till för dem (osäkert om de kommer att få åka med, får åka till stationen på vinst och förlust etc.).
Att ta betalt (enligt vilken prislista?) skulle bara ge badwill (plus extra kostnader), medan den här informationen ger väl lite goodwill och skyler över grundproblemet.
Varför hålla på att krångla med massa specialrutiner. Var glada att SJ är så snälla och låter folk åka med utan biljett de gånger systemet ligger nere.
De kunde ju i annat fall säga att bara de som har biljett får åka med. Och de som skulle köpa vid station innan avgång får inte komma med.
Fast det är ju som vanligt här i postvagnen att allt ska ifrågasättas.
da jeg körde Swebus och använde biljetthäftet så var det ofta att jag satte priset på resan. då satte man den i ett nivå man visste at var normalt på resan evt lite lägre. om kunden inte hadde mycket kontantar så blev det enda billigare. man fick inn några kronar för et ledigt säte. alle nöjda
Tågvärden på mitt tåg gick och gömde sig efter första rundan efter att han konstaterade att det inte var så många som inte hade biljetter. Skulle nog blivit lite surt om biljettköp via mobilen kom igång och vissa passagerare skulle bli tvungna att köpa en dyrare biljett och vi som inta har mobil skulle slippa köpa biljett.
Var lite osäker på vilket tåg jag skulle åka med så jag planerade in ett sent biljettköp.