Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Užhorod, i maj 2013. Del 2.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Užhorod, i maj 2013. Del 2.

Så kom tåget fram till Užhorod,

Namn:  DSC07441.JPG
Visningar: 446
Storlek:  531,5 KB
    Själv tycker jag att stationshuset har lånat drag av Disneyland.

Namn:  DSC07442.JPG
Visningar: 433
Storlek:  529,4 KB
    Hotellet jag bodde på, Hotel Zakarpatija, i östbetong. Bilparken är däremot förnyad.

Namn:  DSC07444.JPG
Visningar: 435
Storlek:  596,5 KB
    Pionjärjärnvägen, förmodligen benämns den idag barnjärnväg e dyl, var inte i trafik.

Namn:  DSC07447.JPG
Visningar: 441
Storlek:  580,4 KB
    En annan infallsvinkel.

Namn:  DSC07453.JPG
Visningar: 446
Storlek:  610,1 KB
    ER2 tillbaks till Čop.

Namn:  DSC07470.JPG
Visningar: 439
Storlek:  560,7 KB
    Ungerskt tåg i Čop. Loket har just gjort rundgång, och lokföraren har stannat motorn inför den hägrande pausen. Nu var det dags att gå genom gränskontrollen i stationshuset, och när jag därefter tagit plats i tåget visade det sig, att motorn inte gick att starta. Tågmästaren talade enbart ungerska (och möjligen ukrainska), vilket ju räcker för normala resenärer. I orten och trakten finns ungersk minoritet, varför MÁV kör betydligt fler persontåg än ŽSSK hit. Nu har MÁV även börjat köra IC-tåg Budapest - Mukacheve, en bit bort i Ukraina, och på normalspår hela vägen (lok och en vagn). Jag försökte tala med tågmästaren, men språkproblemen gjorde att jag nöjde mig med frågan: "Lokomotiva kaputt?", varvid resenärer skrattade åt den dumme utlänningen.

Problemet löstes genom ensamt lok från Záhony, som kopplades framför tåget. En ryssdiesel (M62)!

Namn:  DSC07472.JPG
Visningar: 442
Storlek:  581,2 KB
    Bättre bild blir det inte. Kändes inte hälsosamt att stiga av i Čop igen, och i Záhony gjordes gränskontroll i vagnen. Loket hann försvinna under tiden.

Namn:  DSC07477.JPG
Storlek:  533,9 KB
    Gränsfloden Tisza korsas. Floden flyter huvudsakligen på ungerskt territorium, men är på kort sträcka gränsflod mot Slovakien respektive Ukraina. Under sitt slovakiska namn Tisa har den lånat sitt namn till gränsstationen Čierna nad Tisou.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Užhorod, i maj 2013. Del 2.

Namn:  DSC07444.JPG
Storlek:  596,5 KB
    Pionjärjärnvägen, förmodligen benämns den idag barnjärnväg e dyl, var inte i trafik.

Namn:  DSC07447.JPG
Visningar: 441
Storlek:  580,4 KB
    En annan infallsvinkel.
    Är det samma företeelse som barnjärnvägen i Budapest?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •