Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Užhorod, i maj 2013. Del 1.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Užhorod, i maj 2013. Del 1.

Tvåvåningståg typ ER1 är på väg till Mälardalen, men i min värld är ER1 en elmotorvagnstyp populärt benämnd "Elektritschka", byggd i Riga och vanlig i sovjetiska efterföljarstater.

https://de.wikipedia.org/wiki/Elektritschka Länk på tyska.

Namn:  DSC07452.JPG
Visningar: 462
Storlek:  591,5 KB
    I maj 2013 befann jag mig vid treriksröset mellan Slovakien, Ukraina och Ungern, närmre bestämt längs sträckorna Čierna nad Tisou – Čop – Užhorod – Čop - Záhony, eller om man så vill, vid det mittersta treriksröset på väggkartan i stationshuset Užhorod.

Namn:  DSC07424.JPG
Visningar: 457
Storlek:  599,4 KB
    Persontåget från Čierna nad Tisou till Čop var inte långt.

Namn:  DSC07426.JPG
Visningar: 455
Storlek:  613,4 KB
    Personvagnens inredning var ovanligt spartansk. Syftet lär vara att försvåra smuggling.

Namn:  DSC07415.JPG
Storlek:  606,3 KB
    Nedgånget stationshus, och orten var även den ganska sliten.

Namn:  DSC07427.JPG
Visningar: 450
Storlek:  568,6 KB
    Slovakisk gränskontroll utförs vid en oannonserad hållplats strax före gränsen.

Namn:  DSC07431.JPG
Visningar: 454
Storlek:  611,0 KB
    Čop är både större och vackrare.

Namn:  DSC07433.JPG
Visningar: 451
Storlek:  528,5 KB
    Rejäl vänthall i stationshuset.

Namn:  DSC07435.JPG
Storlek:  612,7 KB
    Vidarefärd på bredspår med ER2.

Namn:  DSC07439.JPG
Storlek:  566,3 KB
    Definitivt inget låggolvsfordon, tvärtom, och man sitter på träbänkar.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Užhorod, i maj 2013. Del 1.

Tack för trevliga bilder!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Namn:  DSC07452.JPG
Visningar: 462
Storlek:  591,5 KB
    I maj 2013 befann jag mig vid treriksröset mellan Slovakien, Ukraina och Ungern, närmre bestämt längs sträckorna Čierna nad Tisou – Čop – Užhorod – Čop - Záhony, eller om man så vill, vid det mittersta treriksröset på väggkartan i stationshuset Užhorod.
    Hm, inte helt korrekt denna karta. Сянки (den nordligaste stationen) ligger faktiskt på andra sidan oblastgränsen, på Lviv-sidan alltså. (Har varit där i höstas. På landsvägen fanns även passkontroll.)

Namn:  DSC07426.JPG
Storlek:  613,4 KB
    Personvagnens inredning var ovanligt spartansk. Syftet lär vara att försvåra smuggling.
    Ifjol var det en kupévagn. Annars såg tåget likadant ut.

Namn:  DSC07427.JPG
Storlek:  568,6 KB
    Slovakisk gränskontroll utförs vid en oannonserad hållplats strax före gränsen.
    Något man ser inte så ofta. Ungrarna nöjer sig med att göra det vid stationen.

Namn:  DSC07439.JPG
Storlek:  566,3 KB
    Definitivt inget låggolvsfordon, tvärtom, och man sitter på träbänkar.
    Den här ser iaf tämligen välstädad ut. Jag fick känslan att ingen har rengjort motorvagnarna sedan Ukraina blev oavhängig.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Tack för trevliga bilder!

Hm, inte helt korrekt denna karta. Сянки (den nordligaste stationen) ligger faktiskt på andra sidan oblastgränsen, på Lviv-sidan alltså. (Har varit där i höstas. På landsvägen fanns även passkontroll.)

Nej, kartan är ju inte helt aktuell. I sydöst går tågen numera enbart till Solotvyno 1. Smalspåret (i bildmitt) är det väl inte mycket bevänt med idag. De två sträckorna mot Rumänien (söderut, till Halmeu respektive Campulung la Tisa) saknar persontrafik.

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2019-02-02 klockan 11:48:57.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Nej, kartan är ju inte helt aktuell. I sydöst går tågen numera enbart till Solotvyno 1. Smalspåret (i bildmitt) är det väl inte mycket bevänt med idag. De två sträckorna mot Rumänien (söderut, till Halmeu respektive Campulung la Tisa) saknar persontrafik.
    Att en gammal karta inte hänger med på trafik- och infrastrukturutvecklingen (eller snarare avvecklingen) är ju rimligt. Oblastgränserna lär dock ha varit desamma då och nu. (I alla fall där vid Polen eftersom det är ett pass.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •