Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kvällens evakuering

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Kvällens evakuering

Tågen 7413 och 7414 möts planenligt i Hämrasviken (Botniabanan) klockan 16.59 och så också idag. När mötet hade ägt rum i rätt tid klockan 16.59 fungerade inte växeln för tåg 7413 vidare färd utan det bestämdes att lokförararen skulle byta ände och backa ut tåget genom den norra växeln för att på så sätt kunna ta sig vidare söderut på det spår som möteståget redan hade passerat på eftersom växeln i söder låg i rätt läge för detta spår. I samband med backningsmanövern blev något fel och klockan 17.11 stod det klart att tåget inte skulle kunna fortsätta. Evakuering beslutades och nästa södergående tåg 7415 stoppades på platsen klockan 17.39. Evakueringen anmäldes avslutad klockan 17.54 och tåg 7415 rullade vidare klockan 17.56.
    Tidsåtgång från ordinarie avgångstid för 7413 till passagerarna var på väg söderut med 7415 var 57 minuter.
    Tidsåtgång från det att det stod klart att 7413 inte kunde komma vidare till passagerarna var på väg söderut med 7415 var 45 minuter.
    Tidsåtgång från det att det stod klart att 7413 inte kunde komma vidare till evakuering inleddes var 28 minuter.

Berättar om detta som ett exempel på en mera normal evakuering eftersom postvagnens skribenter ofta endast diskuterar enstaka extremfall med ovanligt långa evakueringstider och jag har fått intrycket att många felaktigt har uppfattningen att det alltid skulle ta timtal att evakuera tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kvällens evakuering

Vad bra att Du delger oss även lyckade evakueringar! Sedan är det ju synd att det över huvud taget ska behövas. Men även solen har ju fläckar...

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Antar att det var den här händelsen som det handlade om:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a-och-kramfors

SVT dramatiserar den betydligt mer med "Evakuering mitt i skogen" och "föraren körde mot rött"...

Senast redigerat av Yaken den 2019-02-02 klockan 09:34:52.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Antar att det var den här händelsen som det handlade om:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a-och-kramfors

SVT dramatiserar den betydligt mer med "Evakuering mitt i skogen" och "föraren körde mot rött"...
    Det är lite svårt att köra mot rött när det är ERTMS och inte finns några ljussignaler.
    Utredningen är ännu inte klar men vi ser ju tydligt att just i samband med växling är ERTMS betydligt sämre då det endast bygger på muntligt starttillstånd för växling och inte använder sig av dvärgsignaler för växling. Det går att bygga in dvärgsignaler för växling men detta finns inte grundutförandet av ERTMS utan blir ett nationellt tillägg. Sedan är det ju långt ifrån alla vanliga (icke-ERTMS) driftplatser som har dvärgsignaler men där är det ju i vart fall en ilsket röd signal som lyser mot en och inte bara en översnöad plåtskylt. Detta har dock inget med det aktuella fallet att göra utan i det aktuella fallet ska det enligt de preliminära uppgifterna ha rört sig om något missförstånd mellan förare och fjärrtågklarerare där föraren uppfattade att han fått starttillstånd för växling medan fjtkl uppfattning är att han uppmanat föraren att först byta ände för att sedan höra av sig för att få starttillstånd för växling. Driftplatsens sidoskydd fungerade dock som avsett och tåget hamnade därför ut på skyddsspåret och inte ut på huvudspåret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är lite svårt att köra mot rött när det är ERTMS och inte finns några ljussignaler.
    Utredningen är ännu inte klar men vi ser ju tydligt att just i samband med växling är ERTMS betydligt sämre då det endast bygger på muntligt starttillstånd för växling och inte använder sig av dvärgsignaler för växling. Det går att bygga in dvärgsignaler för växling men detta finns inte grundutförandet av ERTMS utan blir ett nationellt tillägg. Sedan är det ju långt ifrån alla vanliga (icke-ERTMS) driftplatser som har dvärgsignaler men där är det ju i vart fall en ilsket röd signal som lyser mot en och inte bara en översnöad plåtskylt. Detta har dock inget med det aktuella fallet att göra utan i det aktuella fallet ska det enligt de preliminära uppgifterna ha rört sig om något missförstånd mellan förare och fjärrtågklarerare där föraren uppfattade att han fått starttillstånd för växling medan fjtkl uppfattning är att han uppmanat föraren att först byta ände för att sedan höra av sig för att få starttillstånd för växling. Driftplatsens sidoskydd fungerade dock som avsett och tåget hamnade därför ut på skyddsspåret och inte ut på huvudspåret.
    Förklarar hur det efterkommande tåg kunde komma förbi. 7413 var inte ute på enkelspåret. 7415 kunde stanna bredvid.
    https://kartor.eniro.se/?c=63.223658...&z=17&l=aerial

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beträffande dvärgsignaler kan nämnas att projekt "Botniabanan" (Botniabanan AB) medvetet valde att INTE ha dvärgsignaler.
    Projekt "Ådalsbanan" (Banverket) utrustade däremot ett antal driftplatser delvis med dvärgsignaler. (Timrå, Stavreviken, Härnösand, Dynäs och Västeraspby).
    Håller med tidigare inlägg om att signaltavlorna inte är alltför iögonfallande, i synnerhet nedisade och i mörker. För att upptäcka dessa behövs minst helljus påslaget.
    Beträffande "Häb" (Hämrasviken) hette platsen tidigare, under projekttiden (Hämrasbodarna). Några fäbodar vackert belägna vid en liten sjö nära banan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Beträffande dvärgsignaler kan nämnas att projekt "Botniabanan" (Botniabanan AB) medvetet valde att INTE ha dvärgsignaler.
    Projekt "Ådalsbanan" (Banverket) utrustade däremot ett antal driftplatser delvis med dvärgsignaler. (Timrå, Stavreviken, Härnösand, Dynäs och Västeraspby).
    Håller med tidigare inlägg om att signaltavlorna inte är alltför iögonfallande, i synnerhet nedisade och i mörker. För att upptäcka dessa behövs minst helljus påslaget.
    Beträffande "Häb" (Hämrasviken) hette platsen tidigare, under projekttiden (Hämrasbodarna). Några fäbodar vackert belägna vid en liten sjö nära banan.
    Tack för förklaringen,men det är ju lite konstigt att man inte bytte signatur på driftplatsen sedan(som till t ex Häm)?/Ulf

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Du behöver inte alltid muntligt starttillstånd. Vi växlar i stort sett alltid genom så kallad tågvägsväxling. Då har du tekniskt körtillstånd under växlingen. Mycket säkrare än att växla genom så kallad skiftning som motsvarar växlngsläge på ATC panelen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Å andra sidan är det väl så vid växling inom ERTMS att det friges ett visst område och sedan övervakar fordonsutrustningen att man inte kommer utanför detta? Eller så har jag fattat fel.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan är det väl så vid växling inom ERTMS att det friges ett visst område och sedan övervakar fordonsutrustningen att man inte kommer utanför detta? Eller så har jag fattat fel.
    Om det vore så som du har fattat så hade ju inte växlingssättet kunnat hamna förbi den i stopp ställda signalpunkten och ut på skyddsspåret? Så jag tror du har fattat fel. Jag tror du tänker på när man har utrustningen i växlingsläge (shunting) och att det då finns identifierat mellan vilka baliser man får röra sig men min erfarenhet av system E2 är ganska begränsad så jag kanske tar miste.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om det vore så som du har fattat så hade ju inte växlingssättet kunnat hamna förbi den i stopp ställda signalpunkten och ut på skyddsspåret? Så jag tror du har fattat fel. Jag tror du tänker på när man har utrustningen i växlingsläge (shunting) och att det då finns identifierat mellan vilka baliser man får röra sig men min erfarenhet av system E2 är ganska begränsad så jag kanske tar miste.
    Jag utgick naturligtvis just från att växling utförs i läge "shunting". Alternativet är väl att stänga av ETCS-utrustningen?

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag utgick naturligtvis just från att växling utförs i läge "shunting". Alternativet är väl att stänga av ETCS-utrustningen?
    Det går även att växla i läge "full övervakning" så, nej du utgår från något som inte stämmer. Du behöver inte utföra all växling i läge "shunting".
    Det du tror vore ungefär som att tro att all växling i system H endast utförs med lokalt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det går även att växla i läge "full övervakning" så, nej du utgår från något som inte stämmer. Du behöver inte utföra all växling i läge "shunting".
    Det du tror vore ungefär som att tro att all växling i system H endast utförs med lokalt.
    "Full övervakning" motsvarar väl närmast växlingsväg? Och därmed ännu mindre behov av att visuellt ha koll på signalpunkterna?

För att återvända till fordonssättet på skyddsspåret borde det väl i "full övervakning" ha stoppats redan innan skyddsväxeln? Däremot kan jag tänka mig att om man växlar i "shunting" så består skyddet/avgränsningen i skyddsspåret, man har inte kostat på sig att lägga en gränspunkt före skyddsväxeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tack för förklaringen,men det är ju lite konstigt att man inte bytte signatur på driftplatsen sedan(som till t ex Häm)?/Ulf
    Den förklaring jag har hört till att Häb valdes som signatur är att det var ont om bokstäver. Finns möjligen Häm någon annanstans sedan tidigare?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Finns möjligen Häm någon annanstans sedan tidigare?
    Ja, Hjälmsäter. Även tidigare trafikplatser finns ju med i min databas:
    http://www.tydal.nu/php/tag/tpl.php?beteckning=häm

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •