Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Annan bytestid i Nässjö med JLT

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Annan bytestid i Nässjö med JLT

Någon som vet (eller vill spekulera om!) varför inte JLT i sin sökmotor anger någon förbindelse mellan Tranås och Jönköping 18.17-19.34 med 8 minuters bytestid i Nässjö mellan sina egna tåg? Förbindelsen går ju köpa både hos SJ och Resrobot. Hade tänkt mig prova den vägen ikväll.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Annan bytestid i Nässjö med JLT

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Någon som vet (eller vill spekulera om!) varför inte JLT i sin sökmotor anger någon förbindelse mellan Tranås och Jönköping 18.17-19.34 med 8 minuters bytestid i Nässjö mellan sina egna tåg? Förbindelsen går ju köpa både hos SJ och Resrobot. Hade tänkt mig prova den vägen ikväll.
    Det finns tyvärr en del konstigheter i JLT:s reseplanerare... Vet dock ej varför just denna förbindelse saknas.
    //En som jobbar på ett av de nämnda tågen idag, dock ej på aktuell sträcka

SGN
    Fripassagerare

JLT vill ha lååååånga övergångstider i N, något som bla skadar förbindelserna från HNJ norrut. I systemen använder man sig av samtrafikens fastställda övergångstider, när de underskrids kan man manuellt justera bytestiden/ förbindelse, något väl JLT inte gjort! Min bedömning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Märkligt! Om jag förstår rätt medför det att den som köper biljett direkt från länstrafiken inte får någon som helst hjälp eller kompensation om förbindelsen bryts, men de som köper på annat håll ska kunna räkna med hjälp och kompensation.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Märkligt! Om jag förstår rätt medför det att den som köper biljett direkt från länstrafiken inte får någon som helst hjälp eller kompensation om förbindelsen bryts, men de som köper på annat håll ska kunna räkna med hjälp och kompensation.
    Fast förbindelsen fanns ju inte med länstrafikbiljetten så då har den ju inte brutits

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Fast förbindelsen fanns ju inte med länstrafikbiljetten så då har den ju inte brutits
    "Konduktören" meddelade glatt att det gick ett tåg 18.53 (och ett annat en stund senare) och sålde biljett hela vägen.

En annan intressant iakttagelse var lapparna ombord som meddelade att biljetter ombord inte kunde köpas i vissa län. Nu berörde det inte mina tåg, men det är tydligen så att tåg resenärer måste plugga länsgränser nu också.

Senast redigerat av jonas72 den 2019-02-01 klockan 19:10:38.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Konduktören" meddelade glatt att det gick ett tåg 18.53 (och ett annat en stund senare) och sålde biljett hela vägen.

En annan intressant iakttagelse var lapparna ombord som meddelade att biljetter ombord inte kunde köpas i vissa län. Nu berörde det inte mina tåg, men det är tydligen så att tåg resenärer måste plugga länsgränser nu också.
    Nejdå, men ta för vana att använda biljettautomaten på stationen där sådan finns så klarar du dig.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja det där är inte så bra. En resenär som t ex åker Nässjö-Växjö och åter kan köpa biljett ombord på framresan men inte på återresan. Alla förstår inte logiken i detta...

Var det förresten du som fotograferade tåg 17618/X14 3236 i Nässjö när vi just stannat?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nejdå, men ta för vana att använda biljettautomaten på stationen där sådan finns så klarar du dig.
    Det svåra momentet inträder när man inte hittat automaten som trots allt finns.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det svåra momentet inträder när man inte hittat automaten som trots allt finns.
    I det fallet hade jag hänvisat till SFS 1977:67 paragraf 2.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det finns tyvärr en del konstigheter i JLT:s reseplanerare... Vet dock ej varför just denna förbindelse saknas.
    //En som jobbar på ett av de nämnda tågen idag, dock ej på aktuell sträcka
    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    JLT vill ha lååååånga övergångstider i N, något som bla skadar förbindelserna från HNJ norrut. I systemen använder man sig av samtrafikens fastställda övergångstider, när de underskrids kan man manuellt justera bytestiden/ förbindelse, något väl JLT inte gjort! Min bedömning.
    Det är ju så att normala bytestiden i Nässjö enligt Samtrafiken är 10 minuter, och inga undantag för JLT till JLT.
    Men, t.ex. i linjetabellen ser man att det finns en anmärkning i Nässjö att det är anslutning mellan de två tågen, fast det bara är 8 minuter.
    Dessa undantag överförs maskinellt mellan systemen och läggs in på de flesta söksajter, men tydligen inte just i JLT:s egen. Trist förstås, kan förstås bero på begränsningar i den sökmotor (=program) som JLT:s sajt använder.

Det bästa är väl att Jonas skriver ett vänligt brev till JLT och påpekar denna brist.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •