Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Svenske tog vil konkurrere med DSB i Danmark

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Svenske tog vil konkurrere med DSB i Danmark

Svenske SJ vil investere 7,5 milliarder kroner i nye tog, og planen er at nogle skal til Danmark. Artikeln är öppen. Det gäller trafik mellan Köpenhamn och Odense och Århus. Det sistnämnda efter elektrifieringen. SJ:s planer skall presenteras för Folketingets Transportudvalg om en vecka.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/sven...-dsb-i-danmark

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Svenske tog vil konkurrere med DSB i Danmark

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Svenske SJ vil investere 7,5 milliarder kroner i nye tog, og planen er at nogle skal til Danmark. Artikeln är öppen. Det gäller trafik mellan Köpenhamn och Odense och Århus. Det sistnämnda efter elektrifieringen. SJ:s planer skall presenteras för Folketingets Transportudvalg om en vecka.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/sven...-dsb-i-danmark
    Spännande! En förhoppning vore ju om de körde hela vägen Stockholm-Fredericia tex. Det hade gjort att man fått in bra byten till Hamburg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Spännande! En förhoppning vore ju om de körde hela vägen Stockholm-Fredericia tex. Det hade gjort att man fått in bra byten till Hamburg.
    Om SJ kör till Århus så är det inte omöjligt att tågen gör uppehåll i Frederica!
    (Sen får vi väl se hur det går med denna utlandssatsning, tidigare försök har väl mest varit "mycket snack och lite verkstad"...)

En annan fundering:
    I den länkade artikeln skriver man att DSB haft minskande resandetal den senaste tiden. Beror detta på att DSB blivit av med en del trafik, bland annat norra Jylland - eller är det en reell minskning på de linjer DSB fortfarande kör?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad jag har läst på diverse ställen (har ej en bra och tydlig källa) så är det nog både och i vad du skriver. Dels överflytt av trafik till annan huvudman, men sedan har konkurrensen med långfärdsbussar (bl.a. Flixbus och Kombardoexpressen) varit hård mellan t.ex. Köpenhamn och Århus.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det låter såklart intressant! Jag tar förgivet att detta förväntas ske på komersiella grunder, men så har ju den nya regeringen samtidigt givit trafikverket i uppdrag att upphandla långväga trafik utomlands. Nu tror jag iofs att man refererar till centraleuropa, men det är väl inte heller omöjlgit att en linje som denna skulle kunna omfattas (?). Hur det ska fungera rent praktiskt med denna idé vet jag inte...

SJ fortsätter ju också buda i Norge, och förhoppningsvis vinner man tillslut någon linje även där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Oerhört intressant om svenska myndigheter skulle upphandla trafik i annat land. Utgår från att om SJ skall köra i Danmark med X2000 så lär det väl vara på kommersiella villkor. Skall bli spännande att se hur SJ då vill sälja sina inrikesbiljetter i Danmark på SJ.dk?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En av mina mest populära videofilmer.

2011-09-30 Sista turen med X2000 från Odense

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Oerhört intressant om svenska myndigheter skulle upphandla trafik i annat land. Utgår från att om SJ skall köra i Danmark med X2000 så lär det väl vara på kommersiella villkor. Skall bli spännande att se hur SJ då vill sälja sina inrikesbiljetter i Danmark på SJ.dk?
    Det blir inte X2000. Det är SJs nya tåg som aktuella enligt Deras VD.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Går man till Folketinget handlar det säkert inte om konkurrerande kommersiell trafik utan istället att få del av kakan som DSB (och Arriva-DK) har idag. All trafik i Danmark är upphandlad. Fjärde järnvägspaketet innebär nyheter på området.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spännande. Med övervinster i Sveriges skyddade hemmamarknad skapar man sig utrymme för att köpa nya tåg som sedan används för att konkurrera med andra statliga bolag utomlands. Dags att staten allvarligt ser över sitt ägande i SJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ gör inga övervinster. Det går med skälig vinst. Resten tar ägaren, staten, som utdelning. Sverige är ingen skyddad hemmamarknad, tvärtom, det är en av de få marknader där kommersiella operatörer konkurrerar. Inte många rätt i vad du skriver.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Spännande. Med övervinster i Sveriges skyddade hemmamarknad skapar man sig utrymme för att köpa nya tåg som sedan används för att konkurrera med andra statliga bolag utomlands. Dags att staten allvarligt ser över sitt ägande i SJ
    Hur är SJ skyddade i Sverige menar du?

Min uppfattning är att det är en väl fungerande marknad med flera aktörer.

Senast redigerat av Mattias C den 2019-02-01 klockan 12:00:12.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Det blir inte X2000. Det är SJs nya tåg som aktuella enligt Deras VD.
    Var har han sagt det?
    I den länkade artikeln säger han inte det, utan han säger att när de nya tågen är levererade så kommer SJ att börja köra i Danmark. Sambandet kan ju vara att just nu har SJ inte tillräckligt med fordon för att börja köra mer i Danmark, men när man fått fler fordon så finns den möjligheten. Så, för mig är det inte sagt vilket fordon det kan komma att bli, men du kanske har andra källor.

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Går man till Folketinget handlar det säkert inte om konkurrerande kommersiell trafik utan istället att få del av kakan som DSB (och Arriva-DK) har idag. All trafik i Danmark är upphandlad. Fjärde järnvägspaketet innebär nyheter på området.
    Samtidigt om SJ inte kör enbart inrikes utan att alla tåg fortsätter in i Sverige så undrar jag om inte EU-regler säger att det skall vara tillåtet. Sen är det väl så att även i Danmark är det svårt att få lönsamhet i kommersiell trafik.
    Att SJ vill presentera planerna säger ju ännu inte något om den exakta inriktningen. Vem vet, SJ kanske vill att danska staten stöttar så att SJ får lättare att sälja biljetter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    De kanske nöjer sig med Lund -Odense den här gången? Eller Ystad - Esbjerg om det startas en englandsfärja i framtiden?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så du menar att ett snitt på 15 % över de senaste åren med en topp på 20% skulle vara rimligt i en marknad med fungerande konkurrens? Klart det är ägaren som tar vinsten utöver det som återinvesteras. Men det betyder ju att staten hittat en ny väg att taxera tågresenärer. SJs resultat är åtminstone dubbelt upp mot vad som var rimligt att tjäna för välfärdsföretag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

15-20 % i vinst de senaste åren. Är för mig inte en signal om en fungerande konkurrens.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så du menar att ett snitt på 15 % över de senaste åren med en topp på 20% skulle vara rimligt i en marknad med fungerande konkurrens? Klart det är ägaren som tar vinsten utöver det som återinvesteras. Men det betyder ju att staten hittat en ny väg att taxera tågresenärer. SJs resultat är åtminstone dubbelt upp mot vad som var rimligt att tjäna för välfärdsföretag.
    Om det är att "taxera" att vara företagsägare lär detta gälla i stort sett alla offentlig-ägda företag. Alternativet är att offentligheten undviker sådana vinster och låter dem tillfalla det privata näringslivet istället, jag kan inte se det som någon förbättring.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När nu SJ lägger pengar på att bygga om sina X2 till till tvåströmsutförande så gissar iallafall jag att det finns en tanke med det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    När nu SJ lägger pengar på att bygga om sina X2 till till tvåströmsutförande så gissar iallafall jag att det finns en tanke med det.
    Har det framgått någonstans att de nya fordonen som skall upphandlas inte skall vara i tvåströmsutförande? Jag minns inte.
    Jag trodde att SJ funnit det så svårt att bedriva dagens trafik till Köpenhamn när bara vissa fordon kan köra över bron. Därför skall alla ombyggda driv ha tvåström och alla ombyggda tågsätt skall ha precis likadana vagnar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

15-20 % i vinst de senaste åren. Är för mig inte en signal om en fungerande konkurrens.
    Var har du fått de siffrorna ifrån?

Jag tittar i SJ:s senaste årsredovisning och på sidan 41 mitt på framgår det att vinstmarginalen varierat mellan 3.1% och 8.9% de senaste 5 åren.

Så, vad har du för källa?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •