
Ursprungligen postat av
Ulf Broman
Nu inser jag att jag inte har koll på läget vad gäller sov- och liggvagnar.
Är det så att SJ kör nattågen till Malmö kommersiellt, men med "moraliskt" stöd från Malmö-regionen för att få upp resandet?
Medan både Jämtland och övre Norrland är upphandlat av Trafikverket (Trv)? Definitivt från Stockholm, men är även grenen från Göteborg upphandlad eller är den kommersiell?
När Jämtland blev upphandlat, tillhandahöll då Trv fler fordon (sov- och liggvagnar), eller skulle SJ bedriva med de vagnar som redan tillhandahölls?
Eller är det så att det bara är ett basutbud av fordon som Trv tillhandahåller och att den som vinner uppdraget/en måste ha några egna vagnar om man inte skall köra korta tåg på sommaren och i vintersportstrafiken?
Och sist den fråga som egentligen anknyter till ditt inlägg: De sovvagnar tråden handlar om är väl SJ:s egna vagnar, och som körs i kommersiella tåg, samt som förstärkning i de upphandlade tågen?