Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Status för renoverade sovvagnar

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Status för renoverade sovvagnar

Någon som vet hur projektet fortlöper? Jag har som nattågsnörd ambitionen att testa en nygammal WL4 en av de första dagarna. Har arbetet påbörjats? Ambitionerna var ju höga. Nyfiken på hur de bevarar karaktären hos WL1. Mycket har ju redan gått förlorat men visst är det härligt att denna klenod räddas.

När det gäller nygamla X2 är det lika knäpptyst. Hellre att ta tid på sig och göra rätt men...

Och leveranserna av X31 som fått kosmetisk behandling?

Får en känsla av djärva planer och ett försök till marknadsföring. Det är viktigt att nå fram också. I tid.

Hoppas det bara inte "bidde en tumme".

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2019-02-01 klockan 08:37:08.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Status för renoverade sovvagnar

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Någon som vet hur projektet fortlöper? Jag har som nattågsnörd ambitionen att testa en nygammal WL4 en av de första dagarna. Har arbetet påbörjats? Ambitionerna var ju höga. Nyfiken på hur de bevarar karaktären hos WL1. Mycket har ju redan gått förlorat men visst är det härligt att denna klenod räddas.

När det gäller nygamla X2 är det lika knäpptyst. Hellre att ta tid på sig och göra rätt men...

Och leveranserna av X31 som fått kosmetisk behandling?

Får en känsla av djärva planer och ett försök till marknadsföring. Det är viktigt att nå fram också. I tid.

Hoppas det bara inte "bidde en tumme".
    Om det är knäpptyst eller inte beror nog på var man lyssnar. Redan för ett par månader sedan såg jag en av de ombyggda X2-orna passera Flen norrut med ny inredning i bistron och allt. En av de verkliga innovationerna tycks vara i 1 klass där man nu installerat micro vid varje sittplats så att 1-klasspassagerarna inte ska behöva resa sig för att värma sin mat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Om det är knäpptyst eller inte beror nog på var man lyssnar. Redan för ett par månader sedan såg jag en av de ombyggda X2-orna passera Flen norrut med ny inredning i bistron och allt. En av de verkliga innovationerna tycks vara i 1 klass där man nu installerat micro vid varje sittplats så att 1-klasspassagerarna inte ska behöva resa sig för att värma sin mat.
    Tittade i min kalender men såg att det är 1:a februari, inte 1:a april!

/TKO

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Detta är nog den roligaste kommentar jag läst på länge i Postvagnen. Tack!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I och för sig låter inte text, men tyst vet jag inte. SJ har köpt lite sådan där modern reklam om X 2000.
    https://www.svd.se/sa-bra-ar-sjs-nya...kvama-tagresan

Senast redigerat av ztenlund den 2019-02-01 klockan 09:58:47.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Detta är nog den roligaste kommentar jag läst på länge i Postvagnen. Tack!
    Fast nu har jag tyvärr fått veta att det var inte så bra som jag trodde. Det var inte micro-ugnar utan boxarna innehöll någon slags mätutrustning som inte kommer att finnas kvar när tågen väl tas i drift. Så tyvärr ser det alltså ut som om även 1-klass-passgerarna får gå iväg och värma maten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Såvitt jag vet har upprustningen av sov- och liggvagnarna delats upp i ett par steg. Viss handikappanpassning har genomförts eller håller på att genomföras. Upphandling av den mer genomgripande moderniseringen genomförs i vår.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Såvitt jag vet har upprustningen av sov- och liggvagnarna delats upp i ett par steg. Viss handikappanpassning har genomförts eller håller på att genomföras. Upphandling av den mer genomgripande moderniseringen genomförs i vår.
    Nu inser jag att jag inte har koll på läget vad gäller sov- och liggvagnar.

Är det så att SJ kör nattågen till Malmö kommersiellt, men med "moraliskt" stöd från Malmö-regionen för att få upp resandet?
    Medan både Jämtland och övre Norrland är upphandlat av Trafikverket (Trv)? Definitivt från Stockholm, men är även grenen från Göteborg upphandlad eller är den kommersiell?
    När Jämtland blev upphandlat, tillhandahöll då Trv fler fordon (sov- och liggvagnar), eller skulle SJ bedriva med de vagnar som redan tillhandahölls?
    Eller är det så att det bara är ett basutbud av fordon som Trv tillhandahåller och att den som vinner uppdraget/en måste ha några egna vagnar om man inte skall köra korta tåg på sommaren och i vintersportstrafiken?

Och sist den fråga som egentligen anknyter till ditt inlägg: De sovvagnar tråden handlar om är väl SJ:s egna vagnar, och som körs i kommersiella tåg, samt som förstärkning i de upphandlade tågen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu inser jag att jag inte har koll på läget vad gäller sov- och liggvagnar.

Är det så att SJ kör nattågen till Malmö kommersiellt, men med "moraliskt" stöd från Malmö-regionen för att få upp resandet?
    Medan både Jämtland och övre Norrland är upphandlat av Trafikverket (Trv)? Definitivt från Stockholm, men är även grenen från Göteborg upphandlad eller är den kommersiell?
    När Jämtland blev upphandlat, tillhandahöll då Trv fler fordon (sov- och liggvagnar), eller skulle SJ bedriva med de vagnar som redan tillhandahölls?
    Eller är det så att det bara är ett basutbud av fordon som Trv tillhandahåller och att den som vinner uppdraget/en måste ha några egna vagnar om man inte skall köra korta tåg på sommaren och i vintersportstrafiken?

Och sist den fråga som egentligen anknyter till ditt inlägg: De sovvagnar tråden handlar om är väl SJ:s egna vagnar, och som körs i kommersiella tåg, samt som förstärkning i de upphandlade tågen?
    Helt kommersiell trafik mellan Stockholm och Malmö.
    Sedan länge upphandlad trafik mellan Stockholm och Övre Norrland.
    Sedan 8 september upphandlad trafik mellan Stockholm och Duved.
    Kommersiell trafik till och från Göteborg.
    SJ kör i huvudsak med egna vagnar t/f Jämtland.
    TrV tillhandahåller vagnarna för nattågstrafiken på Övre Norrland.
    Vid behov kan dock TrV-vagnar användas t/f Jämtland och SJ-vagnar t/f Övre Norrland. För detta finns särskilda tariffer.
    Den nu aktuella upprustningen gäller enbart SJ:s vagnar.

Senast redigerat av ulf nyström den 2019-02-01 klockan 15:59:53. Anledning: Tagit bort stavfel

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vid behov kan dock TrV-vagnar användas t/f Jämtland och SJ-vagnar t/f Övre Norrland. För detta finns särskilda tariffer.
    Tack för väldigt fylligt svar.
    Bara en sak jag undrade över:

Eller räcker Trv fordon till för från Stockholm till Jämtland och övre Norrland, men inte för Göteborg, och inte för att klara av alla som vill åka i högsäsong?

Egentligen är frågan: Har nattågen blivit lite som upphandlingen av Gotlandsbåtstrafiken, det är svårt att få mer än ett anbud?

SGN
    Fripassagerare

Det är också väldigt tyst om beställningen av nya snabbtåg. Jag har en känsla av att det tar väldigt lång tid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

T

Eller räcker Trv fordon till för från Stockholm till Jämtland och övre Norrland, men inte för Göteborg,

Egentligen är frågan: Har nattågen blivit lite som upphandlingen av Gotlandsbåtstrafiken, det är svårt att få mer än ett anbud?
    Upphandlingen av Jämtland var ju en direktupphandling vilket väl förklaras av att det var kort om tid för en reguljär anbudsrunda samt att det antagligen var vettigt att trafiken samordnades med trafiken på övre Norrland. För Göteborg går det nog inte åt fler vagnar utan de vagnar som annars skulle gått till Stockholm kan meranvändas på dagsträcka.
    Man kan ju fundera på om det vore värt att metanvända även söder om Stockholm ? Tågkompaniet på sin tid ville ju metanvända och köra ner till Nässjö men SJ sa nej och hävdade sitt dåtida monopol.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Upphandlingen av Jämtland var ju en direktupphandling vilket väl förklaras av att det var kort om tid för en reguljär anbudsrunda samt att det antagligen var vettigt att trafiken samordnades med trafiken på övre Norrland. För Göteborg går det nog inte åt fler vagnar utan de vagnar som annars skulle gått till Stockholm kan meranvändas på dagsträcka.
    Man kan ju fundera på om det vore värt att metanvända även söder om Stockholm ? Tågkompaniet på sin tid ville ju metanvända och köra ner till Nässjö men SJ sa nej och hävdade sitt dåtida monopol.
    Det tror jag vore intressant åtminstone till Linköping.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Natten 6 - 7 januari åkte jag med tåg 1 och då gick där med en av Trafikverkets BC4:or. Hur stor är sannolikheten att dessa vagnar förekommer på Malmö-linjen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tack för väldigt fylligt svar.
    Bara en sak jag undrade över:

Eller räcker Trv fordon till för från Stockholm till Jämtland och övre Norrland, men inte för Göteborg, och inte för att klara av alla som vill åka i högsäsong?

Jag tror att avsikten av att de vagnar Trafikverket köpte av SJ skulle räcka för nattågstrafiken på Övre Norrland. Men så har det alltså inte blivit och därför förekommer SJ-vagnar i tågen 91-94 under högsäsong.
    SJ:s kvarvarande vagnar räcker inte till för trafiken mellan Stockholm och Malmö och t/f Jämtland under högsäsong i Jämtlandsfjällen.
    Eftersom behovet av sov- och liggvagnar t/f Jämtland är störst under skidsäsongen februari-april och behovet av sov- och liggvagnar till Övre Norrland är störst under sommaren kan ju vagnarna användas omväxlande på de två sträckorna.
    Som Lennart P skrev direktupphandlades ju Jämtlandstrafiken,
    Det skall bli intressant att se om någon kan bjuda mot SJ när trafiken på Jämtland från december 2020 senare i år skall upphandlas i konkurrens.
    Rimligtvis krävs att eventuella konkurrenter, som Transdev, skaffar egna sov- och liggvagnar, utöver de liggvagnar bolaget redan förfogar över, eller att Trafikverket köper en stor del av SJ:s sov- och liggvagnar.

Senast redigerat av ulf nyström den 2019-02-02 klockan 11:32:27.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror att avsikten av att de vagnar Trafikverket köpte av SJ skulle räcka för nattågstrafiken på Övre Norrland. Men så har det alltså inte blivit och därför förekommer SJ-vagnar i tågen 91-94 under högsäsong.
    SJ:s kvarvarande vagnar räcker inte till för trafiken mellan Stockholm och Malmö och t/f Jämtland under högsäsong i Jämtlandsfjällen.
    Eftersom behovet av sov- och liggvagnar t/f Jämtland är störst under skidsäsongen februari-april och behovet av sov- och liggvagnar till Övre Norrland är störst under sommaren kan ju vagnarna användas omväxlande på de två sträckorna.
    Det skall bli intressant att se om någon kan bjuda mot SJ när trafiken på Jämtland från december 2020 senare i år skall upphandlas i konkurrens.
    Rimligtvis krävs att eventuella konkurrenter, som Transdev, skaffar egna sov- och liggvagnar, utöver de liggvagnar bolaget redan förfogar över, eller att Trafikverket köper en stor del av SJ:s sov- och liggvagnar.
    Ja, det var det sista jag undrade över.
    När skall trafiken till Övre Norrland upphandlas? Det du skrev om att man idag flyttar vagnar mellan Jämtland och Övre Norrland talar ju för att man borde ha en gemensam upphandling, för att det finns synergieffekter.
    Men, reglerna för direktupphandling kanske gör det omöjligt den här gången (för att avtalet för Övre Norrland redan sträcker sig längre).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När skall trafiken till Övre Norrland upphandlas? Det du skrev om att man idag flyttar vagnar mellan Jämtland och Övre Norrland talar ju för att man borde ha en gemensam upphandling, för att det finns synergieffekter.
    Men, reglerna för direktupphandling kanske gör det omöjligt den här gången (för att avtalet för Övre Norrland redan sträcker sig längre).
    Ja dagens upplägg med sin synergi verkar ju närmast idealiskt och frågan blir då hur man ska kunna behålla detta i en ny upphandling med anbud ? Idag sönderfaller det i tre delar, upphandling efter anbud på Stockholm-Övre Norrland , direktupphandling av Stoclholm-Jämtland. Och SJ kör en del från Göteborg i egen affär och växlar tågdelar i Sundsvall. Hur ska man kunna behålla allt detta om ett annat företag än SJ vinner anbudet på Jämtland ?
    Fast i och för sig kanske det går om företagen kan samverka på ett sätt vi hittils inte sett i tågsverige.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja dagens upplägg med sin synergi verkar ju närmast idealiskt och frågan blir då hur man ska kunna behålla detta i en ny upphandling med anbud ? Idag sönderfaller det i tre delar, upphandling efter anbud på Stockholm-Övre Norrland , direktupphandling av Stoclholm-Jämtland. Och SJ kör en del från Göteborg i egen affär och växlar tågdelar i Sundsvall. Hur ska man kunna behålla allt detta om ett annat företag än SJ vinner anbudet på Jämtland ?
    Fast i och för sig kanske det går om företagen kan samverka på ett sätt vi hittils inte sett i tågsverige.
    Frågan är fortfarande när trafiken till Övre Norrland skall upphandlas
    På den tiden Rikstrafiken upphandlade var det lätt att hitta information, medan på Trafikverket kom jag efter mycket letande bara fram till det här:

Nattåg Göteborg/Stockholm–Narvik
    Operatör: SJ AB
    Avtalspart: SJ AB
    Avtalstid: 2013-06 – 2018-12

Så, går det på optionstid nu, och har man ordnat så att det faktiskt kommer att bli en samtidig upphandling av nattågstrafik (vilket jag tror är bra)?

Sen är det en intressant fråga ifall något företag skulle gå in med anbud och och vinna och då köra bara så mycket trafik som avtalats, och bara med fordon som Trv tillhandahåller, dvs ingen kommersiell trafik.

En annan notering är att flera trovärdiga källor har uppgett att SJ kör kommersiell trafik till Göteborg, och då undrar jag varför Trv ändå nämner Göteborg i sin beskrivning av upphandlingen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Trafikverket har ännu inte beslutat om upphandlingen av tågtrafiken t/f Jämtland och t/f övre Norrland skall ske i ett gemensamt paket eller i två skilda upphandlingar.
    Upphandlingen sker dock samtidigt och anbudsförfrågan går ut om drygt ett halvår.
    Båda de nuvarande avtalen löper ut i december 2020 sedan avtalet mellan TrV och SJ om trafiken på Övre Norrland förlängts två år genom utlösning av en option.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Trafikverket har ännu inte beslutat om upphandlingen av tågtrafiken t/f Jämtland och t/f övre Norrland skall ske i ett gemensamt paket eller i två skilda upphandlingar.
    Upphandlingen sker dock samtidigt och anbudsförfrågan går ut om drygt ett halvår.
    Båda de nuvarande avtalen löper ut i december 2020 sedan avtalet mellan TrV och SJ om trafiken på Övre Norrland förlängts två år genom utlösning av en option.
    Tack!
    Då låter det som att vi på åskådarläktaren är överens om hur Trv borde göra, dvs gemensam upphandling.
    Möjligen en upphandling med 2 halvor, och där man kan bjuda på halvorna var för sig och även på hela paketet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •