Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

  1. #1
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    975

    Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Smålands-Tidningen hade i dagarna en artikel om att regionpolitikerna i Jönköpings län är överens om att satsa på eltåg mellan Nässjö och Eksjö. Trafikverket får inom kort i uppdrag att ta fram en plan för elektrifiering av järnvägssträckan.

    Artikeln återfinns på länken nedan, dessvärre betal-d:o.

    SmT:s artikel


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Det hade kanske inte varit så dumt att satsa lite på fortsättningen av banan också?


  3. #3
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det hade kanske inte varit så dumt att satsa lite på fortsättningen av banan också?
    Jo men det gör Trafikverket. Signalarbetena Nässjö-Jönköping påbörjas redan under kommande vecka med avstängd trafik måndag-fredag ca klockan 09-15 samt en del kvällar och helger. Så den efterlängtade entimmestrafiken Eksjö-Jönköping kan nog komma att bli verklighet någon gång på andra halvan av 2020-talet.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-31 klockan 13:19:42.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jo men det gör Trafikverket. Signalarbetena Nässjö-Jönköping påbörjas redan under kommande vecka med avstängd trafik måndag-fredag ca klockan 09-15 samt en del kvällar och helger. Så den efterlängtade entimmestrafiken Eksjö-Jönköping kan nog komma att bli verklighet någon gång på andra halvan av 2020-talet.
    Jag tänkte mest på andra hållet, mot Hultsfred.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jo men det gör Trafikverket. Signalarbetena Nässjö-Jönköping påbörjas redan under kommande vecka med avstängd trafik måndag-fredag ca klockan 09-15 samt en del kvällar och helger. Så den efterlängtade entimmestrafiken Eksjö-Jönköping kan nog komma att bli verklighet någon gång på andra halvan av 2020-talet.
    Nu är det ett tag sen (5 år?) jag regelbundet åkte till Eksjö. Men jag undrar om det verkligen finns underlag för entimmestrafik Nässjö-Eksjö?

    /TKO


  6. #6
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tänkte mest på andra hållet, mot Hultsfred.
    Eftersom elektrifieringen är en satsning som region Jönköping gör och Hultsfred ligger i Kalmar län så är det givetvis inget som region Jönköping själva kan göra. Däremot har representanter för region Jönköping uttryckt att det kan bli aktuellt med ytterligare elektrifiering och de de hoppas att satsningen på elektrifiering till Eksjö även ska medföra att flera aktörer vill satsa på förlängningen av banan mot Oskarshamn. Men detta är inget som är avgörande för denna elektrifiering som främst görs för trafiken till Jönköping.


  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Nu är det ett tag sen (5 år?) jag regelbundet åkte till Eksjö. Men jag undrar om det verkligen finns underlag för entimmestrafik Nässjö-Eksjö?

    /TKO
    Det körs redan idag entimmestrafik och mera därtill med buss mellan Nässjö och Eksjö så resandeunderlag finns. Men tanken med att göra en förändring (elektrifiering av banan) är ju inte att allt ska förbli så som det är idag utan tanken är givetvis att trafiken dessutom ska bli bättre vilket lockar fler resenärer förutom alla de som idag pendlar med buss. En regelbunden bytesfri tågpendel Jönköping-Eksjö utan tågbyte och utan väntetid i Nässjö är betydligt mera lockande än dagens trafik som endast har några enstaka genomgående tåg per dag.

    Genom de signalarbeten som ska göras Falköping-Nässjö beräknas gångtiden kunna kortas 7-9 minuter. Lägg därtill att Västtågen idag står omkring 40 minuter i Nässjö i samband med tågvändning. 8+40+8=56 minuter och då räcker tiden för att låta Västtåget fortsätta till/från Eksjö och där vända där på 10 minuter. Man skulle alltså helt kunna spara in ett fordonsomlopp på en relativt billig elektrifiering av 20 kilometer bana.

    Så på din fråga om entimmestrafik Nässjö-Eksjö blir resandeunderlaget naturligtvis tveksamt men entimmestrafik Jönköping-Eksjö är något helt annat som förbinder regionens huvudort Jönköping med två stora kommuner Nässjö och Eksjö där även Höglandssjukhuset är lokaliserat.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det körs redan idag entimmestrafik och mera därtill med buss mellan Nässjö och Eksjö så resandeunderlag finns. Men tanken med att göra en förändring (elektrifiering av banan) är ju inte att allt ska förbli så som det är idag utan tanken är givetvis att trafiken dessutom ska bli bättre vilket lockar fler resenärer förutom alla de som idag pendlar med buss. En regelbunden bytesfri tågpendel Jönköping-Eksjö utan tågbyte och utan väntetid i Nässjö är betydligt mera lockande än dagens trafik som endast har några enstaka genomgående tåg per dag.

    Genom de signalarbeten som ska göras Falköping-Nässjö beräknas gångtiden kunna kortas 7-9 minuter. Lägg därtill att Västtågen idag står omkring 40 minuter i Nässjö i samband med tågvändning. 8+40+8=56 minuter och då räcker tiden för att låta Västtåget fortsätta till/från Eksjö och där vända där på 10 minuter. Man skulle alltså helt kunna spara in ett fordonsomlopp på en relativt billig elektrifiering av 20 kilometer bana.

    Så på din fråga om entimmestrafik Nässjö-Eksjö blir resandeunderlaget naturligtvis tveksamt men entimmestrafik Jönköping-Eksjö är något helt annat som förbinder regionens huvudort Jönköping med två stora kommuner Nässjö och Eksjö där även Höglandssjukhuset är lokaliserat.
    Hur skall man kunna köra direkt Jönköping - Eksjö utan att vända? Eller missförstår jag dig?


  9. #9
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hur skall man kunna köra direkt Jönköping - Eksjö utan att vända? Eller missförstår jag dig?
    Jag du missförstår honom säkerligen då ingen del av Nordman 1970s inlägg innehåller en enda rad om vändningsfrihet, däremot bytesfrihet vilket är en helt annan sak.


  10. #10
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hur skall man kunna köra direkt Jönköping - Eksjö utan att vända? Eller missförstår jag dig?
    Vi planerar tågtrafiken efter resenärernas behov. Att lokföraren måste lyfta på ändan och byta ände är av mindre betydelse. Huvudsaken är att resenärerna kan sitta kvar på samma plats. Blir det Västtågens lokförare som kör även till Eksjö så kan det träna på förfarandet redan i Falköping på de tåg som är genomgående från Göteborg.
    Tågen ska vara genomgående/bytesfria eller vad man nu ska kalla det men givetvis krävs ett körriktningsbyte i Nässjö. Detta är ju dock inget konstigt utan förekommer regelbundet på en mängd orter förutom Falköping i Berga, Kristianstad, Hallsberg, Göteborg, Malmö, Arvidsjaur, Boden, Vännäs, Tomelilla osv.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    128

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Tidigare har det väl även talats om en elektrifiering till Vetlanda också. Hur ser planerna på en sådan eventuell elektrifiering ut?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Jag tror att grundorsaken till önskemålet om elektrifiering av Nässjö- Eksjö (liksom även Y-et Jönköping- Vaggeryd- Värnamo och Vaggeryd- Nässjö) är att JLT inte vill köpa nya dieselfordon. Dessutom tror jag att man vill lägga ned Nässjö- Vetlanda. Man har ju "delvis" redan gjort det då man ofta ersätter tågen med buss när for man har fordonsbrist (vilket tycks förekomma ganska frekvent). Man vill ju även köra med elfordon av miljöskäl.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Vi planerar tågtrafiken efter resenärernas behov. Att lokföraren måste lyfta på ändan och byta ände är av mindre betydelse. Huvudsaken är att resenärerna kan sitta kvar på samma plats. Blir det Västtågens lokförare som kör även till Eksjö så kan det träna på förfarandet redan i Falköping på de tåg som är genomgående från Göteborg.
    Tågen ska vara genomgående/bytesfria eller vad man nu ska kalla det men givetvis krävs ett körriktningsbyte i Nässjö. Detta är ju dock inget konstigt utan förekommer regelbundet på en mängd orter förutom Falköping i Berga, Kristianstad, Hallsberg, Göteborg, Malmö, Arvidsjaur, Boden, Vännäs, Tomelilla osv.
    Hmm. Ett lätt feltänk där.


  14. #14
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Vi planerar tågtrafiken efter resenärernas behov. Att lokföraren måste lyfta på ändan och byta ände är av mindre betydelse. Huvudsaken är att resenärerna kan sitta kvar på samma plats. Blir det Västtågens lokförare som kör även till Eksjö så kan det träna på förfarandet redan i Falköping på de tåg som är genomgående från Göteborg.
    Tågen ska vara genomgående/bytesfria eller vad man nu ska kalla det men givetvis krävs ett körriktningsbyte i Nässjö. Detta är ju dock inget konstigt utan förekommer regelbundet på en mängd orter förutom Falköping i Berga, Kristianstad, Hallsberg, Göteborg, Malmö, Arvidsjaur, Boden, Vännäs, Tomelilla osv.
    Södertälje Hamn, icke att förglömma. Det torde vara något slags rekord i antal genomgående tåg med färdriktningsbyte. I stomtrafiken är det fyra genomgående tåg per riktning, och i rusning ännu fler. Förmodligen är det också rekord i tidsåtgång för själva riktningsbytet.

    Senast redigerat av Simon B den 2019-01-31 klockan 21:49:21.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    128

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Dessutom tror jag att man vill lägga ned Nässjö- Vetlanda.
    Hur ser resandet ut på Vetlanda-linjen? Är det betydligt mindre än det till Eksjö om man nu överväger nedläggning till Vetlanda men en större investering i trafiken till Eksjö.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Södertälje Hamn, icke att förglömma. Det torde vara något slags rekord i antal genomgående tåg med färdriktningsbyte. I stomtrafiken är det fyra genomgående tåg per riktning, och i rusning ännu fler. Förmodligen är det också rekord i tidsåtgång för själva riktningsbytet.
    3 min är nog ett av de särdeles kortaste riktningsbytena i landet.../Ulf


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 863

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Har man måhända med en extra förare som direkt kan aktivera bakre hytt och vända riktning?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 822

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Hur ser resandet ut på Vetlanda-linjen? Är det betydligt mindre än det till Eksjö om man nu överväger nedläggning till Vetlanda men en större investering i trafiken till Eksjö.
    Det går väl att räkna på det lite översiktligt
    Generellt så sönderfaller en elektrifiering i tre delar
    A: stolpar och kontaktledning, vilket ju är helt primäry
    B: anpassning av banprofilen för att rymma kontaktledning, det är broar,viadukter, tunnlar.
    C: strömmatning.
    Med lite tur kan både B och C falla bort, en kort banstump med måttlig trafik kan ibland klara sig med att strömmatas från huvudlinjen.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-02-01 klockan 17:36:45.

  19. #19
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Resandet är betydligt mindre på Vetlanda än Eksjö. Vetlandalinjen har i särklass läge resande.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    166

    Sv: Elektrifiering Nässjö-Eksjö?

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag tror att grundorsaken till önskemålet om elektrifiering av Nässjö- Eksjö (liksom även Y-et Jönköping- Vaggeryd- Värnamo och Vaggeryd- Nässjö) är att JLT inte vill köpa nya dieselfordon. Dessutom tror jag att man vill lägga ned Nässjö- Vetlanda. Man har ju "delvis" redan gjort det då man ofta ersätter tågen med buss när for man har fordonsbrist (vilket tycks förekomma ganska frekvent). Man vill ju även köra med elfordon av miljöskäl.
    Enligt JP omfattar planerna på elektrifiering även sträckan Nässjö-Vetlanda :

    " HÖGLANDET En elektrifiering av järnvägen mellan Nässjö och Vetlanda samt mellan Nässjö och Eksjö har högsta prioritet i förslaget till ny regional transportplan för Jönköpings län.
    Publicerad 25 jan. 2018 16:21 "


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •