Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Länk:Bildreportage från Kosovo med bl a nordiska fordon

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Länk:Bildreportage från Kosovo med bl a nordiska fordon

Tydligen har Di3 och 60-talarna rullat färdigt.

Länk

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Länk:Bildreportage från Kosovo med bl a nordiska fordon

Vemodiga bilder. Snö och skrotfärdiga lok.

Jag noterar att den tyske skribenten valt att helt uttrycka sig på albanska. För oss är väl annars Fushe Kosovë mer känt som Kosove Polje i den mån vi överhuvud taget är bekanta med trakten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Jag noterar att den tyske skribenten valt att helt uttrycka sig på albanska. För oss är väl annars Fushe Kosovë mer känt som Kosove Polje i den mån vi överhuvud taget är bekanta med trakten.
    Samtidigt ser vi ju dagligen jämnåriga lok och vagnar rulla runt med TÅGAB och andra företag som ägare. Men det krävs väl både kompetens,organisation och engagemang för något sådant! Räcker inte med att hata sina grannar.......

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske läge för TÅGAB att fynda 60-talare?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Men Y1 kan man fortfarande åka.
    Från Pristina mot Skopje men inte längre än till en liten håla benämnd Hani Elesit alldeles invid den Makedonska gränsen.
    Därifrån blir det att på eget bevåg hitta något transportmedel vidare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jaså att de lyckats hålla liv i dessa då jag på tyska sidan såg flera av Y1 ans italienska syskon ståendes anställda... Och GM lok samt 60 talsvagnar hör väl till det mest elementära vad gäller järnvägsfordon . Vill minnas att jag då det begav sig hörde att de norska Di3orna var i mycket bättre skick än de danska My men norrmännen tillät ingen försäljning till svenska bolag då de var rädda att de skulle komma tillbaka till Norge och konkurrera med NSB. Däremot kunde lok skickas till Kosovo som bistånd.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Samtidigt ser vi ju dagligen jämnåriga lok och vagnar rulla runt med TÅGAB och andra företag som ägare. Men det krävs väl både kompetens,organisation och engagemang för något sådant! Räcker inte med att hata sina grannar.......
    Sant...!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jaså att de lyckats hålla liv i dessa då jag på tyska sidan såg flera av Y1 ans italienska syskon ståendes anställda... Och GM lok samt 60 talsvagnar hör väl till det mest elementära vad gäller järnvägsfordon . Vill minnas att jag då det begav sig hörde att de norska Di3orna var i mycket bättre skick än de danska My men norrmännen tillät ingen försäljning till svenska bolag då de var rädda att de skulle komma tillbaka till Norge och konkurrera med NSB. Däremot kunde lok skickas till Kosovo som bistånd.
    Vet inte om mer än en Y1:a rullar i Kosovo. Sannolikt förekommer ingen trafik över gränsen till Makedonien trots att det är annonserat att det skall vara så.
    Y1 går även i trafik i Serbien från bla Niš.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Vet inte om mer än en Y1:a rullar i Kosovo. Sannolikt förekommer ingen trafik över gränsen till Makedonien trots att det är annonserat att det skall vara så.
    Y1 går även i trafik i Serbien från bla Niš.
    I september/oktober åkte jag med brittiska PTG genom bland annat Makedonien, och då hette det, att trafiken till Kosovo var inställd. Även trafiken mot Serbien var inställd, och det senare hade helt nyligen genomförts. Några stackars resenärer stod faktiskt på plattformen i Skopje och väntade på det obefintliga tåget mot Beograd.

I Niš sågs en ganska skabbig 710.006 (fd Y1 1337) i trafik. Tre st (av ursprungligen tio) fanns kvar i trafik. De går norrut, mot Zaječar. Den serbiska personalen pekade på sin motorvagn, och sade någonting, där jag enbart begrep ordet "Vetlanda".

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •