Tydligen har Di3 och 60-talarna rullat färdigt.
Länk
Tydligen har Di3 och 60-talarna rullat färdigt.
Länk
Vemodiga bilder. Snö och skrotfärdiga lok.
Jag noterar att den tyske skribenten valt att helt uttrycka sig på albanska. För oss är väl annars Fushe Kosovë mer känt som Kosove Polje i den mån vi överhuvud taget är bekanta med trakten.
Kanske läge för TÅGAB att fynda 60-talare?
Jaså att de lyckats hålla liv i dessa då jag på tyska sidan såg flera av Y1 ans italienska syskon ståendes anställda... Och GM lok samt 60 talsvagnar hör väl till det mest elementära vad gäller järnvägsfordon . Vill minnas att jag då det begav sig hörde att de norska Di3orna var i mycket bättre skick än de danska My men norrmännen tillät ingen försäljning till svenska bolag då de var rädda att de skulle komma tillbaka till Norge och konkurrera med NSB. Däremot kunde lok skickas till Kosovo som bistånd.
I september/oktober åkte jag med brittiska PTG genom bland annat Makedonien, och då hette det, att trafiken till Kosovo var inställd. Även trafiken mot Serbien var inställd, och det senare hade helt nyligen genomförts. Några stackars resenärer stod faktiskt på plattformen i Skopje och väntade på det obefintliga tåget mot Beograd.
I Niš sågs en ganska skabbig 710.006 (fd Y1 1337) i trafik. Tre st (av ursprungligen tio) fanns kvar i trafik. De går norrut, mot Zaječar. Den serbiska personalen pekade på sin motorvagn, och sade någonting, där jag enbart begrep ordet "Vetlanda".![]()