Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Renovering Västtrafik-tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Renovering Västtrafik-tåg

Enligt dagens GP
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...ing-1.12820102
    Roligt att se att matrielen skall "kan rulla många år framöver", när samma prylar måste skrotas från Stockholm.

Om man inte läst för mycket gratis GP redan skall man kunna se texten, men det handlar om X12/X14 som skall moderniseras; inredning, klädsel, nya uttag, fixning på WC, liksom översyn (revision) av hela tåget, bla motorer, elektonik, slangar etc. Därtill yttre ommålning. Det står om 6 MSEK / enhet. Man tar ett tågset i taget, och normal trafik skall inte påverkas under arbetet. Totalt 18 tåg som skall underhållas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Renovering Västtrafik-tåg

Ja det är glädjande att man klokt nog renoverar fordon som i grunden är mycket bra och har mer att ge. Detta bevisar ju också att de äldre järnvägsfordonen genom sin långa livslängd var bra investeringar även om de då ansågs väldigt dyra mot bussar..... Redan med befintlig inredning är dessa vagnar betydligt bekvämare att åka i än de nya X60........ Ofattbart att man kunnat beställa nya fordon med så hemsk och obekväm inredning. Stenhårda säten och minimalt med benutrymme för en normallång person!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Artikeln finns inte i dagens pappers-GP så förhoppningsvis kommer den i morgon.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Enligt dagens GP
    Roligt att se att matrielen skall "kan rulla många år framöver", när samma prylar måste skrotas från Stockholm.

Om man inte läst för mycket gratis GP redan skall man kunna se texten, men det handlar om X12/X14 som skall moderniseras; inredning, klädsel, nya uttag, fixning på WC, liksom översyn (revision) av hela tåget, bla motorer, elektonik, slangar etc. Därtill yttre ommålning. Det står om 6 MSEK / enhet. Man tar ett tågset i taget, och normal trafik skall inte påverkas under arbetet. Totalt 18 tåg som skall underhållas.
    X10 skrotas ur Stockholms pendeltåg eftersom de inte uppfyller de regler om dörravstånd som kommer från plattformsdörrarna. Några har sålts till operatörer av regional/fjärrtåg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Artikeln finns inte i dagens pappers-GP så förhoppningsvis kommer den i morgon.
    Och då helst med en bild på X12 eller X14 i stället för en bild på X61...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    X10 skrotas ur Stockholms pendeltåg eftersom de inte uppfyller de regler om dörravstånd som kommer från plattformsdörrarna. Några har sålts till operatörer av regional/fjärrtåg.
    I teorin skulle de kunna användas Södertälje-Gnesta, så man kan inte hävda att det enbart beror på plattformsdörrarna, det måste vara kombinerat med ett önskemål om enhetlighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har för mig att detta fanns att läsa redan i gårdagens Borås Tidning så GP har väl legat av sig vad gäller trafiknyheter sedan redaktör Nyström gick i pension!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Även TÅG "pensionerade" honom.
    Ulf Diehl

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Enligt dagens GP

Detta är delvis gamla nyheter. Man har hållit på med denna renovering ett tag och nu är den sjätte och sista f d Vätter-X14 (3227 ur serien 3224-3229) inne för åtgärd, övriga fem är klara. Återstår gör alltså 9 st X12 (3195-3197, 3214-3219) och 3 st X14 (3238, 3240 o 3241).

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Det är bra att detta görs tycker jag då dom fått eluttag som kommer glädja många, nya stolar, dom gamla gråa var dock lite bekvämare måste jag säga, och dom har också bytt ut Marchallyktorna med en ny typ, borde vara 3226 eller 3227 som är inne på renovering då jag inte sett dom på ett tag, annars brukar dom komma nästan dagigen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I teorin skulle de kunna användas Södertälje-Gnesta, så man kan inte hävda att det enbart beror på plattformsdörrarna, det måste vara kombinerat med ett önskemål om enhetlighet.
    Så tillgängligheten är inte så viktig på denna linje?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Otto Nyholm Visa inlägg
    Det är bra att detta görs tycker jag då dom fått eluttag som kommer glädja många, nya stolar, dom gamla gråa var dock lite bekvämare måste jag säga, och dom har också bytt ut Marchallyktorna med en ny typ, borde vara 3226 eller 3227 som är inne på renovering då jag inte sett dom på ett tag, annars brukar dom komma nästan dagigen.
    Som jag skrev är 3227 inne på renovering nu, sedan 9 januari närmare bestämt. 3226 är den senast färdiga, gick ut från Motala i samma veva.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Så tillgängligheten är inte så viktig på denna linje?
    Det är i vart fall ett annat argument än plattformsdörrarna.

Eller så är tillgängligheten mindre viktig någon annanstans. Annars borde man ju skrotat fordonen helt om man är av uppfattningen att tillgängligheten ska vara lika god överallt.

(observera att "tillgänglighet" i detta inlägg används med betydelsen "tillgänglighet för funktionshindrade", teknisk tillgänglighet är något helt annat, som visserligen kan minska med teknikens ålder)

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-30 klockan 16:24:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På vilket sätt skulle inte dessa fordon uppfylla kraven för tillgänglighet? Det har väl snarare med plattformshöjderna att göra. Och där det inte finns höga nog har ju fordonen ramper!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    På vilket sätt skulle inte dessa fordon uppfylla kraven för tillgänglighet? Det har väl snarare med plattformshöjderna att göra. Och där det inte finns höga nog har ju fordonen ramper!
    Hade SL:s X10 verkligen ramper?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Diehl Visa inlägg
    Även TÅG "pensionerade" honom.
    Ulf Diehl
    Det var nog jag som pensionerade mig själv. Dåvarande tf redaktören och jag hade helt olika uppfattningar om vilka aktualiteter som skulle förekomma i tidskriften och i vilken utsträckning Tåg skulle redovisa händelser och utvecklingen i järnvägsbranschen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det var nog jag som pensionerade mig själv. Dåvarande tf redaktören och jag hade helt olika uppfattningar om vilka aktualiteter som skulle förekomma i tidskriften och i vilken utsträckning Tåg skulle redovisa händelser och utvecklingen i järnvägsbranschen.
    Kan förstå det. Tåg tycks mest bevaka dåtiden numera.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Hade SL:s X10 verkligen ramper?
    Nej. Det är väl så att man tyckte det var bättre att köpa nya fordon istället för att bara köpa ramper.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej. Det är väl så att man tyckte det var bättre att köpa nya fordon istället för att bara köpa ramper.
    Det handlar väl i första hand om att X60 har sth 160 medan X10 bara hade sth 140. X60-tåg har därför lättare att klämma sig emellan snabbtågen på sträckan Järna-Gnesta. Men du kanske tycker att det vore bättre att investera miljarder i banan än att man som nu investerade miljoner i nya fordon som möjliggör bättre utnyttjande av befintlig bankapacitet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det handlar väl i första hand om att X60 har sth 160 medan X10 bara hade sth 140. X60-tåg har därför lättare att klämma sig emellan snabbtågen på sträckan Järna-Gnesta. Men du kanske tycker att det vore bättre att investera miljarder i banan än att man som nu investerade miljoner i nya fordon som möjliggör bättre utnyttjande av befintlig bankapacitet.
    Kom nu ihåg att jag började med att ifrågasätta att avhysningen av X10 enbart berodde på plattformsdörrarna, nu fick jag ett tredje argument.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •