Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bommar och ERTMS

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Bommar och ERTMS

Trafiksäkerhetsdirektören på Trafikverket uttalar sig i radio om nya bommar. Jag tolkar uttalandet som att nya bommar förutsätter ERTMS.

"Men tekniken för att de ska vara uppkopplade så att bommarna går ner när tåget kommer är inte digitaliserad i dag. Där väntar vi på en ny teknik. Så vi behöver uppgradera de med ny teknik så att du överhuvudtaget kan sätta dit bommar som känner av när de ska gå ner och upp. Vi har inte förutsättningarna på plats. Det är det som tar tid också och kostar väldigt mycket pengar, säger Maria Krafft, vid Trafikverket."

Jag uppfattar uttalandet märkligt. Är det numera omöjligt att bygga bomanläggningar med traditionell teknik eller finns det något annat outtalat hinder?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bommar och ERTMS

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Trafiksäkerhetsdirektören på Trafikverket uttalar sig i radio om nya bommar. Jag tolkar uttalandet som att nya bommar förutsätter ERTMS.

"Men tekniken för att de ska vara uppkopplade så att bommarna går ner när tåget kommer är inte digitaliserad i dag. Där väntar vi på en ny teknik. Så vi behöver uppgradera de med ny teknik så att du överhuvudtaget kan sätta dit bommar som känner av när de ska gå ner och upp. Vi har inte förutsättningarna på plats. Det är det som tar tid också och kostar väldigt mycket pengar, säger Maria Krafft, vid Trafikverket."

Jag uppfattar uttalandet märkligt. Är det numera omöjligt att bygga bomanläggningar med traditionell teknik eller finns det något annat outtalat hinder?
    Jag uppfattar henne som att innebörden är att med "digital teknik" (vilket inte behöver innebära ERTMS) så blir det så mycket billigare att man inväntar den nya tekniken innan större utbyggnader.

Har vi hört den förut?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar henne som att innebörden är att med "digital teknik" (vilket inte behöver innebära ERTMS) så blir det så mycket billigare att man inväntar den nya tekniken innan större utbyggnader.

Har vi hört den förut?
    Det kanske är så att det blir billigare om man väntar till ERTMS införs eftersom då ändå måste byta ut anläggningen mot en ERTMS-kompatibel variant.
    Att bygga nu kanske inte går med ERTMS anläggning, så att man får dubbla kostnader.

Eftersom obevakade plankorsningar är den största säkerhetsrisken hos järnvägar, mätt som antal allvarliga olyckor, så förstör troligen denna detalj helt den lilla säkerhetsökningen som ERTMS ger för trafiken.

Annars har jag läst här att Trafikverket velat göra vissa planerade bangårdsombyggnader för att det blir dyrare när ERTMS är infört.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-30 klockan 10:32:12.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En "digitaliserad" lågbudgetlösning för sidolinjer borde egentligen inte behöva vara så svårt. Ljud/ljus utan bommar, radio, GPS-baserat så varningstiden kan anpassas efter tågets hastighet.

Vill man höja säkerheten om något lägger av kan man ha ett dubbelriktat system så järnvägsfordonet vet var övergångarna finns och fiska upp ett svar att anläggningen uppfattat att tåget är på gång (på skapligt avstånd), så kan man dessutom hinna sakta ner tåget om anläggningen inte verkar funka. Blir dock dyrare att administrera, eftersom någon måste ansvara för att hålla fordonets lista uppdaterad när övergångar tillkommer, flyttas eller tas bort.

Men man slipper spårledningar. Varningstiden kan enkelt justeras och kan bli densamma oavsett om det är ett snabbare personförande tåg eller en långsam spärrfärd.

Ja just det, är det inte så att man inte nyinstallerar bara ljus/ljud eftersom det anses farligt? Bättre att vänta tio år till så man får råd med bommar också....

Senast redigerat av Jonas Lind den 2019-01-30 klockan 14:02:46.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det kanske är så att det blir billigare om man väntar till ERTMS införs eftersom då ändå måste byta ut anläggningen mot en ERTMS-kompatibel variant.
    Att bygga nu kanske inte går med ERTMS anläggning, så att man får dubbla kostnader.

Eftersom obevakade plankorsningar är den största säkerhetsrisken hos järnvägar, mätt som antal allvarliga olyckor, så förstör troligen denna detalj helt den lilla säkerhetsökningen som ERTMS ger för trafiken.

Annars har jag läst här att Trafikverket velat göra vissa planerade bangårdsombyggnader för att det blir dyrare när ERTMS är infört.
    Skulle i så fall vara kopplat till de sträckor där man tänker bygga nivå 3, ERTMS Regional utan spårledningar, vilket onekligen är tänkt på Tjustbanan och stora delar av det övriga oelektrifierade småländska/östgötska nätet. Utgångsbudet var där att vägskydden även fortsättningsvis ändå skulle vara spårledningsbaserade, men sedan har man tydligen ändrat sig, men om jag har fattat rätt så är just tillförlitligheten för vägskydd som inte baseras på spårledningar ett kvarstående problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle i så fall vara kopplat till de sträckor där man tänker bygga nivå 3, ERTMS Regional utan spårledningar, vilket onekligen är tänkt på Tjustbanan och stora delar av det övriga oelektrifierade småländska/östgötska nätet. Utgångsbudet var där att vägskydden även fortsättningsvis ändå skulle vara spårledningsbaserade, men sedan har man tydligen ändrat sig, men om jag har fattat rätt så är just tillförlitligheten för vägskydd som inte baseras på spårledningar ett kvarstående problem.
    Jag trodde att nivå 3 regional var lagt på is och att det blir nivå 2 istället. Men jag har kanske missat något?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Nya vägdskydd med traditionell teknik går fortfarande utmärkt att bygga.

Jag anar att de syftar på de datoriserade vägskyddsutrustningarna som Trv handlat upp i deras projekt Alex.

Om det blir så mycket billigare återstår väl att se.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Nya vägdskydd med traditionell teknik går fortfarande utmärkt att bygga.

Jag anar att de syftar på de datoriserade vägskyddsutrustningarna som Trv handlat upp i deras projekt Alex.

Om det blir så mycket billigare återstår väl att se.
    Trafikverket om Alex - https://www.trafikverket.se/for-dig-...ggningar/alex/

Fortfarande gäller spårledningar för fristående vägskydd. Autonoma.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nej, det är inte alls omöjligt. Maria Krafft tycks vara dåligt påläst! Det som hindrar arbetet är självklart finansieringen och att Trafikverket satt sitt hopp till det försenade ALEX-projektet, men man har inte medvetet stoppat slopandet av plankorsningarna eller uppgradering av befintliga, sådant pågår hela tiden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •