Planeringen är igång och nästa år ska det ske.
http://www.jarnvagsnyheter.se/201901...ill-kust-banan
Planeringen är igång och nästa år ska det ske.
http://www.jarnvagsnyheter.se/201901...ill-kust-banan
Kan tillägga att det är ett fullständigt spårbyte (byte av räler och sliprar samt ballastrening) och inte bara ett rälsbyte.
I och med detta försvinner den sista biten med skarvspår på Kust till kustbanan. Kanske även det sista skarvspåret med daglig trafik med lokdragna resandetåg?
Pengarna räckte väl inte så långt som tänkt förra gången? Var inblandad i den stora upprustningen av Kust till Kust som skedde i början av 80 talet då bland annat järnvägsbanken på de stora mossarna norr om Limmared höjdes rejält. Vi körda många lass med fyllnadsmaterial från grusgropen som då fanns mellan Brandsmo och Grimsås och tippade mellan Limmared och Hillared. Tidigare var det ju så illa att vid vårfloder och mycket regnande gick vattnet upp på spåret! Har varit med om att köra när man bara såg rälerna på sina ställen. Nu för tiden skulle man säkert ställt in trafiken men då körde man i låg hastighet och besiktigade efter varje tåg.Det fanns ju kompetenta folk ute i bygderna som hade varit med förr och kunde bedöma och ta ansvar för läget!
Det var Borås - Hillared som gjordes först och Hestra - Gnosjö. Sen när de fortsatte blev det betongslipers. Det var ju ett dyrare alternativ, men bättre. På betongsliprarna står årtal 84.