Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rälsbyte Kust Till Kustbanan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Rälsbyte Kust Till Kustbanan

Planeringen är igång och nästa år ska det ske.
    http://www.jarnvagsnyheter.se/201901...ill-kust-banan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rälsbyte Kust Till Kustbanan

Kan tillägga att det är ett fullständigt spårbyte (byte av räler och sliprar samt ballastrening) och inte bara ett rälsbyte.

I och med detta försvinner den sista biten med skarvspår på Kust till kustbanan. Kanske även det sista skarvspåret med daglig trafik med lokdragna resandetåg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av B.S. Visa inlägg
    Kan tillägga att det är ett fullständigt spårbyte (byte av räler och sliprar samt ballastrening) och inte bara ett rälsbyte.

I och med detta försvinner den sista biten med skarvspår på Kust till kustbanan. Kanske även det sista skarvspåret med daglig trafik med lokdragna resandetåg?
    Jo det visste jag men det stod inte i artikeln. Varför har det fått va kvar så länge? Den biten som gjordes likadant mellan Hestra och Gnosjö byttes ju 2006-7 tror jag.

Senare ska de byta räls på resten, någon som vet när exakt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Jo det visste jag men det stod inte i artikeln. Varför har det fått va kvar så länge? Den biten som gjordes likadant mellan Hestra och Gnosjö byttes ju 2006-7 tror jag.

Pengarna räckte väl inte så långt som tänkt förra gången? Var inblandad i den stora upprustningen av Kust till Kust som skedde i början av 80 talet då bland annat järnvägsbanken på de stora mossarna norr om Limmared höjdes rejält. Vi körda många lass med fyllnadsmaterial från grusgropen som då fanns mellan Brandsmo och Grimsås och tippade mellan Limmared och Hillared. Tidigare var det ju så illa att vid vårfloder och mycket regnande gick vattnet upp på spåret! Har varit med om att köra när man bara såg rälerna på sina ställen. Nu för tiden skulle man säkert ställt in trafiken men då körde man i låg hastighet och besiktigade efter varje tåg.Det fanns ju kompetenta folk ute i bygderna som hade varit med förr och kunde bedöma och ta ansvar för läget!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var Borås - Hillared som gjordes först och Hestra - Gnosjö. Sen när de fortsatte blev det betongslipers. Det var ju ett dyrare alternativ, men bättre. På betongsliprarna står årtal 84.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg

Inget mer på Kust till kust är planerat i närtid. Däremot kommer Herrljunga - Borås att rustas upp 2021 och Viskadalsbanan 2022 om nu allt går som det ska. Därmed är det skarvfritt åt alla håll från Borås.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av B.S. Visa inlägg
    Inget mer på Kust till kust är planerat i närtid. Däremot kommer Herrljunga - Borås att rustas upp 2021 och Viskadalsbanan 2022 om nu allt går som det ska. Därmed är det skarvfritt åt alla håll från Borås.
    Men jag har läst en artikel i höstas att det skulle bytas på resten av Kust till Kust efter den första delen Hillared - Borås

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •