Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En välbekant brun sak till Alex

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

En välbekant brun sak till Alex

Hittar en till bild på den bekanta 799, men det finns ingen information om var och när bilden är tagen. Och själv minns jag inte ens att jag har sett den tidigare. Men efter bildanalysen som gjordes här om dagen i Postvagnen av den första bilden på det loket, sätter jag en slant på att den är tagen i Ängelholm vid samma tillfälle, och visar en del av växlingen som behövde göras för att få tåget klart för fortsatt resa mot Göteborg. Fast säker är jag inte.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En välbekant brun sak till Alex

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Hittar en till bild på den bekanta 799, men det finns ingen information om var och när bilden är tagen. Och själv minns jag inte ens att jag har sett den tidigare. Men efter bildanalysen som gjordes här om dagen i Postvagnen av den första bilden på det loket, sätter jag en slant på att den är tagen i Ängelholm vid samma tillfälle, och visar en del av växlingen som behövde göras för att få tåget klart för fortsatt resa mot Göteborg. Fast säker är jag inte.
    Ängelholm är det ju i alla fall.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja visst är det Ängelholm. Bekräftar analysen att tåget från Helsingborg tog över Malmödelen genom att Da-loket gjorde rundgång och tryckte på vagnarna längst bak.
    Jag bidrog med en bild från Samlingsportalen i det första inlägget om 799 i Ängelholm och även här såg man en hel del vagnar med sågade trävaror på bangården.

Tack för bilden Mr.G!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Ja visst är det Ängelholm. Bekräftar analysen att tåget från Helsingborg tog över Malmödelen genom att Da-loket gjorde rundgång och tryckte på vagnarna längst bak.
    Jag bidrog med en bild från Samlingsportalen i det första inlägget om 799 i Ängelholm och även här såg man en hel del vagnar med sågade trävaror på bangården.

Tack för bilden Mr.G!
    På något sätt andas bilden sent 60-tal, det är 60-talsvagnar, lite senare på 70-talet började Rc-loken tränga ut brunloken.
    Mönstret på Västkustbanan var en tågdel från Hlsingborg och en från Malmö som kopplade i Ängelholm, alternativt gick Malmödelen över Hässleholm-Veinge och kopplade i Halmstad. Ett tåg , ett nattåg gick igenom Helsingborg och gick alltså mellan C och F eskorterad av gubben med röd flagga som stoppade biltrafiken.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På något sätt andas bilden sent 60-tal, det är 60-talsvagnar, lite senare på 70-talet började Rc-loken tränga ut brunloken.
    Vi lärde oss av tidigare bild att året är 1971 och det är tåg 616/626 vi ser på bilden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant att se virkeslasterna till vänster! Numera är dessa alltid inplastade från sågverken eller körs i täckta vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På den första bilden med Da799, är det 3 vagnar i tåget varav en restaurang. På den andra är det bara 2 60-talsvagnar, ingen restaurang och ett annat lok i tåget vid plattform.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag hade fel. Helsingborgståget gick in framför Malmö tåget och Da-loket flyttar sig just på bilden för att Helsingborgståget ska kunna backa emot Malmövagnarna och få ihop hela tåget till Göteborg. Troligen F-lok lämgst fram

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •