Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pågatågsuppehåll, resandeunderlag

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Pågatågsuppehåll, resandeunderlag

    I en tråd, som nu blivit lång, diskuteras hur befogat det är med Pågatågsuppehåll på vissa ställen längs Södra stambanan. En Pågatågsstation, som vad jag sett inte nämnts i denna diskussion, är Örtofta. I andra sammanhang har dock uppehållen där ifrågasatts. Enligt Wikipedia hade Örtofta tätort 2017 301 invånare. Då borde väl uppehållen där slopas, tycker nog en del av debattörerna i ovannämnda tråd. Men det är inte så enkelt som man kan tro, om man bara tittar på Örtofta tätorts invånartal. På orten finns nämligen en stor arbetsplats, sockerbruket, där de flesta anställda säkert reser in från andra håll. Dessutom finns inom gångavstånd från stationen även ytterligare en tätort, Väggarp, med 238 invånare och en småort, Håstad, med 158 invånare.

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-01-30 klockan 18:36:16. Anledning: Korrigerad rubrik

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Pägatågsuppehåll, resandeunderlag

    Örtofta hade 430 av/påstigande per vardag år 2016 enligt bifogad reseandesammanställning, sista illustrationen. Man kan räkna till minst 15 mindre pågatågsstationer.


    Hittade dokumentet " Skånetrafikens tågresande 2016" via mynewsdesk nedan :

    https://www.google.se/search?source=....0.8cHEs-GQEug


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 666

    Sv: Pägatågsuppehåll, resandeunderlag

    Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Örtofta hade 430 av/påstigande per vardag år 2016 enligt bifogad reseandesammanställning, sista illustrationen. Man kan räkna till minst 15 mindre pågatågsstationer.


    Hittade dokumentet " Skånetrafikens tågresande 2016" via mynewsdesk nedan :

    https://www.google.se/search?source=....0.8cHEs-GQEug
    Och antagligen fler än vad som reser på exempelvis Tjustbanan under en dag oavsett sträcka.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: Pägatågsuppehåll, resandeunderlag

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Och antagligen fler än vad som reser på exempelvis Tjustbanan under en dag oavsett sträcka.
    Man kan absolut inte jämföra med Tjustbanan, Kinnekullebanan ,Fryksdalsbanan och flera liknande banor! Dessa banors huvudsakliga uppgift är att betjäna den lokala person och godstrafiken och ingen genomgående trafik förekommer. Tågstopp på mindre orter gör enbart restiden längre för de berörda tågen medan alla stopp på småstationer utmed stambanorna påverkar framkomligheten för långväga snabbtåg,regionaltåg och godstrafik mycket negativt och borde starkt ifrågasättas särskilt när det inte rör sig om mer än några hundratals resenärer/dygn! Alltså något mer än vad som ryms i ett enda X2000 tåg som ju kör 16 avgångar åt vardera hållet Stockholm-Malmö. Det var ju någon som i den tidigare tråden påstod att Skånetrafiken hade lika många passagerare som SJ men för en rättvisande jämförelse bör man i stället räkna passagerarkilometer och då blir det ett helt annat resultat!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Pägatågsuppehåll, resandeunderlag

    Att beräkna trafikunderlaget på "småstationerna" för pågatåg är vanskligt. Förutom de som bor/jobbar på orten i fråga så utnyttjas de också av pendlare som kör bil dit och sen tar tåget till exempelvis Malmö. En praktisk lösning om du till exempel bor i Lilla Harrie mellan Kävlinge och Örtofta och jobbar i Centrala Malmö. På de flesta småstationerna finns gratis pendlarparkeringar men de är ofta fullbelagda under arbetstid.

    När det gäller Skåne så verkar regionen för övrigt ofta anlägga pågatågsstationer proaktivt för att uppmuntra att det byggs mer på orten, de vet att det är lättare att sälja nybyggen i orter med bra kollektiva kommunikationer.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    231

    Sv: Pägatågsuppehåll, resandeunderlag

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man kan absolut inte jämföra med Tjustbanan, Kinnekullebanan ,Fryksdalsbanan och flera liknande banor! Dessa banors huvudsakliga uppgift är att betjäna den lokala person och godstrafiken och ingen genomgående trafik förekommer. Tågstopp på mindre orter gör enbart restiden längre för de berörda tågen medan alla stopp på småstationer utmed stambanorna påverkar framkomligheten för långväga snabbtåg,regionaltåg och godstrafik mycket negativt och borde starkt ifrågasättas särskilt när det inte rör sig om mer än några hundratals resenärer/dygn! Alltså något mer än vad som ryms i ett enda X2000 tåg som ju kör 16 avgångar åt vardera hållet Stockholm-Malmö. Det var ju någon som i den tidigare tråden påstod att Skånetrafiken hade lika många passagerare som SJ men för en rättvisande jämförelse bör man i stället räkna passagerarkilometer och då blir det ett helt annat resultat!
    Vad som är rättvisande jämförelse kan nog diskuteras, och jag är övertygad om att passagerarkilometer bara är en faktor i den stora ekvation som dessutom härbärgerar antal tåg och antal passagerare bara för att nämna två till.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •