Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: El-scooter på tåg ( och station )

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

El-scooter på tåg ( och station )

Hej

Har gett upp att skaffa mig en fotodrönare då jag tycker att det är för stora begränsningar i hur man kan använda den och publicera bilderna så jag tänkte använda en del av de 15 tusen som en DJI Mavic 2 Pro kostar till att köpa en el-scooter ( Xiaomi Mi Electric Scooter (M365) ) och med den ta mig runt på de olika platserna som jag hamnar på mina irrfärder med tåg. Me el-scootern får jag en väsentligt större räckvidd och kan dokumentera hela Hallsberg på en timme om jag nu skulle vilja göra det.

- Vad tror ni om att ta med den på tåget ( förpackad eller oförpackad tex på hatthyllan? )
    - Och var tror ni om att köra runt med den på Stockholm C och på perrongerna ( mest juridiskt för annars är det nog lite tveksamt )

/Jan-Erik

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: El-scooter på tåg ( och station )

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Hej

Har gett upp att skaffa mig en fotodrönare då jag tycker att det är för stora begränsningar i hur man kan använda den och publicera bilderna så jag tänkte använda en del av de 15 tusen som en DJI Mavic 2 Pro kostar till att köpa en el-scooter ( Xiaomi Mi Electric Scooter (M365) ) och med den ta mig runt på de olika platserna som jag hamnar på mina irrfärder med tåg. Me el-scootern får jag en väsentligt större räckvidd och kan dokumentera hela Hallsberg på en timme om jag nu skulle vilja göra det.

- Vad tror ni om att ta med den på tåget ( förpackad eller oförpackad tex på hatthyllan? )
    - Och var tror ni om att köra runt med den på Stockholm C och på perrongerna ( mest juridiskt för annars är det nog lite tveksamt )

/Jan-Erik
    Det är nog bäst att du kollar direkt med det järnvägsföretag du tänkt åka med. Flera järnvägsföretag har begränsningar t ex SJ även om det inte står något specifikt just om sparkcykelvarianten:
    https://kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är nog bäst att du kollar direkt med det järnvägsföretag du tänkt åka med. Flera järnvägsföretag har begränsningar t ex SJ även om det inte står något specifikt just om sparkcykelvarianten:
    https://kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/
    Det här är nog ett mer tillämpbart svar på aktuell produkt:
    https://kundo.se/org/sj/d/far-man-ta...keln-pa-taget/

Senast redigerat av ztenlund den 2019-01-29 klockan 16:47:22.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hej

/Jan-Erik
    Det beror väl på hur stor den är.

En sådan här torde gå bra när den är hopfälld. Jag har åkt med en sådan utan eldrift och den kan hopfälld få plats på golvet under sätet.

En sån här blir nog svårare:

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-29 klockan 22:56:29.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det beror väl på hur stor den är.
    Det fanns en fin länk i trådstarten till en bild, även i hopfällt skick, så storleken borde gå bra.
    Däremot behövs det nog en säck eller påse eller väska att ha den i, eftersom SJ kräver det för hopfällbara cyklar (enligt ztenlunds inlägg).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fanns en fin länk i trådstarten till en bild, även i hopfällt skick, så storleken borde gå bra.
    Däremot behövs det nog en säck eller påse eller väska att ha den i, eftersom SJ kräver det för hopfällbara cyklar (enligt ztenlunds inlägg).
    12 kilo väger den. En annan YouTubare har testat den. Inget man släpar runt med tycker han.
    https://youtu.be/0JgCn8-aETA?t=186
    Få den under sätet blir svårt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    12 kilo väger den. En annan YouTubare har testat den. Inget man släpar runt med tycker han.
    https://youtu.be/0JgCn8-aETA?t=186
    Få den under sätet blir svårt.
    Har faktiskt sett denna video tidigare och den ligger lite bakom mina funderingar om man kan åka på den på stationen och perronger.

Kan man inte, blir den bökig att bära ned till pendeltåget i Handen och sedan mellan Stockholm City och Stockholm C.

Har inte sett någon sådan här scooter i Sverige överhuvudtaget än mindre i gången mellan Stockholm City och Stockholm C men jag tror att dom kmommer att bli väldigt vanliga i vår och då blir frågan mer aktuell.

Undrar hur det ser ut i andra länder där den är mer vanlig som tex i USA och Israel?

Och kan man ta med den på bussen? ( Kanske en fråga för Busssnack )

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har faktiskt sett denna video tidigare och den ligger lite bakom mina funderingar om man kan åka på den på stationen och perronger.

Kan man inte, blir den bökig att bära ned till pendeltåget i Handen och sedan mellan Stockholm City och Stockholm C.

Har inte sett någon sådan här scooter i Sverige överhuvudtaget än mindre i gången mellan Stockholm City och Stockholm C men jag tror att dom kmommer att bli väldigt vanliga i vår och då blir frågan mer aktuell.

Undrar hur det ser ut i andra länder där den är mer vanlig som tex i USA och Israel?

Och kan man ta med den på bussen? ( Kanske en fråga för Busssnack )
    Du har också alternativet att leda den på lämpliga ställen. Då åker du inte på den men behöver inte bära på den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Du har också alternativet att leda den på lämpliga ställen. Då åker du inte på den men behöver inte bära på den.
    Ja, det kanske funkar givet man kan frikoppla hjulen. Men det går säkert men jag skall kolla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det kanske funkar givet man kan frikoppla hjulen. Men det går säkert men jag skall kolla.
    Det är väl en elektrisk moped? Mopedens trafikregler och hjälmtvång gäller väl i så fall. Varför inte ha en vanlig hopfällbar trampcykel i fordral eller väska? Om skejt-bård-åkning inte accepteras så är det vl logiskt att inga motorfarkoster accepteras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur kan den vara så tung? Är den gjort av massiva rör? Har både racercykel och hopfällbara cyklar som är betydligt större men väger mindre utan att de på något sätt är värstingmodeller med kolfiber och liknande!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur kan den vara så tung? Är den gjort av massiva rör? Har både racercykel och hopfällbara cyklar som är betydligt större men väger mindre utan att de på något sätt är värstingmodeller med kolfiber och liknande!
    Kan vara batteriet och elmotorn som väger . . .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan vara batteriet och elmotorn som väger . . .
    Är nog batteriet i så fall. Hämtade ett elmopedbatteri åt en bekant för en tid sedan och det var fruktansvärt tungt i förhållande till sin storlek. Men mopeden hade visst en aktionsradie på uppemot 10 mil. Kan du inte kolla om det inte finns lättare/mindre batterier?
    Annars har vi ju kunnat ta del av "Tills" jordenruntresa med tåg och båt där han hela tiden haft med sig en hopfällbar cykel. Och dessa blir ju vanligare och vanligare att folk har med sig på tågen. Och rent ekonomiskt tror jag cykeln är ett mycket bättre alternativ i det långa loppet då dessa cyklar har ett bra andrahandsvärde medan elscooter känns som leksak för många! Testa gärna att cykla på en hopfällbar cykel om du inte redan gjort det. De är förvånansvärt bra och trevliga att åka på trots sin storlek!

Senast redigerat av Henke den 2019-01-30 klockan 21:53:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det är väl en elektrisk moped? Mopedens trafikregler och hjälmtvång gäller väl i så fall. Varför inte ha en vanlig hopfällbar trampcykel i fordral eller väska? Om skejt-bård-åkning inte accepteras så är det vl logiskt att inga motorfarkoster accepteras.
    Vad det är för fordon tror jag det finns viss osäkerhet kring.

Här finns det en rapport över ämnet för den intresserade.
    https://www.trafikverket.se/contenta...n_20180629.pdf

Jag tror att det är en cykel men i alla fall den som populära el-scootern som jag funderar på.

Om det är en cykel så gäller hjälmtvång men är man under 15 kan man inte bötfällas så i mitt fall är det frågan om hjälm på ( om i nte så av ren självbevarelsedrift ).

Varför inte ha en vanlig hopfällbar trampcykel i fordral eller väska? Tja, varför inte en el-scooter? Lär vara kul att ha och åka och dessutom miljövänligt då den går på el - som tågen jag åker med undantag för Kustpilen.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2019-01-30 klockan 21:51:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det fanns med i filmen att när den var hopfälld kunde han rulla den på framhjulet.
    Men, om det går att ha den uppfälld och rulla på 2 hjul framgick ju inte.

För egen del hoppas jag att man inte får köra med den på plattformar eller i gångtunnlar i tunnelbanan (för jag vill inte riskera att bli påkörd eller se någon på scooter köra ned på spåren). Frågan om man då får leda den på 2 hjul påverkas ju av att om man fick det så skulle några ändå åka lite grann. Medan rulla den hopfälld på ett hjul skull jag nog tycka var OK.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad det är för fordon tror jag det finns viss osäkerhet kring.

Här finns det en rapport över ämnet för den intresserade.
    https://www.trafikverket.se/contenta...n_20180629.pdf

Jag tror att det är en cykel men i alla fall den som populära el-scootern som jag funderar på.

Om det är en cykel så gäller hjälmtvång men är man under 15 kan man inte bötfällas så i mitt fall är det frågan om hjälm på ( om i nte så av ren självbevarelsedrift ).

Varför inte ha en vanlig hopfällbar trampcykel i fordral eller väska? Tja, varför inte en el-scooter? Lär vara kul att ha och åka och dessutom miljövänligt då den går på el - som tågen jag åker med undantag för Kustpilen.
    Hjälmtvång på cykel är det bara för dom från 15 och nedåt men det är rätt att dom inte kan bötfällas. Du som gott vuxen behöver inte ha hjälm.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Blev du inspirerad av de gröna lime-el-sparkcyklarna som dyker upp överallt och svämmar över Europas storstäder (I helgen kom de till Lund)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fanns med i filmen att när den var hopfälld kunde han rulla den på framhjulet.
    Men, om det går att ha den uppfälld och rulla på 2 hjul framgick ju inte.

För egen del hoppas jag att man inte får köra med den på plattformar eller i gångtunnlar i tunnelbanan (för jag vill inte riskera att bli påkörd eller se någon på scooter köra ned på spåren). Frågan om man då får leda den på 2 hjul påverkas ju av att om man fick det så skulle några ändå åka lite grann. Medan rulla den hopfälld på ett hjul skull jag nog tycka var OK.
    SL vet jag på rak arm explicit förbjuder användning av diverse olika åkdon, t ex cyklar, inom dess domäner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Blev du inspirerad av de gröna lime-el-sparkcyklarna som dyker upp överallt och svämmar över Europas storstäder (I helgen kom de till Lund)
    Japp.
    Har sett tonvis med videos på YT om hur dom breder ut sig till mångas glädje och andras förfäran.
    Lite OT men jag blev faktiskt väldigt facinerad hur dom laddas - nästan mer spännande än hur man hyr dom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Hjälmtvång på cykel är det bara för dom från 15 och nedåt men det är rätt att dom inte kan bötfällas. Du som gott vuxen behöver inte ha hjälm.
    Läste snabbt och fel. Du har helt rätt.

"Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas. Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm."

Senast redigerat av arskortguldsj den 2019-01-30 klockan 23:09:01.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •