Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Idag för 15 år sedan – Ur spår på Stockholm C

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 15 år sedan – Ur spår på Stockholm C

Den 29 januari 2004 hade Rc6 1385 med tåg 226 spårat ur i en snö- och isfylld växel vid infarten till Stockholm C. Inga större skador men sedvanligt kaos i trafiken givetvis.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Idag för 15 år sedan – Ur spår på Stockholm C

Konstigt vore det annars...
    226 ankom väl vid 9-tiden till Stockholm?/Ulf
    (Bra fotoställe lägst söderut på plattformen för spår 15/16)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant. Den där växeln ställde tydligen till rejält med problem den där vintern.

Vid den här tiden passerade jag dagligen här intill på gångbron på väg till och från jobbet. Veckan innan hade en X2 från Linx gått ur spår av samma orsak på samma ställe. Och ytterligare två dagar innan såg jag ett loktåg stå still vid växeln medan föraren var ute och sopade och hackade is. (Minnesstöd finns i form av bilder, annars hade jag aldrig kommit ihåg ens vilket år det var )

De två händelserna var alltså bara vad jag händelsevis råkade se när jag gick förbi. Och så visar det sig att du dokumenterat ytterligare en urspåring där ungefär samtidigt.

Det får mig att undra hur många andra incidenter som egentligen inträffade där de här dagarna. Och förstås om inte det hela kunde ha skötts bättre. Med tanke på konsekvenserna av minsta störning här måste detta ha varit en av de känsligaste punkterna på det svenska järnvägsnätet.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Visst är det samma lok som smällde på ett militärfordon för något år sen? Lagat och still going strong?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Intressant. Den där växeln ställde tydligen till rejält med problem den där vintern.

Vid den här tiden passerade jag dagligen här intill på gångbron på väg till och från jobbet. Veckan innan hade en X2 från Linx gått ur spår av samma orsak på samma ställe. Och ytterligare två dagar innan såg jag ett loktåg stå still vid växeln medan föraren var ute och sopade och hackade is. (Minnesstöd finns i form av bilder, annars hade jag aldrig kommit ihåg ens vilket år det var )

De två händelserna var alltså bara vad jag händelsevis råkade se när jag gick förbi. Och så visar det sig att du dokumenterat ytterligare en urspåring där ungefär samtidigt.

Det får mig att undra hur många andra incidenter som egentligen inträffade där de här dagarna. Och förstås om inte det hela kunde ha skötts bättre. Med tanke på konsekvenserna av minsta störning här måste detta ha varit en av de känsligaste punkterna på det svenska järnvägsnätet.
    Jo, det där var väl en av de hårdast trafikerade växlarna på hela det svenska järnvägsnätet.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •