Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 020

    Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    "Stoppet uppstod när tåget skulle krypköra förbi ett signalfel.

    – Då har tåget kört in på en så kallad skyddssektion, och där finns det ingen el, då har det fastnat där, säger Joanna Ljunggren."

    Länk

    Trots sträng kyla längre norrut verkar den trafiken löpa väl.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 033

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    "Stoppet uppstod när tåget skulle krypköra förbi ett signalfel.

    – Då har tåget kört in på en så kallad skyddssektion, och där finns det ingen el, då har det fastnat där, säger Joanna Ljunggren."

    Länk

    Trots sträng kyla längre norrut verkar den trafiken löpa väl.
    På GD.se förstasida ser man att X-tåget står i sektionen vid Stadshotellet. Googlesvy av den. Ser lång ut. Är det ens möjligt att krypköra igenom den?
    Nära till för bussersättningen.

    Senast redigerat av Ville den 2019-01-28 klockan 15:53:23.

  3. #3
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    På GD.se förstasida ser man att X-tåget står i sektionen vid Stadshotellet. Googlesvy av den. Den ser lång ut. Är det ens möjligt att krypköra igenom den?
    Nära till bussersättningen.
    Ja det är möjligt att köra igenom. SJ tåg 566 som gick en timme före det inblandade X-tåget 8354 tog sig förbi signalfelet med 12 minuters försening. Efterföljande SJ-tåg 570 som var i rätt tid till Hudiksvall fick gå emot X-tåget och dra in det till plattform igen och sedan växlades det så att Sj-tåget kunde fortsätta norrut och X-tåget ställdes in då de ändå inte skulle hinna upp till Sundsvall och vända i tid. Man ställde hellre in ett tågpar mitt på dagen än fördröjde hela eftermiddagens pendlingstrafik då tågsättet sedan på nytt ska vända i avgående tåg från Gävle.
    SJ-tåget 570 försenades 84 minuter från Hudiksvall på grund av det hela men bättre det än att de inte skulle ha kommit fram alls. Även det södergående 277 försenades ungefär lika mycket.

    Händelsen inträffade alltså strax efter klockan 13.00 och en timme senare kom nästa tåg och detta användes för att dra tillbaka X-tåget och röjningen tog ungefär en timme. Så trafikstoppet varade bra precis 2 timmar innan tåg kunde börja släppas fram igen.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-28 klockan 15:59:10.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 033

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ja det är möjligt att köra igenom. SJ tåg 566 som gick en timme före det inblandade X-tåget 8354 tog sig förbi signalfelet med 12 minuters försening. Efterföljande SJ-tåg 570 som var i rätt tid till Hudiksvall fick gå emot X-tåget och dra in det till plattform igen och sedan växlades det så att Sj-tåget kunde fortsätta norrut och X-tåget ställdes in då de ändå inte skulle hinna upp till Sundsvall och vända i tid. Man ställde hellre in ett tågpar mitt på dagen än fördröjde hela eftermiddagens pendlingstrafik då tågsättet sedan på nytt ska vända i avgående tåg från Gävle.
    SJ-tåget 570 försenades 84 minuter från Hudiksvall på grund av det hela men bättre det än att de inte skulle ha kommit fram alls. Även det södergående 277 försenades ungefär lika mycket.
    Okej. Krypkörning kanske det inte rör sig om heller. Lite bättre fart krävs nog för att ta sig igenom.


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ja det är möjligt att köra igenom. SJ tåg 566 som gick en timme före det inblandade X-tåget 8354 tog sig förbi signalfelet med 12 minuters försening. Efterföljande SJ-tåg 570 som var i rätt tid till Hudiksvall fick gå emot X-tåget och dra in det till plattform igen och sedan växlades det så att Sj-tåget kunde fortsätta norrut och X-tåget ställdes in då de ändå inte skulle hinna upp till Sundsvall och vända i tid. Man ställde hellre in ett tågpar mitt på dagen än fördröjde hela eftermiddagens pendlingstrafik då tågsättet sedan på nytt ska vända i avgående tåg från Gävle.
    SJ-tåget 570 försenades 84 minuter från Hudiksvall på grund av det hela men bättre det än att de inte skulle ha kommit fram alls. Även det södergående 277 försenades ungefär lika mycket.

    Händelsen inträffade alltså strax efter klockan 13.00 och en timme senare kom nästa tåg och detta användes för att dra tillbaka X-tåget och röjningen tog ungefär en timme. Så trafikstoppet varade bra precis 2 timmar innan tåg kunde börja släppas fram igen.
    Tack Nordman! Roligt att det fortfarande finns fackfolk som vill förnöja för oss fåtöljrallare


  6. #6
    Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Skulle det inte kunna gå att ha en batteribackup ombord för att kunna flytta tåget en bit? Ungefär som en reservdunk? Kan man köra en batteribil i många mil borde det gå att flytta ett tåg en bit. Minns när passagerarna knuffade iväg en Regina en bit. Fast det stupar väl på olika orsaker. Först järnvägsbranchens ovilja till förändring, så har vi inte gjort förut. Fast det gäller nog inte bara för järnvägen. Sen har vi kostnaden, men det är en bagatell. En Regina kostar runt 100 miljoner, ett batteri säkert mindre än 100 000. En promille.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 524

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Skulle det inte kunna gå att ha en batteribackup ombord för att kunna flytta tåget en bit? Ungefär som en reservdunk? Kan man köra en batteribil i många mil borde det gå att flytta ett tåg en bit. Minns när passagerarna knuffade iväg en Regina en bit. Fast det stupar väl på olika orsaker. Först järnvägsbranchens ovilja till förändring, så har vi inte gjort förut. Fast det gäller nog inte bara för järnvägen. Sen har vi kostnaden, men det är en bagatell. En Regina kostar runt 100 miljoner, ett batteri säkert mindre än 100 000. En promille.
    Det dyrbara är nog inte batteriet utan att ordna en drivlina som kan köra med batteridrift. Även om batteriet kostar finns det ytterligare nytta med att ha mer batterikraft, men just drivsystem för batteridrift ger liten nytta i förhållande till kostnaden.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 534

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det dyrbara är nog inte batteriet utan att ordna en drivlina som kan köra med batteridrift. Även om batteriet kostar finns det ytterligare nytta med att ha mer batterikraft, men just drivsystem för batteridrift ger liten nytta i förhållande till kostnaden.
    Hur stor eleffekt behövs för att lyckas flytta en Regina (2-vagn) i mycket låg hastighet?


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 094

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ja det är möjligt att köra igenom. SJ tåg 566 som gick en timme före det inblandade X-tåget 8354 tog sig förbi signalfelet med 12 minuters försening. Efterföljande SJ-tåg 570 som var i rätt tid till Hudiksvall fick gå emot X-tåget och dra in det till plattform igen och sedan växlades det så att Sj-tåget kunde fortsätta norrut och X-tåget ställdes in då de ändå inte skulle hinna upp till Sundsvall och vända i tid. Man ställde hellre in ett tågpar mitt på dagen än fördröjde hela eftermiddagens pendlingstrafik då tågsättet sedan på nytt ska vända i avgående tåg från Gävle.
    SJ-tåget 570 försenades 84 minuter från Hudiksvall på grund av det hela men bättre det än att de inte skulle ha kommit fram alls. Även det södergående 277 försenades ungefär lika mycket.

    Händelsen inträffade alltså strax efter klockan 13.00 och en timme senare kom nästa tåg och detta användes för att dra tillbaka X-tåget och röjningen tog ungefär en timme. Så trafikstoppet varade bra precis 2 timmar innan tåg kunde börja släppas fram igen.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Okej. Krypkörning kanske det inte rör sig om heller. Lite bättre fart krävs nog för att ta sig igenom.
    Utan att ens veta då, så känns det ju som aktuell förare kanske var lite ovan vid såna här saker. Naturligtvis så är ju detta inget man gör så ofta, men är man ny i yrket, så kanske de är lätt hänt.
    Men med tiden så lär man sig ju att hantera oregelmässigheter också på bra sätt. Men som sagt, vi vet ju ingenting om omständigheterna i detta fallet. Vi kan ju bara konstatera att när man kör igenom ett signalfel, oftast mot stopp, så får man köra 40 km/h, vilket räcker gott för att passera skyddsektioner.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 098

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Kunde man inte spänningsatt skyddsektionen? Detta brukar ju vara enkelt att göra antingen gör föraren det manuellt efter medgivande av driftledningen eller så är det en sektion av den modell som kan fjärrstyras!


  11. #11
    Passagerare Xerxess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    23

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Där X-trafik fastnade finns en urkopplingstavla, nollsektionen går inte att koppla in då strömmen kryper in i närliggande byggnader.
    Problemet med Hudiksvall på norrgång är att om det finns 3 vägar med bommar mellan mellansignalen och utfarten, och mellan väg 2 och 3 ligger även urkopplingstavlan och en tunnel. Så sikten till väg 3 är skymd. Från väg 2 lutar det även uppåt.
    Om inte bommarna går att fälla pga signalfelet så är det nästan omöjligt att följa ttj och samtidigt komma förbi nollsektionen.
    Om du håller krypfart tar du dig inte förbi.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 524

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Xerxes Visa inlägg
    Där X-trafik fastnade finns en urkopplingstavla, nollsektionen går inte att koppla in då strömmen kryper in i närliggande byggnader.
    Problemet med Hudiksvall på norrgång är att om det finns 3 vägar med bommar mellan mellansignalen och utfarten, och mellan väg 2 och 3 ligger även urkopplingstavlan och en tunnel. Så sikten till väg 3 är skymd. Från väg 2 lutar det även uppåt.
    Om inte bommarna går att fälla pga signalfelet så är det nästan omöjligt att följa ttj och samtidigt komma förbi nollsektionen.
    Om du håller krypfart tar du dig inte förbi.
    Alternativt kan TTJ följas genom att vägvakt sätts ut.


  13. #13
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    14

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Såvitt jag kommer ihåg är sektionen i Hudiksvall, den norrut försedd med en urkopplingstavla. Lokets huvudbrytare skall slås ifrån. Dessa är lite knepigare ändå, att tas sig över i låg fart.


  14. #14
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Alternativt kan TTJ följas genom att vägvakt sätts ut.
    Fast i det aktuella fallet hade det inte behövts eftersom det enligt de uppgifter jag erhållit inte var något fel på vägskyddsanläggningarna utan orsaken till att tåget fick gå mot stopp ut från Hudiksvall var en krånglande växel.


  15. #15
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    866

    Sv: Länk. Tåg fastnat i skyddsektion

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Utan att ens veta då, så känns det ju som aktuell förare kanske var lite ovan vid såna här saker. Naturligtvis så är ju detta inget man gör så ofta, men är man ny i yrket, så kanske de är lätt hänt.
    Men med tiden så lär man sig ju att hantera oregelmässigheter också på bra sätt. Men som sagt, vi vet ju ingenting om omständigheterna i detta fallet. Vi kan ju bara konstatera att när man kör igenom ett signalfel, oftast mot stopp, så får man köra 40 km/h, vilket räcker gott för att passera skyddsektioner.
    Hel siktfart är vad som gäller vid stoppsignalpassage om växlarna ligger rätt. Det innebär inte att du får köra i 40 kmh, utan att du ska kunna stanna på hela din siktsträcka. På driftplats (vilket jag antar att det var) är hel siktfart dock max 30 kmh, medan 40 är vad som gäller på linjen. Med beskedet "kontrollera växlarna" blir hastigheten än mer restriktiv.

    Senast redigerat av Simon B den 2019-01-31 klockan 12:46:05.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •