Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nya t-banan; enkelspårstunnlar eller servicetunnel

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Nya t-banan; enkelspårstunnlar eller servicetunnel

Jag har tidigare hört sägas att vid byggnation av ny t-bana, så krävs det endera två enkelspårstunnlar eller så dubbelspårstunnel i kombination med separat servicetunnel.

Fast då jag nu har tittat närmare på ritningarna över Kungsträdgården-Sofia, så kan jag konstatera att man har projekterat för både och, alltså två st. enkelspårstunnlar och(!) en servicetunnel...

Vad är anledningen till detta?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nya t-banan; enkelspårstunnlar eller servicetunnel

En gissning:
    Man vill kunna fortsätta trafiken i det ena röret även under en evakuering av det andra?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Jag har tidigare hört sägas att vid byggnation av ny t-bana, så krävs det endera två enkelspårstunnlar eller så dubbelspårstunnel i kombination med separat servicetunnel.

Fast då jag nu har tittat närmare på ritningarna över Kungsträdgården-Sofia, så kan jag konstatera att man har projekterat för både och, alltså två st. enkelspårstunnlar och(!) en servicetunnel...

Brandskyddsskäl. Evakuering av tågtunnel vid brand är bland det svåraste man kan ägna sig åt, att evakuera genom tunneln det brinner i är i princip dömt att misslyckas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    En gissning:
    Man vill kunna fortsätta trafiken i det ena röret även under en evakuering av det andra?
    Nej, man vill kunna transportera fram folk och material och transportera bort resenärer m fl. Vilket blir lättare i en körbar servicetunnel.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Brandskyddsskäl. Evakuering av tågtunnel vid brand är bland det svåraste man kan ägna sig åt, att evakuera genom tunneln det brinner i är i princip dömt att misslyckas.
    Det där var inte riktigt svar på frågan. Trådstarten nämner två lösningar där bägge innebär att man kan evakuera i separat tunnel.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det där var inte riktigt svar på frågan. Trådstarten nämner två lösningar där bägge innebär att man kan evakuera i separat tunnel.
    Läste för snabbt: "Jag har tidigare hört sägas att vid byggnation av ny t-bana, så krävs det endera två enkelspårstunnlar eller så dubbelspårstunnel i kombination med separat servicetunnel.

...

Vad är anledningen till detta?"

Då har jag inget ytterligare att tillföra.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Kravet ovan känner jag igen från Bamverkets BVS om järnvägstunnlar, som säkert har fått ett Tdok nummer nu. Reglerna är i så fall bara är tvingande för Trafikverket. Kanske finns motsvarande krav någon annanstans där de även gäller andra tunnelsystem?

Jag tror att den främsta anledningan är att Citybanan var byggd så och FUT ville inte vara sämre.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2019-01-28 klockan 13:02:13.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Kravet ovan känner jag igen från Bamverkets BVS om järnvägstunnlar, som säkert har fått ett Tdok nummer nu. Reglerna är i så fall bara är tvingande för Trafikverket. Kanske finns motsvarande krav någon annanstans där de även gäller andra tunnelsystem?

Jag tror att den främsta anledningan är att Citybanan var byggd så och FUT ville inte vara sämre.
    "FUT"?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    "FUT"?/Ulf
    "Förvaltning för utbyggd tunnelbanan", underställd Trafiknämnden men ej Trafikförvaltningen.
    (En i mitt tycke idiotisk konstruktion - vilket syns på vad man hittills presterat! Ja även namnet är lätt missvisande...)

suckar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg

Trafikverkets säkerhetschefer anklagas ibland här för att för nöjes skull eller för att visa handlingskraft hitta på nya kostnadsdrivande säkerhetskrav.
    Men ofta kommer kraven från andra håll och Trafikverket får foga sig. Det kan till exempel vara brandsäkerhetsregler som är mer övergripande och kommer från någon brandmyndighet, kanske i EU.
    På så sätt kan likadana krav för järnväg och tunnelbana kommer från något håll utanför järnvägsmyndigheter, kanske allmänna principer som för järnväg får tolkas in.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-28 klockan 20:49:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •