Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: En brun sak till Alex

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

En brun sak till Alex

Den här bilden från Ängelholm 1971 har jag säkert visat tidigare, men nu är den nyinscannad och förhoppningsvis lite bättre än den gången. Och eftersom Alex efterlyste brunlok, kommer då ett här. Om det är brunt eller ej framgår kanske inte direkt av bilden. Men, om någon skulle ha fått för sig att tvätta loket skulle den upptäcka att så är fallet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En brun sak till Alex

Jisses!
    Det var det skitigaste lok jag sett
    Är du säker på att det är brunt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Den här bilden från Ängelholm 1971 har jag säkert visat tidigare, men nu är den nyinscannad och förhoppningsvis lite bättre än den gången. Och eftersom Alex efterlyste brunlok, kommer då ett här. Om det är brunt eller ej framgår kanske inte direkt av bilden. Men, om någon skulle ha fått för sig att tvätta loket skulle den upptäcka att så är fallet.
    Någon ville i alla fall kolla vad det var för färg på buffertplankan (eller kunde de vilja se vilken färg loknumret hade?).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HJP Visa inlägg
    Jisses!
    Det var det skitigaste lok jag sett
    Är du säker på att det är brunt?
    Men så såg det ju ut i Skåne, av någon anledning var loken alltid skitigare därnere. Och bilden har myckat av Skåneatmosfär, lite lätt fuktigt och smutsigt lok.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är väl uppenbart att det är brunsmutsigt, färgen under är värre att uttala sig om.

Tack för en härlig bild!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En brun sak till Alex som inte säger nej där till!

Stort tack för härlig bild av bästa Mr G kvalité! Jag har faktiskt aldrig sett den tidigare. Kring 1971-1975 häckade jag ganska mycket i trakten av Ängelholm men måste ändå erkänna att jag är dålig på VKB tåg vid den här tiden. Du har gett oss alla uppgifter i bilden så det är en lätt nöt att knäcka men tyvärr har jag ingen kommunicka tillgänglig just nu. Det handlar förstår om ett nätt och fint snälltåg från Malmö till Göteborg med restuarangvagn och allt. Jag har en viss känsla av att Da inte var helt vanlig i persontåg på VKB, eller? Här var det mycket F och D samt senare förstås Rc.

Mera, mera!!

Mvh/Alex

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: En brun sak till Alex, en bild berättar.

Tåget har anlänt från Malmö C och väntar på vagnarna från København H och Helsingborg F.
    Den blå lampan på restaurangvagnen blinkar, och visar därmed att tågvärmen är bruten inför sammankopplingen av de två tågen.
    Tågmästaren har tagit på sig ytterrocken och lämnat tjänstekupén med den svarta läderportföljen i handen. Förmodligen för att byta tjänstekupé till kollegan i Helsingborgsdelen inför den fortsatta resan till Göteborg C.
    Tack för en fin stämningsbild över vardagen på järnvägen på 1970-talet!
    Enligt min annotationsbok var den sista gången jag körde Da 799 den 6 februari 1982, med vintersporttåget 763 på sträckan Storlien-Ånge i multipel med Da 895. 56 axlar (14 vagnar) med en vikt av 571 ton.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har 1970-års kommunika och där finns tåget med som S 616/626 från M 08.15 och från Hbf 09.15 ank. Ä 09.38 och avg. 09.47( efter möte med S 661 G-M 09.46) 616/626 hade ank. G 12.30. Servering medföljde str. M-G. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cargoman Visa inlägg
    Tåget har anlänt från Malmö C och väntar på vagnarna från København H och Helsingborg F.
    Den blå lampan på restaurangvagnen blinkar, och visar därmed att tågvärmen är bruten inför sammankopplingen av de två tågen.
    Tågmästaren har tagit på sig ytterrocken och lämnat tjänstekupén med den svarta läderportföljen i handen. Förmodligen för att byta tjänstekupé till kollegan i Helsingborgsdelen inför den fortsatta resan till Göteborg C.
    Hur gick den växlingen till?
    Kom det ett skinande Rc-lok i tåget från Helsingborg och Da 799 växlades undan? För inte körde man snälltåg med det där loket?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hur gick den växlingen till?
    Kom det ett skinande Rc-lok i tåget från Helsingborg och Da 799 växlades undan? För inte körde man snälltåg med det där loket?
    Ja, sannolikt drogs Da-loket undan och loket och vagnarna från Helsingborg/Köpenhamn kopplades på längst fram. Gissningsvis var det ett F-lok i detta tåg så det där med skinande blankt kan diskuteras.

Da-loket fortsatte i sitt omlopp och det kanske rentav lite senare hamnade som dragkraft i ett tåg Göteborg-Helsingborg.

Att restaurangvagnen är en R1 (möjligen R2 eller R2G) tyder på att vagnarna har slutmål Oslo. I så fall annat lok från Göteborg. Kanske en norsk El13.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En brun sak till Alex, lite överskottsinformation om Ängelholm

För den som vill förkovra sig om hur det såg ut just i Ängelholm 1971 finns det passande nog ett par bilder på Samlingsportalen som visar en vy över stationsområdet och själva stationshuset

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00937

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00936

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •