Förra sommaren lämnade efter sig bildmaterial för inte mindre än 3 reseberättelser. Det tar förstås ett tag att iordningställa och lägga ut på Postvagnen så här kommer reseberättelse nummer 2 från en resa som gick av stapeln i slutet av Juli och början av augusti.
2018_07_21_38943red by Magnus Backman, on Flickr
Resan startade med Finnlines färja från Malmö Hamn. Det är lite meckigt att ta sig ut till Finnlines färjeläge i Malmö men en bussresa och en rejäl promenad i sommarkvällen löste det hela. Passagerarna körs ombord via bildäcket i en minibuss. Utsikten över Malmö hamn är inget att klaga på i alla fall. Några av bilarna som står uppställda lämnar hamnen med järnväg så lite anknytning till forumets ämne finns det.
2018_07_21_39007red by Magnus Backman, on Flickr
Ca 45 minuter efter att färjan lämnat Malmö seglar den under Öresundsbron. Framme i Travemünde kunde vi konstatera att det var mycket väntande om man vara fotgängare hos Finnlines. Alla bilar skulle köra av från bildäcket innan bussen för fotgängarna kördes ombord. Vi hade räknat med att det kunde ta tid så för oss var det lungt. Dock hade vi kanske inte räknat med att det skulle ta så lång tid att vin inte hann med lokalbussen in till Lübeck. Nu blev det att ta till Plan B och istället ta lokalbussen ut mot Travemünde och hoppa av vid hållplatsen Skandinavienkai där även tågen in till Lübeck stannar. På så sätt kom vi med tåget vi hade tänkt oss. Finnlines kommer vi sannolikt inte nyttja igen på länga men nu är det testat. (Båtarna från Trelleborg har landgång och därmed väntar bussen utanför färjan vilket ger en smidigare avstigning)
2018_07_22_39012red by Magnus Backman, on Flickr
Framme i Hamburg och dags för tågbyte.
2018_07_22_39016red by Magnus Backman, on Flickr
Vi reste vidare med det senaste DB har att erbjuda i fjärrtågsväg ICE4. Men bara till Göttingen där vi avvek från fjärrtågsnätet för att byta till något betydligt mindre.
2018_07_22_39017red by Magnus Backman, on Flickr
Nämligen till en av Tysklands alla talrika Lint motorvagnar. Vart den och vi skulle här näst framgår i destinationsskylten.
2018_07_22_39022red by Magnus Backman, on Flickr
Framme i Nordhausen, föraren är snabbt med att lägga solskyddet i frontrutan, temperaturen häll sig runt 30 strecket om jag inte minns fel.
2018_07_22_39025red by Magnus Backman, on Flickr
Nästa motorvagn, Bombardier istället för Alstom. Men AC:n funkade även i denna vagn som tur var.
2018_07_23_39029red by Magnus Backman, on Flickr
Framme i resmålet för dagen Erfurt. Stationen har byggts om i Samband med byggandet av Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8 (VDE 8) Fritt översatt betyder det Trafikprojekt för tysk enhet nummer 8. Projektet har gått ut på att upprusta och bygga nya järnvägar för att förbinda Berlin med München på under 4 timmar för de snabbaste tågen.
2018_07_23_39049red by Magnus Backman, on Flickr
Förutom genomgående spår finns även säckspår för tågen so vänder. Stationen på minner lite om en förvuxen version av Uppsala C.
Fortsättning följer.
/Magnus