Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Förra sommaren lämnade efter sig bildmaterial för inte mindre än 3 reseberättelser. Det tar förstås ett tag att iordningställa och lägga ut på Postvagnen så här kommer reseberättelse nummer 2 från en resa som gick av stapeln i slutet av Juli och början av augusti.


    2018_07_21_38943red by Magnus Backman, on Flickr

    Resan startade med Finnlines färja från Malmö Hamn. Det är lite meckigt att ta sig ut till Finnlines färjeläge i Malmö men en bussresa och en rejäl promenad i sommarkvällen löste det hela. Passagerarna körs ombord via bildäcket i en minibuss. Utsikten över Malmö hamn är inget att klaga på i alla fall. Några av bilarna som står uppställda lämnar hamnen med järnväg så lite anknytning till forumets ämne finns det.


    2018_07_21_39007red by Magnus Backman, on Flickr

    Ca 45 minuter efter att färjan lämnat Malmö seglar den under Öresundsbron. Framme i Travemünde kunde vi konstatera att det var mycket väntande om man vara fotgängare hos Finnlines. Alla bilar skulle köra av från bildäcket innan bussen för fotgängarna kördes ombord. Vi hade räknat med att det kunde ta tid så för oss var det lungt. Dock hade vi kanske inte räknat med att det skulle ta så lång tid att vin inte hann med lokalbussen in till Lübeck. Nu blev det att ta till Plan B och istället ta lokalbussen ut mot Travemünde och hoppa av vid hållplatsen Skandinavienkai där även tågen in till Lübeck stannar. På så sätt kom vi med tåget vi hade tänkt oss. Finnlines kommer vi sannolikt inte nyttja igen på länga men nu är det testat. (Båtarna från Trelleborg har landgång och därmed väntar bussen utanför färjan vilket ger en smidigare avstigning)


    2018_07_22_39012red by Magnus Backman, on Flickr

    Framme i Hamburg och dags för tågbyte.


    2018_07_22_39016red by Magnus Backman, on Flickr

    Vi reste vidare med det senaste DB har att erbjuda i fjärrtågsväg ICE4. Men bara till Göttingen där vi avvek från fjärrtågsnätet för att byta till något betydligt mindre.


    2018_07_22_39017red by Magnus Backman, on Flickr

    Nämligen till en av Tysklands alla talrika Lint motorvagnar. Vart den och vi skulle här näst framgår i destinationsskylten.


    2018_07_22_39022red by Magnus Backman, on Flickr

    Framme i Nordhausen, föraren är snabbt med att lägga solskyddet i frontrutan, temperaturen häll sig runt 30 strecket om jag inte minns fel.


    2018_07_22_39025red by Magnus Backman, on Flickr

    Nästa motorvagn, Bombardier istället för Alstom. Men AC:n funkade även i denna vagn som tur var.


    2018_07_23_39029red by Magnus Backman, on Flickr

    Framme i resmålet för dagen Erfurt. Stationen har byggts om i Samband med byggandet av Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8 (VDE 8) Fritt översatt betyder det Trafikprojekt för tysk enhet nummer 8. Projektet har gått ut på att upprusta och bygga nya järnvägar för att förbinda Berlin med München på under 4 timmar för de snabbaste tågen.


    2018_07_23_39049red by Magnus Backman, on Flickr

    Förutom genomgående spår finns även säckspår för tågen so vänder. Stationen på minner lite om en förvuxen version av Uppsala C.

    Fortsättning följer.

    /Magnus


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Framme i Nordhausen, föraren är snabbt med att lägga solskyddet i frontrutan, temperaturen häll sig runt 30 strecket om jag inte minns fel.
    Blir spännande se fortsättningen.

    Ni tittade inte på några tåg i annan spårvidd, eller spårvagnar eller duo-spårvagnar när ni ändå var i Nordhausen?
    Så, vad lockade med att ta vägen över Nordhausen?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    140

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Ska bli lika intressant som vanligt att följa dina berättelser
    Åkte ju nämnda sträcka Munchen-Berlin med ett av tågen som körde under 4h i oktober
    Var ju dock fortfarande rätt stora bitar det gick oerhört långsamt för att vara ett HH-tåg

    Bifogar 2 tidigare visade bilder från resan




    Senast redigerat av Björn Lövdahl den 2019-01-27 klockan 17:55:49.

  4. #4
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 679

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Bifogar 2 tidigare visade bilder från resan

    Och här har vi ju 218:orna igen (som visade sig vara jättepopulära häromdagen).


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Blir spännande se fortsättningen.

    Ni tittade inte på några tåg i annan spårvidd, eller spårvagnar eller duo-spårvagnar när ni ändå var i Nordhausen?
    Så, vad lockade med att ta vägen över Nordhausen?
    Nej den här gången var vi bara på genomresa, men spårvägen och samlspåret har studerats en annan gång för ganska många år sedan nu, hösten 2011. Har dessutom fått bannor från resesällskapet eftersom det inte är Bombardier som gjort Desiron vi åkte med från Nordhausen utan Siemens


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Ja tyska HH-förbindelser innehåller ofta ganska långa bitar där det går rejält långsamt så även denna. Men resandet ska ha utvecklats mycket positivt trotts en ganska blygsam trafik p.g.a fordonsbrist.

    /Magnus


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Om några avsnitt ska det nog kunna levereras fler 218 bilder

    /Magnus


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Sträckan Nordhausen - Erfurt är ju en orgie i gamla ställverk och semaforer också. Även Nordhausen station är rätt rolig. Troligen Erfurt desto tråkigare nu då efter ombyggnad?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Sträckan Nordhausen - Erfurt är ju en orgie i gamla ställverk och semaforer också. Även Nordhausen station är rätt rolig. Troligen Erfurt desto tråkigare nu då efter ombyggnad?
    Nu har jag inget att jämföra med eftersom jag inte besökt Erfurt innan ombyggnaden. Men jag tycker den ombyggda stationen är lyckad och inte alls så tråkig som många moderna stationer kan vara.

    /Magnus


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Ska bli lika intressant som vanligt att följa dina berättelser
    Åkte ju nämnda sträcka Munchen-Berlin med ett av tågen som körde under 4h i oktober
    Var ju dock fortfarande rätt stora bitar det gick oerhört långsamt för att vara ett HH-tåg
    Vilka bitar är det som går så långsamt?
    Det är väl helt nytt från Nürnberg till Erfurt (eller Leipzig?), och åtminstone München-Nürnberg är väl ganska snabb?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Ja Finnlines är nog inget för passagerare utan eget fordon och då främst lastbilar......Fast det är trevligt med utfarten från Malmö och passagen under Öresundsbron. Färjorna är dessutom ovanligt trista och både restaurang och butik har minimalt utbud. Men de har ofta bra priser och tider som passar särskilt om man vill åka nattfärja!


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    140

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilka bitar är det som går så långsamt?
    Det är väl helt nytt från Nürnberg till Erfurt (eller Leipzig?), och åtminstone München-Nürnberg är väl ganska snabb?

    Tycker väl allt att om man som HH kör 120-160km/h längrr sträckor, är att betrakta som långsamt


  13. #13

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Sträckan Nordhausen - Erfurt är ju en orgie i gamla ställverk och semaforer också. Även Nordhausen station är rätt rolig. Troligen Erfurt desto tråkigare nu då efter ombyggnad?
    Ombyggnaden är på gång. Werther och Wolkramshausen (delar av Halle-Kasseler Bahn) är ombyggda sedan flera år, även Greußen har ett elektroniskt ställverk (lokalbevakat, tkl sköter mekaniskar bommar).
    Planerna för att ombygga stationerna Kleinfurra och Sondershausen är publicerade. Man kommer att ha lokalbevakning i Sondershausen. Även planerna för att ombygga bommarna i Niederspier har publicerats.

    Vad gäller Erfurt så är det svårt att jämföra den gamla med den nya stationen.


    Och shjälvklart ett tack för berättelsen! Den vanliga vägen mellan Göttingen och Erfurt var väl stängd p.g.a. banarbeten eller har du/ni en korglutningsallergi?

    Senast redigerat av Sören Heise den 2019-01-28 klockan 08:40:33.

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Tycker väl allt att om man som HH kör 120-160km/h längrr sträckor, är att betrakta som långsamt
    Jag håller med, och undrar därför på vilka sträckor det är man kör 120-160 km/h, eftersom jag inte vet.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Ombyggnaden är på gång. Werther och Wolkramshausen (delar av Halle-Kasseler Bahn) är ombyggda sedan flera år, även Greußen har ett elektroniskt ställverk (lokalbevakat, tkl sköter mekaniskar bommar).
    Planerna för att ombygga stationerna Kleinfurra och Sondershausen är publicerade. Man kommer att ha lokalbevakning i Sondershausen. Även planerna för att ombygga bommarna i Niederspier har publicerats.

    Vad gäller Erfurt så är det svårt att jämföra den gamla med den nya stationen.


    Och shjälvklart ett tack för berättelsen! Den vanliga vägen mellan Göttingen och Erfurt var väl stängd p.g.a. banarbeten eller har du/ni en korglutningsallergi?
    Ingen korglutnings allergi, men eftersom de större järnvägarna genom Tyskland ofta redan är beresta vid de tillfällena det behöver gå snabbt p.g.a tidsbrist sker resor där tiden inte är ett problem numera mest enligt devisen varför åka raka vägen när det finns en mycket roligare krokig väg att åka.

    /Magnus


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag håller med, och undrar därför på vilka sträckor det är man kör 120-160 km/h, eftersom jag inte vet.
    Ska försöka göra en beskrivning även om jag inte har fullständiga data.

    Från München är det 200 km/h ungefär halvvägs till Ingolstadt, därefter mest 160 med lite lokala nedsättningar. Sedan blirr det 300 till utkanten av Nürnberg. Stadspassagen i Nürnberg ligger på mellan 140 och 80 km/h. Efter Nünberg följer ett längre stycke upp till norr om Bamberg där det är 160 km/h. Uppgraderingsarbeten pågår dock för att höja delar av sträckan till 230. Sedan blir det fart på det när den ny HH-banan tar vid först 250 sedan 300 km/h till strax innan Erfurt där hastigheten sjunker till mellan 160 och 100 km/h i tätortspassagen. Där efter 300 km/h nästan hela vägen till Leipzig. Berlintågen viker dock av i kopplingspunkten i Halle vilket tvingar ner tågen till 160 km/h. Därefter börjar det går riktigt långsamt genom Halle med en hastighet runt 100 km/h. Efter Halle blir det 160 som sedan övergår till 200 (med lokala nedsättningar) nästan hela vägen till Berlin. Efter passage av Auserring sjunker hastigheten.

    Så det är inte som att åka HH-tåg i Frankrike men på det hela har man lyckats få upp en hyfsad standard på sträckan. Dock drar förstås tätortspassagerna ner hastigheten på sina ställen rätt rejält.

    /Magnus


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ingen korglutnings allergi, men eftersom de större järnvägarna genom Tyskland ofta redan är beresta vid de tillfällena det behöver gå snabbt p.g.a tidsbrist sker resor där tiden inte är ett problem numera mest enligt devisen varför åka raka vägen när det finns en mycket roligare krokig väg att åka.

    /Magnus
    Jag har en tysk f.d. kollega (vi är bägge pensionerade) som åker mycket tåg, och som håller koll på vilka järnvägssträckor han har åkt. Han har nog nästan åkt alla svenska, möjligen missade han en bit av Västervik-Hultsfred när de var där, men han åkte Botniabanan före mig.
    Så, jag förstår att du/ni kan vilja åka sträckor ni inte åkt, eller inte åkt på länge.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ska försöka göra en beskrivning även om jag inte har fullständiga data.

    Från München är det 200 km/h ungefär halvvägs till Ingolstadt, därefter mest 160 med lite lokala nedsättningar. Sedan blirr det 300 till utkanten av Nürnberg. Stadspassagen i Nürnberg ligger på mellan 140 och 80 km/h. Efter Nünberg följer ett längre stycke upp till norr om Bamberg där det är 160 km/h. Uppgraderingsarbeten pågår dock för att höja delar av sträckan till 230. Sedan blir det fart på det när den ny HH-banan tar vid först 250 sedan 300 km/h till strax innan Erfurt där hastigheten sjunker till mellan 160 och 100 km/h i tätortspassagen. Där efter 300 km/h nästan hela vägen till Leipzig. Berlintågen viker dock av i kopplingspunkten i Halle vilket tvingar ner tågen till 160 km/h. Därefter börjar det går riktigt långsamt genom Halle med en hastighet runt 100 km/h. Efter Halle blir det 160 som sedan övergår till 200 (med lokala nedsättningar) nästan hela vägen till Berlin. Efter passage av Auserring sjunker hastigheten.

    Så det är inte som att åka HH-tåg i Frankrike men på det hela har man lyckats få upp en hyfsad standard på sträckan. Dock drar förstås tätortspassagerna ner hastigheten på sina ställen rätt rejält.

    /Magnus
    OK, det mesta långsamma är alltså i tätorterna.
    Det är väl så att tyskarna stannar i stationer på vägen, och kör tätt med tåg, till skillnad från fransmännen som kör med få uppehåll, och därför färre avgångar till varje ort.
    Det verkar ju som att även ICE-Sprinter stannar i Nürnberg och Erfurt och Halle, dvs även om man hade dragit nya järnvägen utanför de städerna, så hade de flesta tågen ändå svängt av för att ha uppehållen vid den centrala stationen.


  19. #19

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ingen korglutnings allergi, men eftersom de större järnvägarna genom Tyskland ofta redan är beresta vid de tillfällena det behöver gå snabbt p.g.a tidsbrist sker resor där tiden inte är ett problem numera mest enligt devisen varför åka raka vägen när det finns en mycket roligare krokig väg att åka.
    Även det är en rimlig förklaring.

    Även jag håller koll på vilka banor som jag har rest. Under mellandagarna blev det därför en liten tur till Hamburg för att ha godsbanan runt stan med på listan. (Då var det banarbeten varför tågen mot Kiel lämnade Hamburg Hbf mot syd.)

    Mvh Sören


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Även det är en rimlig förklaring.

    Även jag håller koll på vilka banor som jag har rest. Under mellandagarna blev det därför en liten tur till Hamburg för att ha godsbanan runt stan med på listan. (Då var det banarbeten varför tågen mot Kiel lämnade Hamburg Hbf mot syd.)

    Mvh Sören
    Ska villigt erkänna att jag inte har stenkoll på vilka banor jag åkt och inte åkt i Tyskland eftersom jag inte systematiskt markerar det. Kan dock konstatera att det är flera kvar ännu, ni har ju så många Men godsbanan runt Hamburg har jag faktiskt åkt förra året i Januari även då gick tågen mot Kiel den vägen p.g.a arbete. tyvärr var det mörkt när jag åkte så jag såg inte mycket.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •