Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Status för ny tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Status för ny tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö?

"Avtal klart idag!" skrev SVT för snart två år sedan, 21 april 2017.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...emsplan-alvsjo

StockholmDirekt (vad är det för slags konglomerat, och vems?) har på sin hemsida förbindelsen uppräknad tillsammans med andra nybyggnadsprojekt, daterat 4 juni 2018.

https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...OZ7ptyaFI4NAQ/

Sålunda, när är trafikstart för den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö? Eller, åtminstone, hur är planeringsläget för densamma?

(På SLLs hemsida finner jag info om de övriga tunnelbaneutbyggnaderna men inget om denna nya förbindelse).

Senast redigerat av Bobo L den 2019-01-27 klockan 15:10:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Status för ny tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö?

Tidigare har det sagts byggstart 2022 och trafikstart 2035. Hittar dokument från SLL från hösten 2018 som talar om byggstart 2022 (nämns inget om trafikstart i dessa dokument) så det verkar fortfarande vara det som gäller. Med tanke på att detta regleras genom avtal mellan Sverigeförhandlingens deltagare är det nog svårt att senarelägga utan att skriva om avtalen (då talar jag förstås om planenlig senareläggning av projektet, sedan kan förstås det uppstå ej planerade förseningar under bygget).

/Måns

Senast redigerat av Måns Johannesson den 2019-01-27 klockan 17:04:07.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från Region Stockholm (alltså tidigare landstinget) vill man ju dock tidigarelägga starten, så här skriver man i verksamhetsplanen från FUT:
    "Den 21 april 2017 undertecknades avtal om storstadsåtgärder inom ramen för Sverigeförhandlingen. Överenskommelsen omfattar två satsningar på tunnelbanan; dels den ovan nämnda nya stationen i Hagalund, dels Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med sex nya stationer. Planen enligt avtalet är att arbetet påbörjas under 2022. En eventuell förskottering och tidigareläggning kan dock komma att förhandlas mellan berörda parter."

Eftersom det är en grönblå majoritet i Stockholms stadshus, staden har gott om pengar och det ju bara i just denna sträckning är Stockholm stad man behöver begära forskottering ifrån, ser jag väl som ganska troligt att man kan lyckas med det. FUT ser det i detta fall som en stor fördel, då man förstås kan behålla den kompetens man har i organisationen. Den blågröna majoriteten i regionen har ju sagt att man vill påbörja bygget redan i år, vilket dock kanske är något osäkert om man hinner med

Tillägg: Och om man då tidigarelägger åtminstone 2 år, så borde väl trafikstarten kunna bli senast 2033. Här finns väl också möjlighet att skynda på processen, då även färdigställandet till viss del verkar vara anpassat efter finansieringsfrågan, snarare än när det skulle kunna hinnas bli klart.

Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2019-01-27 klockan 19:26:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför ligger inte information om den här utbyggnaden på samma plats på SLLs site som där man hittar de övriga? Eller finns info där, fastän jag inte hittar den?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Varför ligger inte information om den här utbyggnaden på samma plats på SLLs site som där man hittar de övriga? Eller finns info där, fastän jag inte hittar den?
    För att det inte finns annan information än en överenskommelse?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    För att det inte finns annan information än en överenskommelse?
    Lite information kunde nog REGIONEN kosta på sej tycker jag. TF tog fram en hel del material i samband med förhandlingarna, jag förmodar att det ligger kvar på Sverigeförhandlingens nätplats.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •