Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 7:Lyon)

Sommarresa 2017 (Del 7:Lyon)

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6

Jag lämnade Spanien med Flixbus (deras vara eller icke-vara behöver vi inte diskutera) och hamnade sedan i Lyon. En stad med en halv miljon invånare och därmed Frankrikes tredje största stad. I Lyon finns det en metro med fyra linjer, spårväg med 6 linjer och numera 2 bergbanor (det har tidigare funnits hela 5 bergbanor i Lyon).

23 juli
    07239249 by Anders Olsson, on Flickr
    Gott om träd som kantar spårvägen.

07239250 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagnarna som används är Alstom Citadis och totalt finns det 92 vagnar i trafik. 73 stycken 5-vagnars och 19 stycken 7-vagnars.

07239257 by Anders Olsson, on Flickr
    07239264 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagnarna har en lite udda front.

07239015 by Anders Olsson, on Flickr
    Lite konst på stan.

07239027 by Anders Olsson, on Flickr
    I Lyon finns det en stor saluhall med många godsaker. Halles Lyon-Paul Bocuse är namnet på denna, uppkallad efter Paul Bocuse, en fransk kock född utanför Lyon.

Nedan kommer lite bilder från saluhallen (som inte har den minsta tåganknytning).
    07239031 by Anders Olsson, on Flickr
    07239035 by Anders Olsson, on Flickr
    07239047 by Anders Olsson, on Flickr
    07239069 by Anders Olsson, on Flickr
    07239071 by Anders Olsson, on Flickr

07239266 by Anders Olsson, on Flickr
    Vi avslutar denna dag med en bild på Rhônexpress, som är en expresslinje som går från Part-Dieu (centrala delarna) till Lyon–Saint-Exupéry Airport (stadens flygplats). Trafiken sköts av 6 stycken Stadler Tango.

24 juli
    07240001 by Anders Olsson, on Flickr
    Ny dag, nya äventyr. Men först detta märkliga hus där vägen går igenom huset. Har man ont om plats får man komma på lite speciella lösningar. Här kan man se byggnaden på Google Maps.

07240010 by Anders Olsson, on Flickr
    Dags att utforska de två bergbanorna. Linje F1 vid Saint-Jean som går upp till Saint-Just.

07240015 by Anders Olsson, on Flickr
    Båda bergbanorna har samma nedre slutstation, Saint-Jean, där man kan byta till metron.

07240018 by Anders Olsson, on Flickr
    Linje F2.

07240027 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 1 på ingång vid den nedre stationen på linje F2, Saint-Jean - Fourvière.

07240057 by Anders Olsson, on Flickr
    Övre stationen, Fourvière på linje F2.

07240021 by Anders Olsson, on Flickr
    Till sist en uppmaning till er alla

Ännu en stad avverkad på min resa, efter Lyon bär det av österut mot ett annat spännande land.

Tack för visat intresse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Sommarresa 2017 (Del 7:Lyon)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nedan kommer lite bilder från saluhallen (som inte har den minsta tåganknytning).
    07239071 by Anders Olsson, on Flickr

Vi avslutar denna dag med en bild på Rhônexpress, som är en expresslinje som går från Part-Dieu (centrala delarna) till Lyon–Saint-Exupéry Airport (stadens flygplats). Trafiken sköts av 6 stycken Stadler Tango.
    Utan mat och annat godis orkar man inte titta på eller åka tåg, så jag tycker bilderna passar bra in i din reseberättelse.
    Sen är ju dessa tårtor rena konstverken.

Den där expresslinjen, räknade du in den som en av de vanliga spårvägslinjerna, eller klassificeras den som något annat?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vagnarna har en lite udda front.
    Ska leda tanken till silkesmask. Varje fransk spårvägsstad försöker försöker få utseendet på sina vagnar att på något sätt anknyta till staden.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Utan mat och annat godis orkar man inte titta på eller åka tåg, så jag tycker bilderna passar bra in i din reseberättelse.
    Sen är ju dessa tårtor rena konstverken.

Den där expresslinjen, räknade du in den som en av de vanliga spårvägslinjerna, eller klassificeras den som något annat?
    Ja, det är några fantastiskt fina tårtor.
    Expresslinjen till flygplatsen räknas in i de 6 spårvägslinjerna i Lyon. Men den drivs inte av TCL (Transports en commun lyonnais) som de andra linjerna utan av Rhônexpress, ett konsortium av flera bolag, bla Veolia Transport.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

07239015
    by Anders Olsson, on Flickr
    Lite konst på stan.
    Fina bilder, konst också, men jag hade nog skurit bort eller retuscherat bort de där fula på muren, även om de ju tyvärr hör till stadsbilden.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fina bilder, konst också, men jag hade nog skurit bort eller retuscherat bort de där fula på muren, även om de ju tyvärr hör till stadsbilden.
    Ja, jag tänkte sen att jag borde kanske ha gjort det. Men, får tänka på det till en annan gång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag tänkte sen att jag borde kanske ha gjort det. Men, får tänka på det till en annan gång.
    Nja, jag ser att värde att visa verkligheten som den är, vacker eller inte, utan retuscheringar. Blir ju ärligare dokumentation då.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •