Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fråga C20

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Fråga C20

När C20 var nya så inträffade det några olyckor då trafikanter fastnade i dörrar och drogs med. Man satte då in extra personal som utförde dörrkontroll ifrån en hytt i mitten av tåget.

Men, vad hände sen? Vad vidtogs för åtgärder som gjort att denna extra person, inte längre behövs?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga C20

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    När C20 var nya så inträffade det några olyckor då trafikanter fastnade i dörrar och drogs med. Man satte då in extra personal som utförde dörrkontroll ifrån en hytt i mitten av tåget.

Men, vad hände sen? Vad vidtogs för åtgärder som gjort att denna extra person, inte längre behövs?
    Det var inte extra personal som utförde dörrkontrollen utan tågets ordinarie tågvärd - vid den här tiden var varje C20-tåg bemannat med tågvärd hela trafikdagen.

När det under 1999 hade inträffat ett antal tillbud (ingen regelrätt olycka som jag minns det) där tåg startat med trafikanter klämda i dörrar, så borde man snabbt vidta åtgärder. Då var det en förhållandevis enkel och billig åtgärd att låta tågvärden bli tågvakt - s k "tågvärd plus" och hjälpa till med efterkontrollen.

Det här var naturligtvis ingen permanent lösning utan snarare en akut åtgärd tills man fått ordning på riskerna. Allteftersom tursättningen av C20 ökade så ökade ju också bemanningsbehovet. Efter en tid minskades bemanningen med "tågvärd plus" till sträckan Alvik-Gullmarsplan, fast jag tror att man fortfarande normalt hade tågvärd på varje tåg.

Senare under 2000 avvecklades dock "plusfunktionen" helt och hållet, såvitt jag minns utan några egentliga tekniska förändringar på vagnarna (kan ha missat något här typ ändrat underhåll eller så). Däremot satsade man mycket på utbildning av förarna för att få bukt med att det var ganska stora problem med bristande efterkontroll efter dörrstängning. Det fanns ett tydligt regelverk, föraren ska fortsätta övervaka dörrstängningen tills alla dörrar stängts och sedan kontrollera att ingen sitter fast men det slarvades mycket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var inte extra personal som utförde dörrkontrollen utan tågets ordinarie tågvärd - vid den här tiden var varje C20-tåg bemannat med tågvärd hela trafikdagen.

När det under 1999 hade inträffat ett antal tillbud (ingen regelrätt olycka som jag minns det) där tåg startat med trafikanter klämda i dörrar, så borde man snabbt vidta åtgärder. Då var det en förhållandevis enkel och billig åtgärd att låta tågvärden bli tågvakt - s k "tågvärd plus" och hjälpa till med efterkontrollen.

Det här var naturligtvis ingen permanent lösning utan snarare en akut åtgärd tills man fått ordning på riskerna. Allteftersom tursättningen av C20 ökade så ökade ju också bemanningsbehovet. Efter en tid minskades bemanningen med "tågvärd plus" till sträckan Alvik-Gullmarsplan, fast jag tror att man fortfarande normalt hade tågvärd på varje tåg.

Senare under 2000 avvecklades dock "plusfunktionen" helt och hållet, såvitt jag minns utan några egentliga tekniska förändringar på vagnarna (kan ha missat något här typ ändrat underhåll eller så). Däremot satsade man mycket på utbildning av förarna för att få bukt med att det var ganska stora problem med bristande efterkontroll efter dörrstängning. Det fanns ett tydligt regelverk, föraren ska fortsätta övervaka dörrstängningen tills alla dörrar stängts och sedan kontrollera att ingen sitter fast men det slarvades mycket.
    Jag vill minnas att på vissa vagnar justerades inställningen av klämskyddet. Men viktigast är att den mest berörda kategorin resenärer kom att lära sig att dörrarna på C20 fungerar lite annorlunda än på Cx.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag vill minnas att på vissa vagnar justerades inställningen av klämskyddet. Men viktigast är att den mest berörda kategorin resenärer kom att lära sig att dörrarna på C20 fungerar lite annorlunda än på Cx.
    Det där sista håller jag verkligen inte med om, jag är helt avvisande till teorin om att någon del av allmänheten har lärt sig något av de inträffade tillbuden - de flesta känner ju inte alls till dem.

Klämskyddet består av en slirkoppling som mig veterligen inte har ändrats (men ska inte svära på det).

Under början på 2000-talet gjordes för övrigt också en omfattande upprustning av ITV-systemet som finns på vissa stationer, det fanns många dåliga svartvita lågupplösta små skärmar som byttes mot nya och mycket bättre. Detta var en stor förbättring för dörrsäkerheten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det där sista håller jag verkligen inte med om, jag är helt avvisande till teorin om att någon del av allmänheten har lärt sig något av de inträffade tillbuden - de flesta känner ju inte alls till dem.

Klämskyddet består av en slirkoppling som mig veterligen inte har ändrats (men ska inte svära på det).

Under början på 2000-talet gjordes för övrigt också en omfattande upprustning av ITV-systemet som finns på vissa stationer, det fanns många dåliga svartvita lågupplösta små skärmar som byttes mot nya och mycket bättre. Detta var en stor förbättring för dörrsäkerheten.
    En och annan som råkat illa ut eller varit på väg att råka illa ut har genom den hårda vägen fått ändra sitt tidigare beteende.

Klämskyddet har inte ändrats, men inställningen/känsligheten är nu lika på alla vagnar.

Instämmer om IVT-anläggningarna.

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Från allra första början var väl varje C20 vagn utrustad med en vakt och senare en per tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sparky Visa inlägg
    Från allra första början var väl varje C20 vagn utrustad med en vakt och senare en per tåg.
    Det förstnämnda har jag inget minne av, inte heller minne av regelmässig tvåmansbemanning. C20 insattes tidigt i den tur på linje 18 som jag vanligen åkte med.

Mesta minne har jag av det fel i början som medförde att om någon hindrade dörrstängningen blev det stopp och tåget måste omaktiveras.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

När det under 1999 hade inträffat ett antal tillbud (ingen regelrätt olycka som jag minns det) där tåg startat med trafikanter klämda i dörrar
    Var det inte en dödsolycka vid Rådmansgatan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Var det inte en dödsolycka vid Rådmansgatan?
    Den var långt senare, maj 2002.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Den var långt senare, maj 2002.
    14:e maj att döma av SvD den 15:e. En man i 80-årsålderna ska ha fastnat med rocken i den bakersta dörren och sedan släpats längs hela plattformen och in i grinden vid plattformsänden. Här kan noteras att tåget enligt artikeln var på väg mot Hässelby och att plattformen ligger i en kurva, där det just är i riktning Hässelby som sikten längs tåget är skymd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    14:e maj att döma av SvD den 15:e. En man i 80-årsålderna ska ha fastnat med rocken i den bakersta dörren och sedan släpats längs hela plattformen och in i grinden vid plattformsänden. Här kan noteras att tåget enligt artikeln var på väg mot Hässelby och att plattformen ligger i en kurva, där det just är i riktning Hässelby som sikten längs tåget är skymd.
    Ja den änden av tåget var dock ordentligt ITV-övervakad. Men det måste ha varit mycket svårt att upptäcka att någon fastnat med ett klädesplagg på det sättet. Att stå utanför ett tåg och undra vart man ska ta vägen är inget ovanligt beteende bland de lite äldre. Föraren blev friad i rättegång som jag minns det.

Vi ska alla bli gamla en dag och då kan vi väl försöka komma ihåg att det betyder otur att stanna precis när man har passerat genom en dörr. I bästa fall är man bara i vägen för alla, i sämsta fall uppstår det risker.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vad var tågvärdens funktion då hen inte var "Tågvärd plus" med avgångssignalering? Gick Cx samtidigt med enkelbemanning, och i så fall varför gjorde man denna åtskillnad?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Vad var tågvärdens funktion då hen inte var "Tågvärd plus" med avgångssignalering? Gick Cx samtidigt med enkelbemanning, och i så fall varför gjorde man denna åtskillnad?
    Man ville se och få veta om det fanns något problem med C20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Ja Cx-tågen var enbemannade sedan 1980 (1965 på korta tåg). När C20 infördes ville man piffa upp tunnelbanan genom att bl a införa tågvärdar, vilket man också gjorde - men förstås bara på de nya tågen. Det gjordes ett ganska gediget arbete med utbildning och sånt; det var förstås ekonomiskt vansinne men ändå ett rätt bra grundjobb med att skapa en ny yrkesgrupp (eller ja det var ju egentligen samma sak som en spårvagnskonduktör fast utan biljetter, men så fick man naturligtvis INTE se på saken!).

Även förarna på de nya tågen skulle vara en ny sorts människor och i rekryteringsannonserna kunde man läsa att man bl a borde ha ordnade familjeförhållanden (jo det här är faktiskt sant!) och diverse andra förolämpningar mot de redan existerande förarna.

Efter en tid inträffade ju verkligheten. Det där med förarna gav man förstås upp tämligen omedelbart, men tågvärdar fortsatte man ganska ambitiöst med i något år till, sedan började det spädas ut och 2002 (tror jag) avskaffades de slutgiltigt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den händelse som direkt verkar ha utlöst "tågvärd plus" var en medelålders resenär som försökte dra upp dörrarna efter att de stängts helt eller nästan helt; "jag hade fått uppfattningen att det var så man skulle göra" skall hon ha kommenterat saken enligt tidningsrapport. Nu blev dessbättre inte hela trafikanten medsläpad, bara en del av ett finger inklusive ring.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •