Ursprungligen postat av
JDS
Det var inte extra personal som utförde dörrkontrollen utan tågets ordinarie tågvärd - vid den här tiden var varje C20-tåg bemannat med tågvärd hela trafikdagen.
När det under 1999 hade inträffat ett antal tillbud (ingen regelrätt olycka som jag minns det) där tåg startat med trafikanter klämda i dörrar, så borde man snabbt vidta åtgärder. Då var det en förhållandevis enkel och billig åtgärd att låta tågvärden bli tågvakt - s k "tågvärd plus" och hjälpa till med efterkontrollen.
Det här var naturligtvis ingen permanent lösning utan snarare en akut åtgärd tills man fått ordning på riskerna. Allteftersom tursättningen av C20 ökade så ökade ju också bemanningsbehovet. Efter en tid minskades bemanningen med "tågvärd plus" till sträckan Alvik-Gullmarsplan, fast jag tror att man fortfarande normalt hade tågvärd på varje tåg.
Senare under 2000 avvecklades dock "plusfunktionen" helt och hållet, såvitt jag minns utan några egentliga tekniska förändringar på vagnarna (kan ha missat något här typ ändrat underhåll eller så). Däremot satsade man mycket på utbildning av förarna för att få bukt med att det var ganska stora problem med bristande efterkontroll efter dörrstängning. Det fanns ett tydligt regelverk, föraren ska fortsätta övervaka dörrstängningen tills alla dörrar stängts och sedan kontrollera att ingen sitter fast men det slarvades mycket.