Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Medlem

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Medlem

Jag liksom flera har inte så god ekonomi men det har löst sig då jag har kunnat avbetala SJK´s medlemsavgift i 3 månader men nu verkar det vara slut pga ett konsultföretag, SJK har bättre ekonomi än på många år och tänker sänka avgiften enligt Härenstam i senaste Tåg.

Då detta är ett känsligt ämne så antar jag att det kommer att sopas bort, igen men är det inte värt att behålla medlemmar?

Jag vart medlem 1977, vart intresserad av flickor 1983, 1996 startade far mfl Primus Motor och 2003 startade jag och far Örnsköldsviks Järnvägssällskap och vart medlem i SJK igen 2000 som 30-års present av SJK´s förra ordförande, Bengt Lindgren och sedan dess har jag bara njutit av Tåg, vänner som man träffat detta intresse.

Så är det värt att behålla medlemmar för avbetalning på 165:-/månad?

På årsmötet 2017 vart det inga problem men nu nä konsult anlitades var det ett problem men vad kostade konsulten?

Jag önskar er alla en god helg.

http://ojs.nu/Bilder/2017-05-20_SJK-Lsl/P1040751.JPGNamn:  P1040751.JPG
Visningar: 835
Storlek:  400,1 KB
    SJK i Stå 2017.

Henrik och Kenneth.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Medlem

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Jag liksom flera har inte så god ekonomi men det har löst sig då jag har kunnat avbetala SJK´s medlemsavgift i 3 månader men nu verkar det vara slut pga ett konsultföretag, SJK har bättre ekonomi än på många år och tänker sänka avgiften enligt Härenstam i senaste Tåg.

Då detta är ett känsligt ämne så antar jag att det kommer att sopas bort, igen men är det inte värt att behålla medlemmar?

Jag vart medlem 1977, vart intresserad av flickor 1983, 1996 startade far mfl Primus Motor och 2003 startade jag och far Örnsköldsviks Järnvägssällskap och vart medlem i SJK igen 2000 som 30-års present av SJK´s förra ordförande, Bengt Lindgren och sedan dess har jag bara njutit av Tåg, vänner som man träffat detta intresse.

På årsmötet 2017 vart det inga problem men nu nä konsult anlitades var det ett problem men vad kostade konsulten?

Det är naturligtvis jobbigt för dig om du sliter med dålig ekonomi. Har man dålig ekonomi så måste man ju spara in på sådant som man inte har råd med. Jag skulle föreslå att du tar ett års paus från medlemskapet och de här pengarna du tänkt använda för att delbetala medlemskapet sparar du istället undan så att du har dessa kvar nästa årsskifte och då kan du bli medlem igen. Lyckas du inte att spara undan dessa pengar i förväg så har du helt enkelt inte råd att vara med och då måste du prioritera bort medlemskapet till förmån för andra mera väsentliga utgifter såsom bostad och mat.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Medlem – varför ingen mer ad hoc-lösning av avgiften till SJK?

SJK i Stå 2017.

Henrik och Kenneth.
    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är naturligtvis jobbigt för dig om du sliter med dålig ekonomi. Har man dålig ekonomi så måste man ju spara in på sådant som man inte har råd med. Jag skulle föreslå att du tar ett års paus från medlemskapet och de här pengarna du tänkt använda för att delbetala medlemskapet sparar du istället undan så att du har dessa kvar nästa årsskifte och då kan du bli medlem igen. Lyckas du inte att spara undan dessa pengar i förväg så har du helt enkelt inte råd att vara med och då måste du prioritera bort medlemskapet till förmån för andra mera väsentliga utgifter såsom bostad och mat.
    Praktiskt taget allting i dagens samhälle kan delbetalas så vad är det för speciellt med en järnvägsklubb? Vad är det som konsultföretaget hänger upp sig på? Vad är det alltså för formalia som hindrar att man (läs: SJK) är lite flexibel och kan tänka sig en ad hoc-lösning med delbetalningar även i fortsättningen?

Så många medlemmar/prenumeranter torde det väl knappast vara i praktiken så att det skulle vara en betungande betalningsrutin! Att du rekommenderar en långvarig medlem som har det lite svårt med ekonomin att spara i ett helt år för att nästa år åter kunna bli medlem känns inte riktigt bra!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Medlem – varför ingen mer ad hoc-lösning av avgiften till SJK?

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Att du rekommenderar en långvarig medlem som har det lite svårt med ekonomin att spara i ett helt år för att nästa år åter kunna bli medlem känns inte riktigt bra!
    Hur länge en person har varit medlem spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Har man inte pengar kan man inte förbruka pengar. Det är snarare ett problem att i princip allting i dagens samhälle går att delbetala. Det är ju det som får folk att försöka handla saker fast de inte har råda med att handla. Mitt råd till en person med dålig ekonomi är alltid att avstå från allt som inte är nödvändigt och spara ihop till nöjesutgifter (såsom föreningsmedlemskap) i förväg. Klara man inte av att betala i förväg för en nöjesutgift ska man avstå. Även om man skulle klara av att delbetala framåt så ska man avstå ett år för att få möjlighet att spara ihop i förväg och sedan kunna betala för att sedan genast börja spara ihop till nästa års medlemsavgift. Klarar man inte att spara i förväg har man heller inte råd att betala i efterskott. Det enda man gör om man delbetalar i efterskott är att man minskar sin marginal för oförutsägbara kostnader till en miniminivå så att man inte har någon kreditmarginal att ta av om man t ex behöver gå till tandläkaren eller liknande. Så om trådskaparen är en långvarig medlem som är känd så är det väl ännu större anledning att råda honom att avstå från medlemskap under ett år för att få en bättre privatekonomi. För inte trodde jag att föreningen vill långvariga medlemmar så illa att de riskerar att hamna hos kronofogden för att de har tecknat in hela sina intäkt på medlemskap. Nej då är det väl bättre att personen avstår medlemskap under ett år för att förbättra sin ekonomi och kunna betala kontant nästa år. Sedan är ju personen i fas med betalningarna och de ekonomiska problemen borta. Men klarar man inte att under ett års uppehåll i medlemskapet spara ihop i förväg är ju de ekonomiska problemen av mera kontinuerlig natur och då ska man definitivt inte slösa bort sina pengar på att vara med i en järnvägsförening.

Önskar trådstartaren lycka till med att reda ut sin ekonomiska situation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJK i Stå 2017.

Henrik och Kenneth.
    VAD är det som kostat 165 kronor i månaden. Är det medlemsavgiften ? 1980 kronor om året. Vilken hemskans tur att man inte är med i den föreningen.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    VAD är det som kostat 165 kronor i månaden. Är det medlemsavgiften ? 1980 kronor om året. Vilken hemskans tur att man inte är med i den föreningen.
    Du får läsa lite noggrannare...

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Årsavgiften för medlemskap i SJK är 495 kronor. Om man betalar 165 kronor under tre månader har man alltså betalat in årsavgiften och jag antar att är så Micael menar.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Årsavgiften för medlemskap i SJK är 495 kronor. Om man betalar 165 kronor under tre månader har man alltså betalat in årsavgiften och jag antar att är så Micael menar.
    Jag läser PV likadant som Hin Håle läser bibeln.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Medlem – varför ingen mer ad hoc-lösning av avgiften till SJK? – win-win!

Jag delar inte din bedömning av situationen med delbetalningar. Micael Lindgren har ju tidigare kunnat delbetala utan problem. Att SJK inte längre kan erbjuda Micael L den här smidiga betalningsvarianten är tråkigt eftersom han bevisligen är en långvarig, trogen medlem i klubben.

Och dessutom är det ju knappast en nackdel för klubben med en sådan här ad hoc-lösning av medlemsavgiften/Tåg-prenumerationen eftersom även uppdelat på tre gånger så är det fortfarande betalning i förskott. Det borde därför vara en win-win-situation för alla parter! 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ett väldigt innovativt förslag och det är att SJK får bestämma hur man vill ta ut sina medlemsavgifter, samt att Micael får klara sig utan förnuftiga råd i forumet om hur han bör sköta sin privata ekonomi.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag har ett väldigt innovativt förslag och det är att SJK får bestämma hur man vill ta ut sina medlemsavgifter, samt att Micael får klara sig utan förnuftiga råd i forumet om hur han bör sköta sin privata ekonomi.
    Det känns som vettiga slutord i den här tråden; strängt taget är det inte ens riktigt ett ämne för PV, men det fick passera denna gång. Men nu stänger vi.

M J / mod

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •