Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Heritage Engine

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Heritage Engine

Den 21 november 2018 hade jag besökt stränderna vid Salton Sea i Kalifornien för att kolla in den unika saltvattensjön där. På vägen tillbaka till Palm Desert där jag för tillfället huserade såg jag ett annalkande tåg i fjärran långt bort i väster och jag stannade till för att ta några bilder. Solen höll på att gå ned och det fanns inte mycket ljus kvar. När tåget kom närmare såg jag att det drogs av ett lok i den mästerliga färgkombinationen svart och gult, en målning som jag själv inte hade träffat på tidigare. När jag senare kollade upp vad det var jag hade sett visade det sig vara en s k "Heritage Unit", dvs ett lok målat i en äldre färgsättning. Det verkar vara lite grann av ett kultlok och har t o m en egen sida på Facebook. Finns även att köpa till modelljärnvägen, för den som gillar sånt.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Heritage Engine

Vackert!
    Det är inte utan att man längtar tillbaka till att fota tåg i USA... :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Loket tillhör Norfolk Southern, NS, som har 20 olika Heritage Engines, 10 GE och 10 EMD. Men vad gör ett NS-lok i Kalifornien? Jo, UP och NS har avtal om samanvändning av lok på genomgående tåg. Det är vanligt att bolagen öster och väster om Chicago har samanvändningsavtal med varandra vilket ibland ger upphov till färggranna lokkombinationer. Det blir inte sämre av att rullar ett antal leasinglok i olika färgsättningar hos bolagen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Nära solnedgången. Ljuset försvann och färgerna bleknade. Synd, det hade kunnat bli en riktig fullträff.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om du är i USA och vill ha hjälp att hitta dessa lok med avvikande färgsättning så är appen Heritage Units alternativt hemsidan https://heritageunits.com/ ett bra ställe att titta på. Där rapporterar folk som ser loken och det kan ibland hjälpa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •