Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Interrail och den där listan

  1. #1
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Interrail och den där listan

    Med sin IR-biljett får man ju en lista på vilken man skulle anteckna alla tåg man åker på. De flesta konduktörer strunta i den. Ibland blir man dock uppmanad, mer eller mindre vänligt. Igår var det en tysk ombordare som begärde att anteckningen skedde, och så kom han med en förklaring: Hur skulle de annars veta åt vilka bolag pengarna ska gå? Det kan man ju undra, men även om man antecknar noggrant: Hur får de (vilka "de" nu kan vara, EUrail? bolaget som sålde biljetten?*) veta det? Finns det verkligen folk som skickar in listan när de har åkt färdigt?


    * Han sa också att om de inte vet vart pengarna ska, då fröjdas bara utfärdaren, vilket var lite märkligt eftersom jag hade köpt biljetten hos DB.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Med sin IR-biljett får man ju en lista på vilken man skulle anteckna alla tåg man åker på. De flesta konduktörer strunta i den. Ibland blir man dock uppmanad, mer eller mindre vänligt. Igår var det en tysk ombordare som begärde att anteckningen skedde, och så kom han med en förklaring: Hur skulle de annars veta åt vilka bolag pengarna ska gå? Det kan man ju undra, men även om man antecknar noggrant: Hur får de (vilka "de" nu kan vara, EUrail? bolaget som sålde biljetten?*) veta det? Finns det verkligen folk som skickar in listan när de har åkt färdigt?


    * Han sa också att om de inte vet vart pengarna ska, då fröjdas bara utfärdaren, vilket var lite märkligt eftersom jag hade köpt biljetten hos DB.
    Ja, jag har gjort det (skickat in listan). Man får ju en liten present, och det kostar nästan inget besvär (man behöver inte ens sätta på frimärke).
    De kan då få fram statistike, och "de" är förstås både organisationen Eurail GIE och de bolag som sålde biljetterna och de bolag som skall få pengarna.

    * Där hade han däremot fel, något järnvägsföretag el.dyl. får pengar, men det blir kanske inte lika rättvist.


  3. #3
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, jag har gjort det (skickat in listan). Man får ju en liten present, och det kostar nästan inget besvär (man behöver inte ens sätta på frimärke).
    De kan då få fram statistike, och "de" är förstås både organisationen Eurail GIE och de bolag som sålde biljetterna och de bolag som skall få pengarna.

    * Där hade han däremot fel, något järnvägsföretag el.dyl. får pengar, men det blir kanske inte lika rättvist.
    Där ser man. Vore intressant om det således är en statistik baserad på Ulf Bromans resvanor eller om det finns många insändare. Vad är det för present förresten?

    * Han menade nog att det var något järnvägsföretag, men det skulle i så fall vara hans eget.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 691

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Där ser man. Vore intressant om det således är en statistik baserad på Ulf Bromans resvanor eller om det finns många insändare. Vad är det för present förresten?

    * Han menade nog att det var något järnvägsföretag, men det skulle i så fall vara hans eget.
    Givetvis är det fler än Ulf som skickar in annars hade man ju antingen slutat med listan eller vidtagit någon åtgärd att få fler att skicka in.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    740

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Där ser man. Vore intressant om det således är en statistik baserad på Ulf Bromans resvanor eller om det finns många insändare. Vad är det för present förresten?

    * Han menade nog att det var något järnvägsföretag, men det skulle i så fall vara hans eget.
    För några år sedan var det ett Usb-minne.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Där ser man. Vore intressant om det således är en statistik baserad på Ulf Bromans resvanor eller om det finns många insändare. Vad är det för present förresten?

    * Han menade nog att det var något järnvägsföretag, men det skulle i så fall vara hans eget.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    För några år sedan var det ett Usb-minne.
    Och något år var det en anteckningsbok av något slag, har jag för mig.

    * När jag skriver järnvägsföretag (JF) så avser jag den delen som utför sånt som är beskrivet i olika regler om vad som krävs av JF (licenser etc.) för att få framföra tåg.
    Medan om samma organisation även har en del som säljer biljetter, t.ex. Interrailkort, så kallar jag dem för distributör (eller återförsäljare).
    Det är lättare att skapa bra ansvarsfördelningar och system, om man använder bra rollbenämningar.
    EU-reglerna är inte bra på det, sånt som ansvar för biljettförsäljning kräver de ibland av järnvägsföretag men det finns ju flera järnvägsföretag som kör tåg som inte har något med att bestämma priser, biljettförsäljning eller kunder att göra. T.ex. Hector Rail kontra Blå Tåget, eller Arriva kontra Skånetrafiken.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    549

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och något år var det en anteckningsbok av något slag, har jag för mig.

    * När jag skriver järnvägsföretag (JF) så avser jag den delen som utför sånt som är beskrivet i olika regler om vad som krävs av JF (licenser etc.) för att få framföra tåg.
    Medan om samma organisation även har en del som säljer biljetter, t.ex. Interrailkort, så kallar jag dem för distributör (eller återförsäljare).
    Det är lättare att skapa bra ansvarsfördelningar och system, om man använder bra rollbenämningar.
    EU-reglerna är inte bra på det, sånt som ansvar för biljettförsäljning kräver de ibland av järnvägsföretag men det finns ju flera järnvägsföretag som kör tåg som inte har något med att bestämma priser, biljettförsäljning eller kunder att göra. T.ex. Hector Rail kontra Blå Tåget, eller Arriva kontra Skånetrafiken.
    Rimligt är väl att det mesta av reseströmmarna går att läsa av från obligatoriska platsbokningar och aufpres som bokats till interrailbiljetterna? Även de som brukat rabatter på rederier och bussbolag borde väl gå att upptäcka. Då borde väl också järnvägsfövaltning/statligt bolag kunna hävda att de om åkt med interrailrabatterad biljett över gräns med färja tagit deras tåg fram dit?
    Hur är det, scannar t ex DB biljetterna för tång såg jag ingen som klippte med på tåget i september. Alla kanske scannar med elektroniskaa grejer numera? Då blir väl ett Interrailresande utan platsbokning också upptecknat i datamängden? Slutpoäng, de där listorna kanske inte är så viktiga som det sägs, de har koll ändå?


  8. #8
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Rimligt är väl att det mesta av reseströmmarna går att läsa av från obligatoriska platsbokningar och aufpres som bokats till interrailbiljetterna? Även de som brukat rabatter på rederier och bussbolag borde väl gå att upptäcka. Då borde väl också järnvägsfövaltning/statligt bolag kunna hävda att de om åkt med interrailrabatterad biljett över gräns med färja tagit deras tåg fram dit?
    Hur är det, scannar t ex DB biljetterna för tång såg jag ingen som klippte med på tåget i september. Alla kanske scannar med elektroniskaa grejer numera? Då blir väl ett Interrailresande utan platsbokning också upptecknat i datamängden? Slutpoäng, de där listorna kanske inte är så viktiga som det sägs, de har koll ändå?
    I de paradisiska ländena utan obligatorisk platsbokning kan man inte veta hur många har åkt på IR-biljett. Konduktören tittar, kanske klipper (helt analogt), och det är det. Gubben hade alltså en poäng. Jag undrade bara om det är verkligen så det går till med uppdelandet av pengarna.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    I de paradisiska ländena utan obligatorisk platsbokning kan man inte veta hur många har åkt på IR-biljett. Konduktören tittar, kanske klipper (helt analogt), och det är det. Gubben hade alltså en poäng. Jag undrade bara om det är verkligen så det går till med uppdelandet av pengarna.
    Som jag förstår används insända listor, tillsammans med andra uppgifter, som underlag för den schablonberäknade fördelningen av ersättningar till berörda järnvägsföretag. Det är väl därför man uppmuntrar till att sända in uppgifterna.


  10. #10
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Som jag förstår används insända listor, tillsammans med andra uppgifter, som underlag för den schablonberäknade fördelningen av ersättningar till berörda järnvägsföretag. Det är väl därför man uppmuntrar till att sända in uppgifterna.
    Detta verkar troligare än att fördelningen baserar (mest) på resenärernas listor. Jag trodde jo att listornas syfte var att minska tillfällen för fusk.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Detta verkar troligare än att fördelningen baserar (mest) på resenärernas listor. Jag trodde jo att listornas syfte var att minska tillfällen för fusk.
    Nu förstår jag inte, Jan B skriver ju att insända listor används som underlag, så hur tolkade du hans svar?
    Sen väger man säkert ihop det med noteringar ifall resenärer från olika länder sänder in olika mycket listor, och lite tillbakablick (hur såg fördelningen ut förra året) och storleken på järnvägsnät.
    Men, jag tror inte att det generellt söks ut antalet platsbokningar gjorda med Interrailrabatt, just av det skäl som du själv nämnt.


  12. #12
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu förstår jag inte, Jan B skriver ju att insända listor används som underlag, så hur tolkade du hans svar?
    Att listorna används som ett underlag, och kanske inte det viktigaste.

    Sen väger man säkert ihop det med noteringar ifall resenärer från olika länder sänder in olika mycket listor, och lite tillbakablick (hur såg fördelningen ut förra året) och storleken på järnvägsnät.
    Men, jag tror inte att det generellt söks ut antalet platsbokningar gjorda med Interrailrabatt, just av det skäl som du själv nämnt.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    176

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Detta verkar troligare än att fördelningen baserar (mest) på resenärernas listor. Jag trodde jo att listornas syfte var att minska tillfällen för fusk.
    Det är väl också troligt att tågbolagen gör egna resenärsräkningar ibland, precis som våra egna med noteringar kring vilket färdbevis som använts etc. Detta kan ju ligga lika mycket till grund som när SJ räknar Västtrafikkort på sträckorna där de inte kan läsas av.

    I den digitala tidsåldern trycks det ju också på knappar på tågvärdarnas lilla dator/smartphone som noterar vilka färdbevis som använts, som när du t.ex. visar upp ett Årskort med resplustillägg för en tågvärd på ett lokaltåg eller en bussförare. Då räknas du direkt.


  14. #14
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Återigen på ett ICE. Konduktören mumlar något om varför det är viktigt att fylla i listan. Något som jag inte förstår fast hon mumlar på mitt modersmål (på sätt och vis). Nämligen skulle det vara viktigt för mig eftersom det är mitt [följer ett i sammanhanget meningslöst ord]. Hm, om det gör henne lycklig, då vill man ju inte stå i vägen.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Det är väl också troligt att tågbolagen gör egna resenärsräkningar ibland, precis som våra egna med noteringar kring vilket färdbevis som använts etc. Detta kan ju ligga lika mycket till grund som när SJ räknar Västtrafikkort på sträckorna där de inte kan läsas av.

    I den digitala tidsåldern trycks det ju också på knappar på tågvärdarnas lilla dator/smartphone som noterar vilka färdbevis som använts, som när du t.ex. visar upp ett Årskort med resplustillägg för en tågvärd på ett lokaltåg eller en bussförare. Då räknas du direkt.
    Nu har jag stämt av med trovärdig källa, och det kommer in tillräckligt många listor till Eurail GIE (som äger Interrail-produkten och sköter fördelningen mellan de deltagande järnvägsföretagen (för Sveriges del kallas det för SJ, men hanteras av Silverrail)), för att det skall vara statistiskt säkerställt att använda som fördelning mellan länderna. Sen fortsätter vi i Sverige att fördela mellan de i Sverige som skall få andelar på samma sätt.

    Om SJ noterade alla Interrail-kort ombord (vilket egentligen inte fungerar, det är ju bara Global-korten detta gäller för) och ville få pengar för det, så går det ju inte att jämföra med de länder som inte gör på det sättet. På samma sätt blir det konstigt om SNCF fick sina pengar grundat på antalet registrerade platsbokningar i deras system.

    Så, listorna används och är det som används för att ta fram procent-andelarna.


  16. #16
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu har jag stämt av med trovärdig källa, och det kommer in tillräckligt många listor till Eurail GIE (som äger Interrail-produkten och sköter fördelningen mellan de deltagande järnvägsföretagen (för Sveriges del kallas det för SJ, men hanteras av Silverrail)), för att det skall vara statistiskt säkerställt att använda som fördelning mellan länderna. Sen fortsätter vi i Sverige att fördela mellan de i Sverige som skall få andelar på samma sätt.

    Om SJ noterade alla Interrail-kort ombord (vilket egentligen inte fungerar, det är ju bara Global-korten detta gäller för) och ville få pengar för det, så går det ju inte att jämföra med de länder som inte gör på det sättet. På samma sätt blir det konstigt om SNCF fick sina pengar grundat på antalet registrerade platsbokningar i deras system.

    Så, listorna används och är det som används för att ta fram procent-andelarna.
    Tackar för utredningen! Skulle aldrig ha trott det.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 691

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Tackar för utredningen! Skulle aldrig ha trott det.
    Undrar om det finns siffror på vilka som är bäst på att skicka in?

    Senast redigerat av Mattias C den 2019-01-28 klockan 14:34:33.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 379

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Återigen på ett ICE. Konduktören mumlar något om varför det är viktigt att fylla i listan. Något som jag inte förstår fast hon mumlar på mitt modersmål (på sätt och vis). Nämligen skulle det vara viktigt för mig eftersom det är mitt [följer ett i sammanhanget meningslöst ord]. Hm, om det gör henne lycklig, då vill man ju inte stå i vägen.
    Nej, det är nog bäst att inte stå i vägen, så länge du vill åka på Interrail-kortet.

    Enligt de officiella reglerna så gäller bl.a. följande:

    Before boarding a train, bus, or boat, each journey must be recorded on the Travel Diary.
    Please be aware that Travel Diary journey details are a crucial part of the ticket. Without these journey details your Pass is not valid.
    Those who travel without having recorded Travel Diary journey details are subject to the payment of a full-fare ticket and a maximum fine of 200 euros, subject to the rules of the relevant railway undertaking.


    Jag tycker att ca 2000 kr är ett bra skäl att fylla i uppgifterna.


  19. #19
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 683

    Sv: Interrail och den där listan

    Ibland blir det dock helt tokigt. Förr i tiden behövde man ett tillägg om man ville åka EC/IC i Tyskland. Det måste ha varit 1995 när jag åkte från Emmerich till Köln och sedan vidare till München. Jag skrev i listan som det var. Konduktören på tåget från Köln till München påstått att jag behövde ett tillägg till. Sedan visade sig att om jag skrev båda färderna på samma rad, då var det bra med bara ett tillägg. Det var nog bara att rycka på axlarna.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 832

    Sv: Interrail och den där listan

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ibland blir det dock helt tokigt. Förr i tiden behövde man ett tillägg om man ville åka EC/IC i Tyskland. Det måste ha varit 1995 när jag åkte från Emmerich till Köln och sedan vidare till München. Jag skrev i listan som det var. Konduktören på tåget från Köln till München påstått att jag behövde ett tillägg till. Sedan visade sig att om jag skrev båda färderna på samma rad, då var det bra med bara ett tillägg. Det var nog bara att rycka på axlarna.
    På den tiden behövde man inte förteckna tågen ett och ett utan man kunde skriva en lång sräcka från-till med viastationer även om det var flera tåg, på så sätt sparde man plats på IR-häftet. 6DM kostade IC-tillägg 1995. Trodde annars att IC-tillägget gällde även på anslutande tåg men hittar inget i saken i 1995 års kursbuch som jag råkar ha (2600 sidor !)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •