Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Union Pacific 844 med godståg

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    228

    Union Pacific 844 med godståg

    En video från juli 2018. När 844 skulle köras från Denver CO till hemmabasen i Cheyenne WY passade man på att ta med ett godståg. Jag får det till 102 axlar inklusive extratender och följevagnar.
    Det som förvånar mig är att loket är så tyst. Det är ju ingen liten maskin så man kunde väl vänta sig kraftiga ångstötar men det närmast smyger fram.
    https://www.youtube.com/watch?v=7g3-q2lhQas


  2. #2
    Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    Det är så mycket annat som låter istället. Tuta och bjällerklang, anliggande bromsar mm.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    228

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    Det som låter och låter hela tiden är lokets ångdrivna generator. Det ser t.o.m. ut som två generatorer.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    543

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    I dessa filmer låter det lite mer från skorstenen.
    https://www.youtube.com/watch?v=RU9uEwSGp9M
    https://www.youtube.com/watch?v=JX0Q7m4AJjc
    Fast på klassiskt amerikanskt manér, så används visslan väldigt mycket i den sista filmen.

    Mvh Fredrik


  5. #5
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    140

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    De dubbla skorstenarna på UP 844 ger att betydligt mjukare ljud än många andra lok av motsvarande storlek.
    SA

    Senast redigerat av Svante Andersson den 2019-01-26 klockan 12:31:43.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    228

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    Det blir alltid samma snack om hur man signalerar i USA när man visar en video därifrån.
    I videon jag länkar till skulle jag vilja säga att föraren tillämpar GCOR (General Code of Operating Rules) till punkt och pricka.
    Läs detta:
    5.8
    Bell and Whistle Signals
    5.8.1
    Ringing Engine Bell
    Ring the engine bell under any of the following conditions:
    • Before moving, except when making momentary stop and start switching movements.
    • As a warning signal anytime it is necessary.
    • When approaching men or equipment on or near the track.
    • Approaching public crossings at grade with the engine in front start signal at the crossing sign.
    If no sign, or if movement begins between sign and crossing, start signal soon enough before
    crossing to provide warning. Continue ringing bell until the crossing is occupied.
    5.8.2
    Sounding Whistle
    The whistle may be used at anytime as a warning regardless of any whistle prohibitions.
    When other employees are working in the immediate area, sound the required whistle signal
    before moving.
    Other forms of communications may be used in place of whistle signals, except signals (1), (7),
    and (8). See following chart.
    The required whistle signals are illustrated by “o” for short sounds and “—” for longer sounds
    (1)
    Succession of short sounds
    Use when persons or livestock are on the track at other than road crossings
    at grade. In addition, use to warn railroad employees when an emergency
    exists, such as a derailment. When crews on other trains hear this signal,
    they must stop until it is safe to proceed.
    (2)
    — When stopped: air brakes are applied, pressure equalized.
    (3)
    — — Release brakes. Proceed.
    (4)
    o o Acknowledgment of any signal not otherwise provided for.
    (5)
    o o o When stopped: back up. Acknowledgment of hand signal to back up.
    (6)
    o o o o Request for signal to be given or repeated if not understood.
    (7)
    — — o — When approaching public crossings at grade with the engine in front, sound
    signal as follows:
    A.
    At speeds in excess of 45 MPH, start signal at or about the crossing sign
    but not more than 1/4 mile before the crossing.
    B.
    At speeds of 45 MPH or less, start signal at least 15 seconds, but not
    more than 20 seconds, before entering the crossing.
    C.
    If no crossing sign start signal at least 15 seconds, but not more than 20 seconds
    before entering crossing but not more than 1/4 mile before the crossing.
    D.
    If movement starts less than 1/4 mile from a crossing, signal may be
    sounded less than 15 seconds before the crossing when it is clearly
    seen traffic is not approaching the crossing, traffic is not stopped at the
    crossing or when crossing gates are fully lowered.
    Prolong or repeat signal until the engine completely occupies the crossing(s).
    (8)
    — o Approaching men or equipment on or near the track, regardless of any
    whistle prohibitions.
    After this initial warning, sound whistle signal (4) intermittently until the head
    end of train has passed the men or equipment.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    543

    Sv: Union Pacific 844 med godståg

    Tack för beskrivningen av signalerna, då fick jag en förklaring till signalerna på bangården. Misstänkte att de hade någon sådan betydelse. De störde mig dock inte så mycket, som de överdrivet långa "långa" signaleringarna ute på linjen.

    Mvh Fredrik


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •