Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Regler för tillåten längd på rulltrappor

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Regler för tillåten längd på rulltrappor

Det påstås ibland, på detta forum, att så långa rulltrappor som Västra skogens 33 meter lyfthöjd/66 meter längd, aldrig mer kommer att byggas i riket, p.g.a. "nya säkerhetsbestämmelser"...

Samtidigt kan man gå in och titta på profilritningar av nya tunnelbanan (t.ex. vid Slakthusområdet) och finna att man har projekteras för längre rulltrappor än så...

Så vad är egentligen sant?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Regler för tillåten längd på rulltrappor

Kan man inte kringgå detta genom att dela upp sträckan på 2 eller flera med liten plattform mellan? Blir ju inte heller så störningskänsligt då det kanske kan vara okej att folk går gå en kortare del om något havererar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Kan man inte kringgå detta genom att dela upp sträckan på 2 eller flera med liten plattform mellan? Blir ju inte heller så störningskänsligt då det kanske kan vara okej att folk går gå en kortare del om något havererar.
    Det är precis så man gör.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det påstås ibland, på detta forum, att så långa rulltrappor som Västra skogens 33 meter lyfthöjd/66 meter längd, aldrig mer kommer att byggas i riket, p.g.a. "nya säkerhetsbestämmelser"...

Samtidigt kan man gå in och titta på profilritningar av nya tunnelbanan (t.ex. vid Slakthusområdet) och finna att man har projekteras för längre rulltrappor än så...

Så vad är egentligen sant?
    Med risk för att ha fel - det händer ju understundom - påstår jag att det inte finns några bindande myndighetsföreskrifter som begränsar rulltrappors längd. Däremot skall byggherren göra en säkerhetsanalys och göra det troligt att det föreslagna utförandet inte medför (allt för stora) säkerhetsrisker. Ett sätt att uppfylla detta krav är att utföra rulltrappan i enlighet med SS-EN 115-1:2017, men kan man visa att det fungerar med längre trappor så är det också OK. Då ligger dock "bevisbördan" på byggherren.

/TKO

(detta har diskuterats rätt ingående på detta forum - och/eller på SSS forum)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    I Lissabons metro såg jag en rulltrappa med en liten avsats som ingick i rulltrappan. Så man åkte ner, sen horisontellt någon meter eller två och så neråt igen. Om det hade med några regler att göra eller att någon tyckt det var en kul grej vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Med risk för att ha fel - det händer ju understundom - påstår jag att det inte finns några bindande myndighetsföreskrifter som begränsar rulltrappors längd. Däremot skall byggherren göra en säkerhetsanalys och göra det troligt att det föreslagna utförandet inte medför (allt för stora) säkerhetsrisker. Ett sätt att uppfylla detta krav är att utföra rulltrappan i enlighet med SS-EN 115-1:2017, men kan man visa att det fungerar med längre trappor så är det också OK. Då ligger dock "bevisbördan" på byggherren.
    Nu jobbar jag inte med rulltrappor men jag är benägen att hålla med dig. I den bransch jag arbetar i styrs mycket av olika "svensk standard (SS)". Detta betyder att om man gjort enligt SS kan ingen komma och säga att du gjort fel, men du behöver inte göra enligt SS. Dock om man gör på ett annat sätt måste man göra en analys och visa att det valda sättet är säkert. Om något sedan händer så var uppenbarligen inte det valda sättet säkert, oavsett vad analysen säger.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •